Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips angående dubbel uppsättning segel

  • Tips angående dubbel uppsättning segel

    Publicerad av oscarlj på 18 augusti, 2014 vid 07:53

    Jag surfar främst på Bjärehalvön där jag har en stuga, men även i malmö/lomma där vi bor. Nu har jag insett att jag behöver 2 uppsättningar segel och brädor för att jag inte orkar (får) ta med allt varje helg vi åker upp till stugan. Har alldeles för mycket grejer med två småbarn redan.

    Köpte därför en extra bräda, en 100l freestyle lite billigt förra året som kommer funka perfekt i habo ljung, klagshamn på hösten. Sen har jag lite mer vågorienterade grejer i stugan.

    Nu ser min utrustning ut enligt följande:

    Stugan: (vilket fungerar bra och täcker de mesta av dagarna)
    Simmer Icon, 4.2-4.7-5.3 med 400-mast
    Starboard Quad (81l) och Fanatic freewave (95l)

    Malmö
    Segel?
    Tabou 100l

    Just nu har jag ett extra MauiSails 6.2 med 430rdm som funkar bra och som jag kan ha nere i Malmö men det räcker så klart inte.

    Har försökt sälja det och köpa ett billigt kit med 4.7-5.3 + mast men lyckades inte. Alternativet är att hitta ett segel som kan passa till den masten och som är på ca 5.5?

    De dagar det blåser riktigt bra på vardagarna kan jag plocka ner våggrejerna. Oftast kommer det nog bli plattvatten i Malmö.

    Så, min fråga är egentligen, kan man hitta ett segel som passar till min 430, eller bäst att försöka sälja och köpa nya? Samtidigt känns det bra med ett lite större segel dagarna då inte 5.3 räcker.

    cajan svarade 9 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • cajan

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 10:23

    Hej
    Jag hade behållt 6.2 och 430 masten, det är den storleken på segel som jag kör mest på min 100L
    Då tycker jag att det är bättre att du köper en 400 mast och skaffar något eller några mindre segel
    Det går ju att få tag på både mast o segel till bra pengar i köp o sälj här på forumet

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips angående dubbel uppsättning segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.