Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips på hur man gör en egen nedhalsvev?

  • badjanne

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 09:03

    Så här gjorde jag. Min vev har fungrat perfekt i fem år.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41345&highlight=nedhalsvev

  • jr555se

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 12:51

    tips no2.
    har inte alla detaljer än, tänkte updatera med mer specar dimensioner etc. men denna funkar riktigt bra.
    allt finns på classe. 8mm(edit 10mm ska det vara) vagnsbult och årklyka som passar Pin.. muttrarna som låser varandra ska dras ordentligt hårt så sitter de. sen är det bara att ta med denna och en spärrnyckel.
    Tyckte faktiskt att denna funkade bättre än en riktig. och billigare..
    Grada hålen ordentligt är Viktigt!

    http://www.surfzone.se/forum/album.php?albumid=161

    för att inte riskera att slita för mkt på mastgrunkan kan man kanske sätta en metallplatta för att lasta av sidokraften som blir dvs platta med hål i där pin:en går igenom och stödjer mot.

    -johan

  • tall-jonny

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 12:52

    Träna mer så slipper du tänka på vev:grin:

  • jr555se

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 13:00

    *asg* drog “sönder” ena armen för att benen tydligen var starkare än min arm..
    Onödigt slit.. Vissa segel verkar vara överdj. att dra ner..

    spara krafterna till sjön istället.

    -johan

  • stefanlindmark

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 23:04

    För största möjliga kraft använder jag följande teknik som fungerar även för de största formulaseglen:

    • Jag lägger nedhalstampen dubbel genom selkroken och vevar runt den dubbelvikta änden två varv runt egen part. Obs! Genom krokens ena sida och inte snurra runt kroken, eftersom den då riskerar att böja ihop sig och bli som en kite-krok (dvs med midja mitt på)
    • Sedan sätter jag mig med nästan rakt ben med hälen mot mastfoten. Är det trögt — ryggläge.
    • Knip åt tampänden med ena handen så den inte glider och pressa ut benet sträckt.
    • Res upp överkroppen och dra igenom lite mer tamp genom selkroken.
    • Upprepa.

    Det går att dra mycket kraftigt på det här sättet eftersom kroppens största muskler arbetar. Rygg och armar behöver inte belastas alls. Förra sommaren rev jag av till och med loss ett nedhalshorn med den metoden och det blev en tur till Björns Segelvård för reparation. Så nu för tiden är jag snarare lite oroligt försiktig än att bekymra mig över att kunna dra tillräckligt mycket. Använd Formuline-tamp för nedhalet så går det betydligt lättare också.

  • pkk

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 06:36

    köp en istället. kostar bara 395:-

  • mr-jibe

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 19:30
    pkk;658410 wrote:
    köp en istället. kostar bara 395:-

    Dom man köper tenderar till att gå sönder, va med när polare skulle dra nedhal på sin 7nolla, redan med ett sånt litet segel pajjade den 😉

  • stefanlindmark

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 19:52

    Och den jag provade en gång hade fel vinkel för att passa till MXT-förlängaren.

  • jester

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 05:49

    Mr. Jibe: då gjorde han fel, gäller att ha tampen nära “kroppen” på veven hela tiden. Har haft samma vev sen 2006, och jag riggar bara fullcambrat.
    stefan: kroppen är av plast, bara att ta fram sin dremel eller en bågfil…

    Största fördelarna med vev är att man kan justera nedhalet väldigt exakt, samt att man slipper sitta ner på blött underlag. Och skonar ju kroppen också, såklart.

  • hakuna

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 11:52

    Jag använder mig av 40 mm rundstav i trä.
    Det enda som gått sönder på 20 år är nedhalstampen pga slitage.

    Niclas

  • pkk

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 15:08

    Har använt min köpta vev i 5 år utan problem, till formulasegel, speed och vågsegel. Har en Chinook, de håller.

  • rillestark

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 15:49

    Jag har också en Chinook sedan många år. Den kan jag rekommendera.

  • mr-jibe

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 11:48
    Jester;658531 wrote:
    Mr. Jibe: då gjorde han fel, gäller att ha tampen nära “kroppen” på veven hela tiden. Har haft samma vev sen 2006, och jag riggar bara fullcambrat.
    stefan: kroppen är av plast, bara att ta fram sin dremel eller en bågfil…

    Största fördelarna med vev är att man kan justera nedhalet väldigt exakt, samt att man slipper sitta ner på blött underlag. Och skonar ju kroppen också, såklart.

    Han måste ha haft den långt ut på “pinnen” som snurrar/vevar isåfall..

  • jester

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 06:43
    Mr.Jibe;658644 wrote:
    Han måste ha haft den långt ut på “pinnen” som snurrar/vevar isåfall..

    Japp, gjorde samma fel själv en gång i början. Böjde tillbaka, och använder samma vev fortfarande… Fysikens lagar är hårda.. 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips på hur man gör en egen nedhalsvev?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.