Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tjej på jakt…

Taggad: 

  • Tjej på jakt…

    Publicerad av apex på 11 september, 2007 vid 20:55

    Hej,

    Är på jakt efter en passande formula bräda men jag vet inte viken storlek/modell/märke jag ska leta efter.
    Jag är 161 cm och väger 50kg. Största segel kommer att bli 9,0 m2.
    Jag har för avsikt att tävla så jag vill gärna hitta så rätt som är möjligt från början.

    Är det överhuvudtaget värt att titta åt prokids formula brädan ifrån Starboard?

    Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få.

    /osäker

    rabbit svarade 16 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • the_novice

    Medlem
    11 september, 2007 vid 22:22

    50 kg är ju väldigt lätt, jag väger “lite” mera (68kg) och har själv varit inne på att köra pro-kids brädan. Jag har testat den med 8.3 segel och 62 fena, visst funkar det bra när det blåser ca 6-7 m/s (hade dock ingen annan formula seglare att jämföra prestandan med), men i lättvind så tror jag det är svårt att hänga med på kryssen (man tappar mycket om man inte kan gå tillräckligt högt), men 50 kg är ju väldigt lätt…

    Om du inte kört Formula och stora segel förut så är nog pro-kids brädan en bra väg in i formula, och den kommer ju ge ett brett register också. I riktigt lätt vind och så tror jag att en “vanlig” Formula är mera konkurenskraftig, men den borde o andra sidan fort bli stor. Tror det hänger mycket på hurpass breda brädor du kört tidigare. Om du bor nära Karlstad så är det nog inga problem att testa brädan först.

  • kinetic

    Medlem
    12 september, 2007 vid 07:30

    Oj…50kg o 9.0, då lär man plana i vacuum…Att köpa en Formula tror jag blir alltför stort så för dig så fort vinden drar i lite…Ett alternativ skulle kanske kunna vara att titta på någon av de större iSonic:arna kanske, förslagsvis runt 122:an….

  • imported_macts

    Medlem
    12 september, 2007 vid 07:38

    tror att det är helrätt att köpa en formula eftersom du vill tävla. Försök få kontakt med nån av dom duktiga tjejerna på Europa-cupen i formula, dom bör kunna svara på dina frågor. Borde gå att hitta lite kontaktinfo på: http://www.formulawindsurfing.org/

    Lycka till!

  • swe876

    Medlem
    12 september, 2007 vid 08:13

    Hej,

    alla tjejer som tävlar i Formula använder mig veterligen samma brädor som killarna. Ska du tävla finns det ingen anledning att inte välja en renodlad Formulabräda! Titta gärna på bilderna från Tallin där VM för damer avgjordes nyligen. ( http://www.event.extreme.ee )

    Vad det gäller brädor använder de flesta Starboard. Årets F2 är också bevisligen bra då Alison Shreeve vann VM på den.

    Om du bor i Stockholmstrakten är du välkommen att höra av dig till någon av våra Formulakillar i JBSS för att träna och kanske få en del tips. Tyvärr måste du i dagsläget bege dig utomlands för att få bra sparring av andra tjejer men det kanske kan ändra sig när du visar killarna hur snabba tjejer kan vara!

    Hälsningar
    Jona Ljungström

  • rillestark

    Medlem
    12 september, 2007 vid 08:54

    Från: http://www.event.extreme.ee
    Snacka om hög bom, eller liten tjej. 🙂
    Över huvudet, typ.

    Frid.

    /Richard

  • swe131

    Medlem
    12 september, 2007 vid 09:16

    Hej

    Maila till allison, mycket trevlig tjej hon svarar alltid på mina mail, hon svarar dig säker på alla frågor du har samt kan länka dig vidare, tjejerna verkar vara rätt så hjälpsamma för att få in nya seglare. Hon kan rekomendera utrustning till dig.

    http://www.aus911.com/

    Allison@aus911.com

    Här är även en länk till tjejernes egen hemsida för formula.
    http://www.women.formulawindsurfing.org/

    Sarah Herbert som vann EM 2006 hade en Starboard 160, Segel 10.0-9.0-8.2
    Fenor Deb. R13 68-67-65.

  • apex

    Medlem
    12 september, 2007 vid 09:51

    Stort tack för alla svar och tips. Jag har nu skrivit till Allison och hoppas att hon har ytterligare goda råd att komma med. Givetvis är jag tacksam för ytterligare tips om ni kommer på något.

    Är det verkligen inga tjejer som tävlar i formula i Sverige (framförallt på västkusten)???

    /Virre

  • imported_macts

    Medlem
    12 september, 2007 vid 10:30

    Vet att det i antingen Boards eller Windsurf för ett antal nummer sedan var en artikel från en formula-tjej i UK som var inriktad på att få fler tjejer att köra formula. Kanske nån som vet vilket nummer det var och kan scanna in artikeln

  • svenne

    Medlem
    12 september, 2007 vid 10:38
    MacTS;414184 wrote:
    Vet att det i antingen Boards eller Windsurf för ett antal nummer sedan var en artikel från en formula-tjej i UK som var inriktad på att få fler tjejer att köra formula. Kanske nån som vet vilket nummer det var och kan scanna in artikeln

    Kan fixa det ikväll, det är i augustinumret.

