Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Test av Bowrider 16

  • Test av Bowrider 16

    Publicerad av martin på 24 juni, 2007 vid 22:25

    Åkarkaraktär: Jag har kitat sedan 2002, men i begränsad omfattning och enbart som lättvindsalternativ till vindsurfing de första tre åren. Under de senaste säsongerna har jag mer och mer gått över till kite. Jag har bra koll på utrustning, tar bra höjd och hoppar. Jag är dock inte speciellt avancerad när det gäller trick. En och annan 360 försöker jag mig väl på, men annars pysslar jag inte med volter och rotationer än så länge. Jag är helt enkelt en typisk “osynlig” kitare som vare sig är kass eller spektakulär, utan bara är ute och kör fram- och tillbaka och hoppar lite då och då.

    Jag har inga kopplingar till Bowrider.

    Vikt: 75kg

    Längd: 181cm

    Nuvarande utrustning: North Rhino 04 16, Naish Boxer SLE -07 12 och 9.

    Andra testade kites i samma segment: Cabrinha Switchblade, Naish Boxer SLE, Takoon Nova, Best Waroo, Waroo Pro, Slingshot Turbo Diesel, Cabrinha Contrabow. Annars van vid gamla, stora c-kites (16-20kvm) sedan flera år.

    Bräda vid test: Hemgjord lättvindsbräda i glasfiberarmerad plywood, 0,5cm rocker, 130x41cm.

    Testförhållanden: Lättvind. 3,5-5,5 m/s långsamt varierande svag sydvästlig sjöbris på Sandbergen, Öland. Medelvind runt 4 m/s. En hel del folk på stranden med riggade kites. En och annan försökte ge sig ut utan framgång. Det var ingen som planade, eller ens var nära att plana innan jag gick ut. Riktigt dåligt tryck i vinden, men ändå ganska stabil vind som gjorde att de flesta kites höll sig i luften.

    Kommentarer om kiten:

    Kvaliteten på sömnad och material förefaller vara mycket god och helt i paritet, eller tom bättre än de etablerade märkena. Kiten ser allmänt clean och välsydd ut. One-pumpsystem saknas. Istället är det klassiska pin-ventiler på de sju struttarna och två ventiler på LE där en är med backventil och en utan. Inga konstigheter med andra ord. Bridlen har pulleys på både fram och baklinorna. Bommen har inga pulleys.

    Trots att vinden var svag kändes det ändå som att det skulle kunna fungera med en 16kvm och en bräda med lättvindsrocker. Precis när jag gick ut dog naturligvis vinden en aning, men det gick ändå att köra lite downwind med planing. Kiten är slö i jämförelse med bowkites i mindre storlekar, men svänger ungefär lika snabbt som de flesta c-kites i storlek 16-20 som jag har testat innan. Det tog ett par vändor att vänja sig vid timingen, men kiten är full tillräckligt snabb för lättvindskiting.

    Depowertrimmet påverkar svänghastighet och hanterbarhet betänkligt. I lättvindstrim och helt utsläppt (max kraft) depower reagerar kiten segt på input. Det är också lätt att stalla kiten på uppvägen i sinuskurvan när det är på gränsen till att fungera. Man får en tydligt bättre respons om man drar in ca 20cm depowerlina, dvs ca 10cm depower. Då vaknar kiten till och känns lättare i luften på uppvägen när man sinar den för att hitta kraft.

    Kiten drar något alldeles brutalt redan i den vind som fanns att tillgå i helgen. I ren råkraft finns det få kites som når upp till den här. Den enda kite som jag har testat som ger samma kraftiga bottendrag är North Rhino2 20 (jag äger en sådan som tyvärr är trasig för tillfället). Direkt i nedåtrörelsen får man en, förvisso ganska mjuk, men ändå bestämd och imponerande kraft i selen som fullkomligen tvingar upp brädan i planing. Ett par sinussvängar med kiten och det vara bara att parkera kiten och glida fram i det i det närmaste spegelblanka vattnet. Detta i vind där exempelvis en kille med en 14 c-kite inte ens har vind nog att komma upp på brädan när han drar kiten rakt igenom powerzone. Jag upplevde det som nästan spökligt att det gick att plana i så lite vind.

    Efter ett par vändor ökade vinden en aning och jag kunde testa att hoppa med kiten. Det var svårt att få höjd i hoppen i den begränsade vinden, men längden och hänget var imponerande. Jag förvånades återigen av hur mycket kraft det gick att hitta i den svaga vinden. Det var fortfarande ingen annan som planade, ens downwind.

    Tokigt bra bottendrag alltså. Nackdelen var, förutom att en 16 bow alltid är lite seg, att det var märkbart svårt att ta höjd, trots att jag upplevde trycket i kiten som mer än nog den mesta delen av tiden. Kiten ligger ganska långt bak i vindfönstret och det är svårt att kanta emot tillräckligt för att plocka höjd. I lättvindstrim med helt släppt depower skulle jag säga att det i princip var omöjligt att ta, eller ens hålla höjd i rådande förhållanden, trots att det som sagt var rätt bra drag i kiten. Drog man ner depowern så blev kiten som sagt mer responsiv och tappade det där traktorlika draget, men det gjorde också under för höjdtagningen. Jag lyckades i alla fall hålla höjden under några bogar, men kiten tar dålig höjd i marginella förhållanden, trots att den genererar mängder med kraft. Det är helt enkelt för att den den ligger långt bak i fönstret när den är trimmad för att ge maximal kraft.

