Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips för dyslektiker

  • Tips för dyslektiker

    Publicerad av sportentusiast på 5 december, 2003 vid 12:30

    Förvisso inte kiterelaterat, men angående tidigare inlägg där det gnälldes över stavning tänkte jag att jag kan ge lite info kring hjälpmöjligheter för dyslektiker. Har sett att det finns ett antal troliga dyslektiker på Steffo. Vet inte om det finns något intresse för det här inlägget. Om inte, sluta läs här.

    Har själv bl a jobbat med olika tekniska hjälpmedel för dyslektiker (stavningsprogram, ordlistor, talsynteser, handdatorer, inspelningsmedia etc) samt föreläst och undervisat i just hjälpmedel. Har fått kanonbra resultat med många (före detta) arbetslösa som med rätt hjälpmedel, undervisning etc lyckats hitta jobb som de trivs med OCH dessutom kunnat behålla jobbet.

    För personer som jobbar eller är arbetslösa så ser det också lite olika ut beroende på var man bor även om det borde vara lika.

    I Stockholm tar man kontakt med Arbetsförmedlingen Rehab Stadshagen, Dyslexilaget (Lena Thambert, Kent Sköld (själv dyslektiker) eller Birgitta Lind, tfn 08-619 66 00). Förenklat kan man säga att man under sitt första arbetsår alternativt om man söker arbete eller byter till nytt arbete kan få de hjälpmedel man behöver. Arbetsgivaren kan också få olika former av bidrag. Man kan också få massor med annan bra information kring dyslexi. Efter ett år på samma jobb är Försäkringskassan ansvariga.

    Liknande Arbetsförmedlingar Rehab finns också på andra ställen i Sverige, men med olika resurser. Jag vet dock att man börjat bygga upp ett dyslexiteam i Lund på Arbetsförmedlingen Rehab.

    För studenter (gymnasium) är det lite olika beroende på var man bor i landet. I Stockholm har bl a S:t Eriks Gymnasium undervisningsmöjligheter för dyslektiker samt möjligheter att prova och använda olika hjälpmedel. Det finns också möjligheter till stöd då det finns en stödenhet som jag tror heter DPC nu (kan ta reda på namn och nummer vid behov). Finns också några privata dyslexicentra i Stockholm.

    Kan skriva mycket mer, men nöjer mig så här.

    Frågor? Ring mig så kanske jag kan slussa vidare även om jag inte arbetar med dyslexi nu.

    Ha´t

    Bengt-Erik Olsson
    0707-98 48 38
    sportentusiast@yahoo.com

    virre_bu svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • virre_bu

    Medlem
    5 december, 2003 vid 15:19

    Det som är störande är INTE att man läser fel!
    Det är alla som jävlas och skriver “lär dej stava”…
    Så less på sånna!

    Ett annat bra tipps för dyslektiker är Wittingmetode!
    Hjälpte mej jätte mycket..!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 december, 2003 vid 15:36

    men du skriver ju felfritt (alltid) virre!?

  • virre_bu

    Medlem
    5 december, 2003 vid 15:44

    PRESIS!
    WITTING FUNGERAR!
    Har ändå stödhjälp.

    Vet inte om ni är insatta i Witting.

    Man börjar om från början. Slutar läsa helt. Börjar skriva enkla korta stavelser till exempel “al, ek, ol, aj, oh”
    För att sedan stegvis fortsätta bygga på. Höll på effektivt under 4 år med witting. 2-3 lextioner i veckan, varje lextion minst en timme.

    Så du kan själv fundera ut vilken jävla tid jag har lagt ner på att bli kvitt skrivproblemen. Har fortfarande läs svårigheter.

    Reagerar så starkt på dom som plankar ner på dom som inte kan skriva för att jag själv har blivit utsatt för sånna angrepp.

    MEN då var det inte av anonyma personer på internett!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips för dyslektiker

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.