Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

  • fjant

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 17:40

    Tack ska du ha!
    Och, nej, vi har inte riktigt kommit igång, det har kommit torö-surf ivägen wink.gif. Vi har rivit ner innerväggarna och upptäckt att det behövs lite småfix därunder, lite rost vid skruvhål och så. Inget allvarligt angrepp, men man vill ju inte lämna nåt åt slumpen…

    /Fjant

  • judo-freddan

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 18:37

    Kloka tankar. If you gonna do it – do it right och det enda som får komma ivägen för surfbussbyggande är..just det..surf!

  • dirk_diggler

    Medlem
    15 januari, 2005 vid 16:05

    det är ju inte mycket svårare än att där är ett z-led också.

  • jossan_power

    Medlem
    28 januari, 2005 vid 04:25

    Befinner mig i BYron bay, Australien och kan bara konstatera efter dagens nara doden upplevelse, efter ett rop ( Be careful!!!!) att detta stalle ar inte (ABSOLUT INTE) for nyborjare som jag! Still alive…

  • stebe

    Medlem
    31 januari, 2005 vid 02:34

    Jag skulle rekommendera en riktigt javla bra underredesbehandling innan du borjar…sen har jag den absolut basta isolering som gar att fa tag pa till en buss, flygplansisolering kopt av lufthansa, vager ingenting. Isoleringen kostar nastan ingeting om man lyckas fa tag pa den, den e torr och stanger kondensen ute. Testa det…

  • feg

    Medlem
    31 januari, 2005 vid 06:38

    Låter intressant men vart får man tag på det då?
    /feg

  • stebe

    Medlem
    31 januari, 2005 vid 11:15

    Snacka med verkstan pa den lokala flygplatsen….En storre flygplats, det brukar ga att fa tag pa det som blivit over…Lycka till!!
    /rune

  • gurra1978

    Medlem
    31 januari, 2005 vid 15:19

    Boman är ju flygmekaniker på Bromma eller nåt sånt där. Han borde kunna fixa fram lite. Kontakta honom.

  • judo-freddan

    Medlem
    31 januari, 2005 vid 19:00

    Intressant. Vad heter materialet och i vilken form är det? Skum som man sprayar eller mattor?

  • gurra1978

    Medlem
    20 februari, 2005 vid 18:54

    Hur går det med bygget? Jag tycker du borde göra så här ungefär och ha brädorna under madrassen smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 februari, 2005 vid 18:59

    Äh, vadå fuskträ/plastfaner……
    Vi ska ha högblank lackad honduras mahogony som glittrar, glimmar och skickar solkatter när det kommer direkt ljus på. smile.gif

    Nä, sanningen är den att bygget ligger nere nu eftersom det slår tokfukt i bilen när man är där. Ingen vitts att försöka fixa isolering när allt blir pisseblött bara man tittar på det. Vi får vänta till det blir lite varmare men då kommer det få bli tokös om bussen ska va klar i sommar.

    /feg

  • judo-freddan

    Medlem
    20 februari, 2005 vid 19:38

    Jodu, där ligger man i lä. Men fyfan vad lite surfkänsla över en sån etagelägenhet på hjul. Hellre lite amatörsnickrad inredning med nån rödvinsfläck här och var i ett buckligt f d “rent-a-cooler”-skåp hehe.

    Tja, idag blev det lite hyllplan isatta i garderoben. Isolerade skjutdörren och har byggt en vikbar mellandörr till förarutrymmet. Inte lätt att hålla motivationen uppe till att göra sånt småtjafs när nu bussen i övrigt är belamrad med de nya stolarna och med tanke på kondens som feg nämnde. Men…det är ju när tempen går under nollan, det börjar sticka i ögonen av den för höga koldioxidhalten från gasolköket och man har slagit huvet i samma kantlist fem gånger och rivit sönder byxorna på en spik och man undrar vad fan man håller på med i största allmänhet som man helt plötsligt tänker på vad belöningen kommer att bli. Många surfkvällar vid Vätterns strand vardagkvällar eftersom man inte behöver åka hem för att slagga utan har allt man behöver för att slagga över där. Surftrippar till Gotland och naturligtvis…soultrippen på sommaren till nåt medelhavsspot. Yeah! Tror jag går ner igen! tongue.gif

    Nä måste komma förbi den här retliga punkten med stolarna nu så att jag kan slutföra bygget snart. Har lagt in en efterlysning på bildelsbasen på ett underrede till passagerarstolen men får inga hugg och tvekar lite på om jag ska ringa runt och leta på skrotar eller ska rita ett eget så att gubbarna på labbet får lite att göra.. När väl det hindret är ur vägen så blir det väl till att beställa ett par coldwater mitts och lägga sig i startgroparna.. smirk.gif

  • feg

    Medlem
    29 april, 2005 vid 20:03

    Återupplivar denna gamla tråd igen.

    Bussbyggandet har nästan stått helt still och den är fortfarande tom.
    Vi kommer köra liggunderlagsisolering som du (Judo-Freddan) förespråkat men efter att ha “testmålat” ett område med linoljefärg för en månad sedan och efter kontroll nu funnit att det fortfarande kladdar så är vi tveksamma till att använda det.

    – Har du målat linoljefärg på alla ytor, även de plana “rena” ytorna?
    – Har linoljefärgen härdat till att bli torr eller har den fortsatt att vara “klibbig/oljig”?

    Troligtvis målar/sprayar vi linolja i alla skrymslen och vrår men där det ska sitta liggunderlag och övrig isolering får det bli nåt annat.

    /feg

  • judo-freddan

    Medlem
    29 april, 2005 vid 22:17

    Sprayade överallt. Tog någon månad för det att stelna så spruta tunt. Golvet lät jag vara klibbigt eftersom golvskivorna och plastmattan pressar ner isolermattorna så de ligger kvar där de ska. Om ni har tillgång till 220v nånstans i närheten kan ni ju prova att slänga in en kupevärmare nån eller några nätter för att sätta lite rotation och värme på luften. Trägen vinner. smirk.gif

    Själv håller jag på med slutfinishen, få kylskåpet att funka och att få på takräcke för person 2s kit. Till Juni blir det Sardinien med Getwet. Då ska det förutom att vara klart även finnas ett dedikerat ställ för lådvinet.. grin.gif

  • feg

    Medlem
    30 april, 2005 vid 06:45

    Har du bara använt spray-linolja?
    Vi köpte både spray-linolja och linolja på burk, båda från Biltema. Det är den senare vi testat målad med pensel och det klibbar fortfarande efter en månad. Kanske är det bättre med spray.

    Vårat bygge har stannat av i väntan på att vi uträtt bilprovningens kravbild för infästning av baksätets bilbälten och för själva bygget/svetsjobbet som vi jagat “påbyggare och karossfirmor” för att få det gjort. Det slutar nog med att en vanlig “smed” får sätta in en fetingbalk och sedan får vi hålla tummarna.

    Häftigt med resa till Sardinien!!!
    Men får du verkligen med dig getwet om du bygger ett ställ för lådvin? Har för mig att jag läst att han är något av en konnässör som bara smuttar på årgångsviner av cabernet sauvignon och då krävs väl en vinkällare inte ett ställ för lådvin. grin.gif

    /feg

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tipps inför Surfbussbygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.