Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på utrustning för nybörjare

  • Knatte

    Gäst
    4 september, 2006 vid 13:56
    Christa wrote:
    Kan bara välja på 160 varianten. Jag vet dock inte vad det är för rigg som följer med… det skulle vi prata om om jag kom in och tittade på brädan.

    Vad ska det vara för rigg för att det skall vara värt pengarna då? Vad skall det vara för kolhalt osv?

    Om det är Bic’s egna riggar som följer med, så är det antagligen dessa. Denna är tveksam, då masten är med låg kolhalt 0 eller max 15 % kol. Bra för att det är tåligt, men tungt och inget bra att ha när du köper nya segel sedan.

    http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=46&rangeid=158&lang=us
    Great allrounder

    The Cruiser
    is a pure freeride rig, both easy to use and light weight, a rig that really performs in light to moderate winds. Its modern design gives it a wide wind range despite the absence of cambers. With plenty of volume low down it’s got plenty of power to get you up to planing easily. Easy to manoeuvre during tricks and with soft response, it’s a rig that’s easy to control and fun to ride. The Cruiser comes with quality mast and wishbone and is excellent value for money. It’s ideal for all our freeride boards and for making your runs.

    Eller denna, som är betydligt bättre alternativ:
    http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=46&rangeid=157&lang=us
    Speedster : Power and stability
    The Speedster is the top performance rig in our range. An excellent, versatile, powerful rig for our freeride and freeride race boards, a good performer in all conditions, it’s highly versatile with changing characteristics according to size. More slalom in its mid-range, more race in bigger sizes.
    The design has been modified for 2006 to improve performance even further : special attention has been paid to rotations which are much easier, plus a wider wind range, specially where that concerns strong winds. As for its construction, there are extra reinforcements where they’re most needed : the edging is now in a wider X-ply (woven fabric), extra reinforcing at mast head and foot and battens plus a mast sleeve made from a new, harder wearing fabric.
    The Speedster is perfectly suited to all the One Design boards – Techno and Formula Experience. The 2006 Speedster 6.8 m2 now has two cambers. The 7.8 still has two. Both these are well suited to freeride as well as racing.
    The 8.8, 9.8 and 10.8 m2 sizes retain their three camber form, extra long wishbones and the sail volume that help get up to planing early and good upwind speed. They’re recommended for short and wide freeride boards and for the “Formula Experience” range.

    Ett tips är att ha minst 30 kol i masten gärna ännu mer, gärna 50 % 😀 Till denna brädan skall du ha ett segel på omkring 6.5- 7.5 kvm, om du inte tänker stanna som nybörjare. Du behöver ha lite storlek för att få fart och öppna potensionalen på brädan.

  • christa

    Medlem
    4 september, 2006 vid 18:12

    Vilken bräda är bäst av Bic techno classic 283 och Bic techno 2/160?

  • Knatte

    Gäst
    4 september, 2006 vid 18:42
    Christa wrote:
    Vilken bräda är bäst av Bic techno classic 283 och Bic techno 2/160?
    Svårt att säga. Men Techno 2 är ju fortsättningen/utvecklingen på den gamla Techno classic, såTechno 2 bör ju en modernare och en bättre bräda.
    Det beror väl på vad du är ute efter ? Med Techno 160 kommer du plana tidigare och ha lättare att lära dig på. Men efter något år, så kanske Techno Classic kan vara roligare att segla med. Men oftast köper man ändå en mindre bräda då. Så jag hade nog satsat på Techno 2 160. Men det beror väl på vilket pris och rigg som följer med i köpet mm.
  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2006 vid 07:38
  • christa

    Medlem
    5 september, 2006 vid 08:53

    Tack för tipset men jag ska först kolla upp vad som följer med Bic Thechno 2/160 brädan. Det är en windsurfingaffär som säljer den och det känns lite tryggare att köpa därifrån. Annars kanske det blir budgivning igen när man är halvvägs till göteborg …

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2006 vid 10:05
    Christa wrote:
    Tack för tipset men jag ska först kolla upp vad som följer med Bic Thechno 2/160 brädan. Det är en windsurfingaffär som säljer den och det känns lite tryggare att köpa därifrån. Annars kanske det blir budgivning igen när man är halvvägs till göteborg …

    Tror det är klokt att kolla upp vad du får i detta paketet innan du sätter dig i bilen på väg till GBG. Tabou-brädan är nog ganska likartad i volym/känsla tror jag..

  • christa

    Medlem
    5 september, 2006 vid 15:17

    Bic Techno 2/160 var väldigt bred och såg ganska klumpig ut…
    Det fanns däremot en Bic Techno 2/148 ny som de tyckte skulle passa bättre eftersom jag är så liten. Denna bräda komplett med mast med 35 % kol (beg) och bom (beg) men nytt segel (Tiki Freeride) 5.5 kvm. De sa att jag inte skulle kunna dra ett större segel. För detta skulle de ta 10200 kr för. Allt matchade jättebra ihop också! 😀 Vad tycker ni om detta då?

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2006 vid 15:36

    He,he :tongue: Köpa nya prylar är inga lätta saker…
    Hur mycket väger du? kille/tjej ? hur lång är du ?
    Jag håller med att Techno 2 148 nog kan vara ett bättre val. Det var därför jag frågade, om du kunde välja vilken Techno 2 bräda du kunde välja.
    Mast och bom är säkert bra grejer. Vet inget om Tiki segel, men jag tycker att 5.5 kvm verkar vara litet för denna brädan, om du inte är en lättviktare själv..
    Men de i butiken kan ju bilda sig en uppfattning om detta, bättre än jag!

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 september, 2006 vid 15:37

    Matchade seglet brädan? Färgmässigt alltså.

  • christa

    Medlem
    5 september, 2006 vid 15:39

    Jag är en tjej som är 1&60 och väger 52 kg. Verkar paketet prisvärt?

  • vindsmurfen

    Medlem
    5 september, 2006 vid 15:42

    Oj, rena teskedsgumman 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    5 september, 2006 vid 15:42

    Har en T2/148 och trivs med den. Stor och stadig för mina 70 kilo. Visserligen är det nästan 20 år sen jag var nybörjare men det visar ju bara att den har en chans att vara kul även när du blivit bättre på det där. Du kommer öka en hel del i styrka och uthållighet allteftersom du utvecklas och då kommer brädan funka bra som lättvindsbräda ihop med ett segel på 8-9 kvadrat. Jag planar väldigt tidigt med min 9.7:a på den brädan och du kommer behöva ännu mindre vind än jag för att plana.

  • vindsmurfen

    Medlem
    5 september, 2006 vid 15:44

    Mycket prisvärt skulle jag säga.

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2006 vid 16:44
    Christa wrote:
    Jag är en tjej som är 1&60 och väger 52 kg. Verkar paketet prisvärt?

    Jo, det måste nog kallas prisvärt:tongue: 😉 Tror du med gott samvete kan slå till på detta paket och känna dig nöjd!

  • christa

    Medlem
    6 september, 2006 vid 07:54

    Vad tror ni om andrahandsvärdet på detta paket då? Om jag nu mot förmodan inte alls skulle tycka att det är kul eller vill byta till en annan bräda sen…

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på utrustning för nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.