Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknik och utrustningsfunderingar…

  • dr-masse

    Medlem
    12 december, 2007 vid 12:39

    Näe, tror inte att för hög fart är problemet. Ibland går jag själv faktiskt upp lite i vind före gippen för att liksom få hjälp med fart genom svängen. Är man redan nere på en djup slör kan en dåligt inledd sväng göra att man sjunker igenom lite lättare eftersom man snabbare kommer i läns-läget.

    Försök att kanske vara lite mer kräsen där du väljer att gippa. Välj ett så “platt” ställe som möjligt, om du behöver gippa genom vågor/skvalp så se till att skära igenom och böja på benen ordentligt. Åsså tryck på mastfoten.

    Det är rejält mycket enklare att göra sköna gippar på platta ställen än där det är choppigt.

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 december, 2007 vid 12:45
    dr Masse;433750 wrote:
    Näe, tror inte att för hög fart är problemet. Ibland går jag själv faktiskt upp lite i vind före gippen för att liksom få hjälp med fart genom svängen. Är man redan nere på en djup slör kan en dåligt inledd sväng göra att man sjunker igenom lite lättare eftersom man snabbare kommer i läns-läget.

    Försök att kanske vara lite mer kräsen där du väljer att gippa. Välj ett så “platt” ställe som möjligt, om du behöver gippa genom vågor/skvalp så se till att skära igenom och böja på benen ordentligt. Åsså tryck på mastfoten.

    Det är rejält mycket enklare att göra sköna gippar på platta ställen än där det är choppigt.

    Ska egentligen inte uttala mig… Kan inte gippa, bara satt 3 st.

    Men… Jag tycker det nästan det är lättare att försöka gippa när man kan ta hjälp av vågor, lättare att hålla farten då. Givetvis är det nog lättast vid spegelblankt men hur ofta är det det?

  • dr-masse

    Medlem
    12 december, 2007 vid 12:52

    Japp, så är det. Lite hjälp av vågen är inte fel. Ofta behöver man dock göra gippa igenom lite småskvalp, å då är det bättre att ha bra skär och fart än att försöka “mildra” det hela vilket ofta (alltid?) slutar i att man studsar ur svängen och tappar farten helt.

    Ofta kan man hitta ställen, även på hav eller sjö, där det är lite plattare eller mindre skvalpigt (utom på Björkvik). Skönaste stället att gippa på är när stora vågor rensat upp och skapat riktigt skön plattvatten, en kvick gipp åsså är man på väg ut till swellet igen!

    Ah, härligt med en diskussion om något så fundamentalt som gippar! Ett evigt ämne!

  • stinger

    Medlem
    12 december, 2007 vid 14:12

    Sätta en gipp är hur skönt som helst. Tänkte skriva nåt mer men det ramlade ur huvet när minnesbilderna av sommarens lyckade gippar kom upp i huvet istället.

  • borje

    Medlem
    12 december, 2007 vid 15:01

    Jag missar aldrig en gipp, jag underhåller vattenstarten 😉

  • Knatte

    Gäst
    12 december, 2007 vid 17:12

    Om vikten av att luta sig framåt i gippen…

    Marcus Richardsson under F2 speedchallange som lutar sig framåt i ingången av gippen. Både han och riggen är framåt…:laugh:

    Torkelstorp_14okt_24.jpg

  • rasmus_w

    Medlem
    13 december, 2007 vid 02:23

    Är det bara jag som upplever att olika brädor svarar olika bra på samma gippteknik? De flesta små brädor jag seglat och min Bic T2 verkar gippa bra när jag lutar mig framåt rejält och hänger ordentligt i bommen, men t.ex. den Fanatic Shark 130 jag seglade en halv dag i somras verkade mest suga fast och tappa farten när jag gjorde så, hur mycket drag jag än hade i seglet. När jag i stället provade att ha det mesta av tyngden på bakfoten och ha riggen en bit bak med ganska lite tryck på mastfoten, då kunde jag plötsligt behålla farten i gipparna, som dessutom blev rejält tajta.

    Förresten, är jag den ende som ibland brukar roa mig med att testa hur hårt en bräda kan pressas i gipparna innan hela brädan hoppar upp ur vattnet? jag har för mig att i alla fall lite större brädor går att få att lämna vattnet helt om bara ingångsfarten är hög nog och svängen tillräckligt tvär.

  • dr-masse

    Medlem
    14 december, 2007 vid 11:07

    Jag tycker att det skiljer grymt mycket i gippteknik från bräda till bräda. En 65-liters vågis kan ju inte alls gippas på samma sätt som en 110-liters fartmaskin. Även brädor inom samma “grupp” kan vara olika, min 90-liters vågis är väldigt annorlunda i gippen mot min tidagare 98-liters. Men båda är bra, lustigt nog!

    Att du inte kan luta dig framåt på Sharken stämmer säkerligen, den är gjord för att vara lättgippad med lite “slarvig” teknik, och svarar nog därför inte alls lika bra på att lägga ner mer kant med hög fart.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknik och utrustningsfunderingar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.