    Bommen är clean utan pulleys och har clamcleat under bommen, vilket man kan diskutera om det är en bra lösning eller ej. Fördelen är att trimmet sitter lätt åtkomligt nere vid selekroken, men det innebär också att det är lite svårt att få loss tampen ibland när man har kört långa bogar på samma inställning.

    Depowern är “oändlig” och man kan dra ner hela vägen tills blocket tar i bommen om man av någon anledning skulle vilja göra det. Jag gillar möjligheten att trimma från en i princip okörbart stallande kite till alldeles för mycket nerdragen dito. Det gör att åkaren får ut hela vindregistret utan att mecka med knutinställningar och andra trimgrejor. Bommen kändes inte helt anpassad för storleken 16. Vid full utskotning/släpp av bom får man ändå ett ansenligt drag och inte en helt död drake som hos andra bows eller dom andra storlekarna. Bommen är densamma som till 9 och 12, men 16-kiten hade vunnit på att ha en bom med längre depowerlina, så att den depowar mer när man släpper bommen. Det är lätt att modifiera på egen hand bara genom att byta till en längre depowerlina och justera längden på styrlinorna, men det borde vara anpassat från leverantören.

    Frågan är om man verkligen behöver en så här stor drake. Visst är det kul att plocka fram den och dominera en sommardag när andra sitter på stranden, men jag föredrar nog ändå en äldre C-kite för i princip inga pengar (som exempelvis min North Rhino 04 16) för den här typen av vindar. Men för den som vill plana extremt tidigt och gillar idén med prisvärda direktimporterade kites så är Bowrider 16 ett tänkbart val.

    Sammanfattat:
    Brutalt bottendrag, men dålig höjdtagning. Slö i luften i relation till mindre kites, men i paritet med andra drakar i samma storlekklass. Bommen borde modifieras till att ha ett längre depowerslag, annars riktigt fin bom. Det vore riktigt intressant att testa 12:an och 9:an i samma märke. Det står utom tvivel att dom här drakarna är fullt tillräckligt bra för dom allra flesta och priset är i nuläget i en helt egen liga på den svenska marknaden.

    andi_j svarade 16 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • walle

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 06:47

    @Martin 392243 wrote:

    Sammanfattat:
    Brutalt bottendrag, men dålig höjdtagning. Slö i luften i relation till mindre kites, men i paritet med andra drakar i samma storlekklass. Bommen borde modifieras till att ha ett längre depowerslag, annars riktigt fin bom. Det vore riktigt intressant att testa 12:an och 9:an i samma märke. Det står utom tvivel att dom här drakarna är fullt tillräckligt bra för dom allra flesta och priset är i nuläget i en helt egen liga på den svenska marknaden.

    låter alltså lite som de tidiga Bow drakarna… tycker själv att det hänt ganska mycket med prestandan på bowkites till i år.

    Många av dom nya stallar inte, är betydligt rappare i luften och bättre bommar…

    Men det kanske e så att just eftersom dom är billiga beror på att dom kopierar andra kites och inte utveklar, då hamnar man ju minst ett år bakom.

    Givetvis e det ett bra alternativ till de som inte kräver det senaste, bra pris är det ju!

    Ska ändå bli intressant att testa dom, tar väl med kickern och drar der till Öland snart 🙂

  • bowrider

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 08:00
    walle;392251 wrote:
    låter alltså lite som de tidiga Bow drakarna… tycker själv att det hänt ganska mycket med prestandan på bowkites till i år.

    Många av dom nya stallar inte, är betydligt rappare i luften och bättre bommar…

    Men det kanske e så att just eftersom dom är billiga beror på att dom kopierar andra kites och inte utveklar, då hamnar man ju minst ett år bakom.

    Givetvis e det ett bra alternativ till de som inte kräver det senaste, bra pris är det ju!

    Ska ändå bli intressant att testa dom, tar väl med kickern och drar der till Öland snart 🙂

    Ja ta med den och kom ner! Det kan inte vara hälsosamt att bo så nära öland utan att komma hit ibland. 🙂

    Martin, en ynka m/s till och du hade hållt höjd också!!

  • martin

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 10:18

    Det är nog rätt analyserat, Walle. Ett märke av den här typen kommer aldrig att ligga i framkanten av utvecklingen, utan kopierar väl fungerande designer för att hålla nere produktionskostnaderna.

    Jag kan dock inte hålla med om att det är ett problem att den stallar med maxtrim iom att det beteendet helt försvinner när man trimmar ner en aning. Jag vill helst ha möjligheten att trimma från okörbart mycket tryck till okörbart lite tryck, dvs få ut varje liten mm av vindregister för kiten. “Problemet” med att den stallar i maxpower hade kunnat lösas superenkelt av tillverkaren bara genom att korta ner tampen en aning. Men då hade användaren inte kunnat ha möjligheten att hitta just det läge där man hittar maximalt drag som man själv vill ha det. Nej, jag tycker allt att det är ett bra val av Bowrider att lämna den typen av trim till seglaren.