    7_2007.jpg

  • swe-496

    Medlem
    12 september, 2007 vid 15:51

    @SWE131 414166 wrote:

    Hej

    Maila till allison, mycket trevlig tjej hon svarar alltid på mina mail, hon svarar dig säker på alla frågor du har samt kan länka dig vidare, tjejerna verkar vara rätt så hjälpsamma för att få in nya seglare. Hon kan rekomendera utrustning till dig.

    http://www.aus911.com/

    Allison@aus911.com

    Här är även en länk till tjejernes egen hemsida för formula.
    http://www.women.formulawindsurfing.org/

    Sarah Herbert som vann EM 2006 hade en Starboard 160, Segel 10.0-9.0-8.2
    Fenor Deb. R13 68-67-65.

    Fan Dala. Frågar du Allison om trimtips på F2-brädan?
    Hon hade inte ens testat trimplanen på brädan på VM.
    Ulf frågade henne om något när det gällde dem. Hon tackade för tipset från Ulf om att använda dem för att trycka ner nosen en aning i de vågiga förhållanden som var där…;)

  • apex

    Medlem
    12 september, 2007 vid 18:07

    Jag skickade även min fråga till StarBoard’s R&D avdelning och jag fick följande svar ifrån Tiesda.

    “Hi Veronica,

    To be as competitive as possible there is no doubt that you should choose the
    Formula 161 from 2007 or better the new Formula 162 from 2008. The new model will be
    available from January 2008 onwards in Sweden.

    The board is of course made for much larger sailors but you will still need to train
    as hard as you can on this board to stand of chance of winning. I weigh 60kg for
    1m73 and would also choose the Formula 162.

    The ProKids would of course be much easier to control because it’s smaller, but the
    performance is not good enough to compete and win against the full-size Formula
    boards.

    Hope this info will be of help to you. Good luck with the new season!

    Tiesda”

    /Virre

  • rasmus_w

    Medlem
    12 september, 2007 vid 19:11

    Jag skulle vilja lägga till att det där med att träna hårt är något du absolut bör tänka på. Skaffa ett gymkort om du vill segla formula och börja bygga muskler.

    Nu tror jag säkert att de duktiga formulakillarna talar om att det handlar om teknik och inte styrka när man seglar formula men faktum är att det är väldigt tunga prylar och ju starkare du är desto lättare blir de att hantera. Och det viktigaste av allt: I vindsurfing och i de flesta andra sporter är tung styrketräning ett av de allra effektivaste sätten att minska skaderisken.

  • the_novice

    Medlem
    12 september, 2007 vid 19:16

    @Rasmus_W 414346 wrote:

    Jag skulle vilja lägga till att det där med att träna hårt är något du absolut bör tänka på. Skaffa ett gymkort om du vill segla formula och börja bygga muskler.

    Jag todde vi redan hade avlivat myten om tjurnackade formula seglare…?
    Hur mycket formula har du själv kört?
    Hur mycket har du tävlat i formula?

    Det räcker gott med den träningen man får av att segla tycker jag.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 september, 2007 vid 19:43

    @The_Novice 414355 wrote:

    Jag todde vi redan hade avlivat myten om tjurnackade formula seglare…?
    Hur mycket formula har du själv kört?
    Hur mycket har du tävlat i formula?

    Det räcker gott med den träningen man får av att segla tycker jag.

    Jag har dragits med smärtor i armbågen i fyra år för att jag skaffade en 9.7:a fast jag var för otränad för att kunna hantera seglet effektivt. Jag tycker det är ett utmärkt bevis.

    Skit du gärna i att underhålla din grundläggande muskulatur, det är din kropp. Jag tänker underhålla min för jag vill inte gå omkring med en massa smärtor.

    Dorota Staszewska fick lägga av för att hennes rygg inte pallade.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 september, 2007 vid 20:15

    En sak till. Vindsurfing ger träning (jaja, om du aldrig nånsin har känt trötthet i en muskel efter att ha vindsurfat så har du inte fått nån träning men har du det så har du tränat dina muskler och antagligen också din kondition. Varje gång man blir fysiskt uttröttad uppnås en träningseffekt och vindsurfing är INTE ett undantag, hur mycket gliringar det än kommer från olika konfdeltagare) men om man inte tränar nåt annat så är problemet att träningen när man vindsurfar ofta är väldigt asymmetrisk – vissa muskelgrupper jobbar hårt och andra jobbar nästan inte alls. Resultat: Musklerna som får jobba växer, de andra växer inte. Att påstå att den typen av assymetri leder till skador är INTE kontroversiellt och seglar man tillräckligt för att se några muskler börja växa så bör man se till att de muskler som inte växer av vindsurfandet också får nån typ av träning. Gör man inte det får man förr eller senare problem.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tjej på jakt…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.