Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tiga Freeride (Blocket)

  • schmitz

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 19:08

    Ser ut att vara skräp.. jag skulle rekomendera att satsa på en något bättre utrustning

  • htn

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 19:19

    10 år gammal.
    (Fanns med i Tiga’s produktkatalog 1998. 298cm/63,5cm/137l/9kg/37cm trimbox/rek. segel 6,0-8,3.)

    Kanske halva priset…

    /Henrik T.

  • Knatte

    Gäst
    2 juni, 2008 vid 20:01

    @BooMan 471999 wrote:

    Nån som vet nåt om den här? Nåt att ha?

    http://www.blocket.se/vi/16643784.htm?ca=6_s

    Hyfsat pris eller?

    Dyrt och kanske inte det bästa som finns på marknaden. Men kan säkert funka för några tusenlappar:smile:

  • booman

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 20:10

    Ok! Tack för snabba svar!
    Det är inte jag själv som ska ha den, men jag kollar åt en bekant.
    Har inte sett nån Tiga sen 80-talet, så det var kul att se den här…
    Och bra att få lite info…

    Tack igen

    //BooMan

  • martin

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 08:45

    Jag tror att det är samma bräda som Bic Veloce 298. Det var ett tag där när Tiga hade några dekaltrimmade Bic i sortimentet (tex tex Tiga Free-varianten av Bic Techno 283). Sök på Veloce 298 så hittar du nog mer på nätet.

    Veloce 298 var på sin tid (fanns redan -96 eller nåt sånt) en mycket bra nybörjarbräda, men den har sedan dess blivit rejält frånsprungen när brädorna har blivit kortare och bredare. Men det är ändå inte alls någon dålig bräda att börja med om priset är rätt. Brädan är värd 1500kr ungefär skulle jag säga. Masten 500kr om jag är snäll. Bommen 200kr (lär gå av rätt snart pga oxidering under lagring). Seglet 200kr. Mastfot och lite pill 200kr. Totalt blir det 2500 spänn ungefär. Där har du ett ok pris om man räknar snällt (ur säljarens synvinkel alltså). Hade det varit en prestandabräda hade den inte varit värd ett öre, men nu är det en nybörjarbräda och det finns många köpare som letar i det segmentet, vilket leder till ett bättre andrahandsvärde på sådana prylar.

  • martin

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 08:49

    Kolla här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=58272

    Alpha 294 är en bräda som i sammanhanget kan kallas rätt liknande. Lite mer race i formen och sandwich istället för thermoformed, men ändå från samma era. 180 liter stämmer inte. Det är snarare ungefär 130 liter har jag för mig. Gratis är bättre än 4000…

  • rooster

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 10:42

    @Martin 472121 wrote:

    Jag tror att det är samma bräda som Bic Veloce 298. Det var ett tag där när Tiga hade några dekaltrimmade Bic i sortimentet (tex tex Tiga Free-varianten av Bic Techno 283). Sök på Veloce 298 så hittar du nog mer på nätet.

    Veloce 298 var på sin tid (fanns redan -96 eller nåt sånt) en mycket bra nybörjarbräda, men den har sedan dess blivit rejält frånsprungen när brädorna har blivit kortare och bredare. Men det är ändå inte alls någon dålig bräda att börja med om priset är rätt. Brädan är värd 1500kr ungefär skulle jag säga. Masten 500kr om jag är snäll. Bommen 200kr (lär gå av rätt snart pga oxidering under lagring). Seglet 200kr. Mastfot och lite pill 200kr. Totalt blir det 2500 spänn ungefär. Där har du ett ok pris om man räknar snällt (ur säljarens synvinkel alltså). Hade det varit en prestandabräda hade den inte varit värd ett öre, men nu är det en nybörjarbräda och det finns många köpare som letar i det segmentet, vilket leder till ett bättre andrahandsvärde på sådana prylar.

    Om man kollar på Köp&Sälj vad man får för 1500 kr så är det på tok för mkt. Men som du säger, många nybörjarbrädor är dyrare så kanske…

    137 nittiotalsliter blir inte samma som dagens lyftkraft heller… Har en gammal Alpha 295 (se inlägg ovan) på ca 130 liter men den är tillverkat i billig polyuretan som gör att den inte har samma lyftkraft som min nyare 130 liters bräda

  • fnassel

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:05

    @Rooster 472158 wrote:

    Om man kollar på Köp&Sälj vad man får för 1500 kr så är det på tok för mkt. Men som du säger, många nybörjarbrädor är dyrare så kanske…

    137 nittiotalsliter blir inte samma som dagens lyftkraft heller… Har en gammal Alpha 295 (se inlägg ovan) på ca 130 liter men den är tillverkat i billig polyuretan som gör att den inte har samma lyftkraft som min nyare 130 liters bräda

    Öööö? Lyftkraft? Menar du att du planar tidigare eller att poluretanen skulle flyta sämre?
    Om inte jag har fel så är väl det ända som bestämmer brädans bärighet volymen-vikten?
    Förenklat- 1l bär 1kg?!
    Poluretanen är i och för sig tyngre! så du får ta bort egenvikten från den faktiska bärigheten!

    Någon av proffesorerna här på konfen som har den faktiska formeln?

  • rasmus_w

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:19

    Ja det är precis som du skriver. Men på en 130 liters bräda kan skillnaden i vikt mellan olika konstruktioner lätt bli fem kilo och det gör skillnad. Trots allt, en kanonkul och en badboll kan ha samma volym men antagligen flyter badbollen bättre.

  • Knatte

    Gäst
    3 juni, 2008 vid 12:00

    137 nittiotalsliter blir inte samma som dagens lyftkraft heller… Har en gammal Alpha 295 (se inlägg ovan) på ca 130 liter men den är tillverkat i billig polyuretan som gör att den inte har samma lyftkraft som min nyare 130 liters bräda

    Säkert samma flytkraft i båda.. Men en styvare (modernare bräda) känns lättare och planar garanterat tidigare. Nyare brädor ligger högre i vattnet, brukar ju SP säga i sin reklam varje år.. Sedan lär det ju skilja typ 5 kg i vikt också:smile:
    Hade också en Alpha 295 hinkplats bräda ett tag, som fick åka till skroten vid någon städning för länge sedan..

  • mahi

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 13:19

    Tiga´n ser ut som en tandpetare..

  • booman

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 14:11

    Intressanta inlägg… Nice to know!

    //BooMan

  • s19

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 15:50

    Brädan är en bra bräda att lära sig på! Absolut… som första bräda utan centerbord typ… Dock skillnad på den och dagens nybörjar/fortsättningsbrädor som är lite bredare…
    Men absolut ingen dålig bräda!½!
    Bic köpte Tiga på 90-talet, därav samma modeller men olika dekor… Innan dess hade Tiga brädorna Tiga-box (liknande Tuttle) men efter köpet har de trimbox då Bic hade det i sin produktion….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tiga Freeride (Blocket)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.