    Sen glömde jag att nämna stopperbollen som finns också. Den är precis likadan som Bests nuvarande stopper, dvs en gummiaktig plastgrej med två hål i som skapar friktion när bommen klämmer ihop de båda depowerlinorna mot stoppern. Drar man i den ena linan, dvs leashar ut kiten, släpper stoppern snällt. Överlag är bommen riktigt bra och det är faktiskt en av dom bättre jag har testat till bows. Den är till exempel mycket snyggare och renare än min sprillans nya SLE-bom från Naish som jag har till mina två Boxer.

  • andi_j

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 11:08

    Unhooked låter ju inte som ett alternativ när depower cleet:n sitter under bommen?? eller rätta mig om jag har fel.

  • bowrider

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 11:41
    andi_j;392299 wrote:
    Unhooked låter ju inte som ett alternativ när depower cleet:n sitter under bommen?? eller rätta mig om jag har fel.

    Visst går det att kroka ur!
    Det är lite svårare att kroka i igen än om man hade haft chickenloopen tight mot bommen, men som sagt, det går fint ändå, man lär sig handgreppet rätt snabbt.

    Precis som martin säger skulle vi kunna ta bort de där extra centimetrarna på trimmen så att kiten inte backstallar i låga vindar, men då hade man även förlorat lite av windrangen.

  • martin

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 11:58

    @andi_j 392299 wrote:

    Unhooked låter ju inte som ett alternativ när depower cleet:n sitter under bommen?? eller rätta mig om jag har fel.

    Jag hänger inte riktigt med på den kopplingen. Varför skulle det innebära att man inte kan köra unhooked? Loopen lär väl dingla lite mer när man ska kroka i igen, men annars är det som jag ser det ingen skillnad just för urkrokat mot en lösning med övre clamcleat eller trimstrap.

  • pepa

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 15:04

    Unhooked = så lite klägg på/vid bomen som möjligt = no bowrider bom. Modifierar alltid mina bommar oavsett märke till att endast ha loop och lina, inga quickreleases och sånt mög, det får mig att känna mig osäker.

    Rättelse: QR e okej om det inte är en fet plastklump eller liknande. För mig.

  • andi_j

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 15:33

    @Pepä 392339 wrote:

    Unhooked = så lite klägg på/vid bomen som möjligt = no bowrider bom. Modifierar alltid mina bommar oavsett märke till att endast ha loop och lina, inga quickreleases och sånt mög, det får mig att känna mig osäker.

    Rättelse: QR e okej om det inte är en fet plastklump eller liknande. För mig.

    jo precis min mening faktiskt, det ska vara enkelt att kroka i och ur. inga lopar som hänger och slänger. Men detta går säkert att modifiera eller?

  • pepa

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 16:07

    Klart som fan det går att modda, det e ju en kajt.

  • bowrider

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 21:15
    andi_j;392344 wrote:
    jo precis min mening faktiskt, det ska vara enkelt att kroka i och ur. inga lopar som hänger och slänger. Men detta går säkert att modifiera eller?

    Javisst! Vill man had det så går det utmärkt!

    Modden koster en femtilapp för en wirestoppare att fästa clamcleaten på ovanför bommen istället. Tar en halvtimma att skruva/knyta om 🙂

    Sen sitter chickenloopen tight som ett frimärke mot bommen.
    Vi har provat, och det är en smaksak, för cruisaren/freerideåkaren som inte krokar ur så mycket är det troligen mer smidigat att ha depowern lätt åptkomlig vid chickeloopen än att göra modden.

    Men det är ju också lite av en smaksak.

  • milkman

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 21:47

    Stämmer det att det är 180kg linor som följer med? (står på sidan)

  • andi_j

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 06:56

    @Milkman 392422 wrote:

    Stämmer det att det är 180kg linor som följer med? (står på sidan)

    Fan får man 180kg linor, hur många meter e det?? 😉

  • walle

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 07:51

    @Milkman 392422 wrote:

    Stämmer det att det är 180kg linor som följer med? (står på sidan)

    180kg linor kanske e 180kilos linor, vad vet jag… och kul vet jag inte heller om det var?

    Lite kul att du Jens sitter och katsar gurkor och gör narr av andra som säljer kites och tillbehör, inte första gången… akta dig så att det inte kommer igen.

  • nic

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 08:49

    @walle 392469 wrote:

    180kg linor kanske e 180kilos linor, vad vet jag… och kul vet jag inte heller om det var?

    Lite kul att du Jens sitter och katsar gurkor och gör narr av andra som säljer kites och tillbehör, inte första gången… akta dig så att det inte kommer igen.

    Varför är det att göra narr?

  • walle

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 11:40

    jag kan ha missförstått det hela.

    trodde det var en pik på felstavning, vilket förekommer titt som tätt…

    kollar man på nästkommande inlägg efter jens, vilket jag gjorde, så förstår man hur jag tänkte.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Test av Bowrider 16

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.