Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

  • oaxen

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 09:22

    Jag har tittat på Ford Transits mellanlånga och höga. Jag har kommit fram till att den springande punkten är lastutrymmets längd. Enligt Fords hemsida ska den mellanlånga ligga på 339 cm vilket blir perfekt(vet dock inte vilket år den kom – nån som har koll?). Den långa är hela 4 meter i lasten! Om det är mindre så lär det bli lite dåligt med benutrymme vid matbordet.

    I husbilsläge är tanken att en bältad bilstol placeras i bodelen, den ska vara löstagbara á lá MPV. Förutom badbollar och annan familjepackning ska jag få med 3 brädor på högkant som sticker in under köksbänken, 6 segel i varsitt 160-mm:s markrör + bommar och master.

    Surfbilen kommer att rymma sex brädor samt övrig utrustning. I detta läge sticker några av brädorna in en halvmeter i “köket”. Det får man ta.

    Köksbordet ska vara ett klaffbord på pelare som ska vara ca 110 cm brett och djup på 40(ihopfällt) resp 80 cm i utfällt läge.
    Sittbänkarna på förarhyttsväggen är nedfällbara – sitter på vikbara konsoler som klarar 200 kg/st.
    Det kommer gå rätt så lätt och snabbt att gå från dukat bord till undanpackat läge med alla sitsar bortvikta och bordet undanstoppat.
    Det blir en stickkoj m h a köksbordet som botten, ca 70-80 x 180-200 cm. Dubbelsängen blir ca 160 x 200 cm.

    Det knepigaste blir nog att få dit en bältad stol i lastutrymmet då fastsättningen ska dimensioneras för att klara 2000 kg:s belastning.

    Vill också ha litet kylskåp till ölen! Får se bara vilken teknik som blir bäst med tanke på energilösningen.

    Bilder bitte!

  • fjant

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 11:13

    om du planerar den inredningen i en transit så måste du ta hänsyn till att bilen är helt rektangulär. Bilarna är, med lastbil och husbil som undantag, betydligt smalare vid taket än i golvet. Dessutom har du hjulhusen att ta hänsyn till, dessa stjäl en betydande del av utrymmet.

    /Fjant

  • oaxen

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 13:09

    Jag är medveten om att skåpet är lite smalare upptill. Det kommer mest att påverka “kökets” överskåp.
    Vad gäller hjulhusen så har jag skissat på det också avståndet mellan dessa ligger på ca 140 cm, så det kommer att få plats rätt så bra med brädor på högkant. Ovanför det vänstra hjulhuset(sett bakifrån) ska mastförvaringsrör sitta. Direkt höger därom kommer brädorna, i “garagetaket” kommer det sitta plaströr i vilka seglen förvaras.
    Jag lägger in en skiss.

  • oaxen

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 13:18

    Husbilspackad till vänster och surfbilspackad till höger. Plaströrsförvaringen för seglen kommer att vara flexibel vad gäller placering och antal beroende på behov.

  • feg

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 13:49

    Satt och lekte lite med AutoCad.
    Det blev ganska uppenbart att jag har en massa att lära mig innan detta kan kallas en ritning. Jag blev tvungen att använda AutoCad som ett “ritprogram” eftersom jag inte lyckades med att göra ytor osv osv fick till och med “rita 3d utseende” eftersom jag inte lyckades göra “solids” och “extrudera” min “wireframe” till riktiga 3D-modeller. SKIT! smile.gif

    Här kommer en liten skiss iallafall som visar hur brorsan och jag tänkt oss vår buss.

    /feg

  • judo-freddan

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 14:20

    Här har ni min modell som jag ritade innan jag började bygga.

  • judo-freddan

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 14:20

    nästa

  • feg

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 14:28

    jo jag såg dem. Det var nåt liknande jag ville åstadkomma men jag saknar dina “skillz” i caddandet.

    /feg

  • oaxen

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 14:28

    Vilka mått har era skåp, J-F och Feg?

  • feg

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 14:42

    Vi har en MB Sprinter mellan storlek med högtak.
    Måtten i lastutrymmet är 1700,1500 x 1850 x 3250 ((bgolv, btak)*h*l).

    Planlösningen blir som på skissen där “garaget” under sängen är 2600 i max längd och ca 1000 mm högt. Meningen är att det där i skall rymmas 2 freestyle och 4 vågbrädor med tillhörande riggar och annan utrustning. Övriga bilen skall vara “husbil”. När formulabrädorna följer med får de sova i sängen under transport och ligga ute eller på taket när man kommer fram.

    /feg

  • judo-freddan

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 15:40

    Du kanske behöver ett 3d-cad program bara eller hade du det? Mechanical desktop tror jag du kan hitta på Kazaa t e x.

  • judo-freddan

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 15:42

    Jag har 3200x1800x1850mm (lxbxh).

  • feg

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 15:44

    Jag sitter redan med AutoCad 2004 som hanterar 3D, det är bara det att det är så satans mycket jobb att förstå sig på det. smile.gif
    /feg

  • fjant

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 10:17

    Hej på dig, surfbuss guru!!!
    Nu kommer jag med ytterligare en fråga ang. isolering.
    Vad har du limmat upp isoleringen med för lim? Det måste ju vara något som inte löser upp skumplast, och sen är det väl bra om det inte nyper så vansinnigt hårt, ifall man skulle vara tvungen att slita ner det.
    Tack på förhand!

    /Fjant

  • judo-freddan

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 12:06

    Guru, å man tackar! Jag körde med 3M-spraylim som jag köpte på Mekonomen. Inte billigt men supergrepp. Du har satt igång ordentligt nu alltså?

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.