Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tjej på jakt…

Taggad: 

  • the_novice

    Medlem
    12 september, 2007 vid 21:26

    En allsidig träning ju är givetvis bra, men jag förstår inte varför just gymmet skulle vara det bästa, finns ju andra träningssätt, och varför det skulle behövas just för att köra formula, tycker att slalom och speed är minst lika krävande på tävlingsnivå.

    Är det ett fullrace segel på 9.7 och en formula bräda (?) så låter det lite konstigt, det är en relativt enkel/bra kombination. Tycker det sliter mest på ryggen av att bära grejorna till och ifrån vattnet (konstiga lyft), själva seglingen går oftats bra…

  • rasmus_w

    Medlem
    12 september, 2007 vid 21:44

    Nej det är inte formulaspecifikt, det gäller all vindsurfing. Men i och med att grejorna väger såpass mycket i sig själva (kom inte och säg att en 11.0 eler ens en 9.0 är lätt) så är risken större att man skadar sig om man råkar snedbelasta nån kroppsdel. För min del brukar den biten inträffa när jag klantar mig i gippar. Sen tycker jag att seglingen absolut krånglas till av att inte kunna bära grejorna enkelt på land. Min 9.7:a är ett North Warp och brädan en freeride på 148 liter. Vad brädan än väger så märks det tydligt att riggen väger betydligt mer.

    Varför gymmet skulle vara bäst? Helt enkelt för att gymträning är specifikt utformad för att ge större och starkare muskler. Med större och starkare muskler kommer en massa saker som inte syns men är betydligt viktigare än de där bulorna: senor och muskelfästen blir mycket grövre och skelettets täthet ökar. Tillsammans betyder det att kroppen tål påfrestningar bättre.

    När det gäller underkroppen stärker löpning skelett och leder ner än vad styrketräning gör men för övriga kroppen finns det inget som slår tung styrketräning.

  • kris

    Medlem
    13 september, 2007 vid 09:51

    Hallå Virre!

    Kul med tjejer som vill segla formula!
    Började själv -02 och tyckte det var jätteskoj! Kom inte så långt innan ryggen satte stopp (ej surfrelaterat) men gillade det skarpt, kul att tänka taktiskt för en gångs skull 🙂

    Kan inte ge några utrustningstips då jag inte hänger med inom det segmentet, men kan rent allmänt tror jag säkert att du kan köra en renodlad formula med 9 kvadrat. Jag är 162 och vägde 55 då jag körde, hade Starboards formula och 8.3 – och det gick alldeles utmärkt! Det finns inget som säger att du skulle vara för svag för att ratta en formula trots din lilla kroppshydda – man kan vara stark och smidig ändå.

    Vill inte börja bluddra träning egentligen, för det finns så många åsikter och alla har olika kroppar och förutsättningar. Men tycker inte du ska börja tung styrketräning om du inte är van vid det, bara för att det anses vara viktigt för formula. Leder lätt till skador.

    Men du märker säkert själv hur det känns, har du behovet att bygga upp dig så är det värt att anlita en bra PT och få specifika övningar. Att styrketräna handlar inte bara om att öka muskelns storlek utan om koordination av fibrerna också (=ökad styrka). Kan verkligen göra stor skillnad, själv hade jag inte stått på bräda alls om det inte vore för riktigt bra träningstips. Nu bluddrade jag visst iaf.. *tss*

    Lycka till och kör så det ryker!
    /Kris(tin) , Gbg

  • rasmus_w

    Medlem
    13 september, 2007 vid 10:24

    Kanske ska precisera mig lite. Med tung styrketräning menar jag att man väljer en vikt man orkar köra i ca 6-12 repetitioner. Det är den skonsammaste formen av styrketräning och rätt utförd leder den inte till skador, den motverkar skador (som Kris ryggskada) och det är därför jag anser att fler vindsurfare borde hålla på med det. Om man minskar repetitionsantalet ytterligare så ökar skaderisken däremot, och kör man massor av reps sliter det mer än det bygger.

    Men det är helt klart så att för svag behöver du inte vara, det är bara vettigt att bygga sig en liten “reserv”.

    Och som sagt, det är väldigt få svenskor som seglar formula (har för mig att en (Åländsk, räknas det?) tjej som heter Sara Beckman seglar eller seglade), det bästa du kan gör är väl att försöka få några kompisar att hoppa på. Det näst bästa (well, i vissa avseenden kanske det är bättre) är väl att hänga på lite formulaseglande killar.

  • rabbit

    Medlem
    13 september, 2007 vid 11:14

    @Rasmus_W 414536 wrote:

    för övriga kroppen finns det inget som slår tung styrketräning.

    Det där är inte en fysiologisk sanning, det är en åsikt.

    /r

  • rasmus_w

    Medlem
    13 september, 2007 vid 11:20

    @rabbit 414555 wrote:

    Det där är inte en fysiologisk sanning, det är en åsikt.

    /r

    Det finns rätt utmärkta studier som visar tydliga samband mellan musklernas storlek och bentäthet, senors tjocklek och annat.

  • kris

    Medlem
    13 september, 2007 vid 11:52

    @Rasmus_W 414536 wrote:

    …och rätt utförd leder den inte till skador, den motverkar skador (som Kris ryggskada)

    Hörrdu, oraklet från Östermalm, min rygg vet du inget om. Inget hade kunnat motverka den skadan. Ville bara förklara lite kort varför jag slutade med formula trots att det var så kul – något övrigt samband skall ingen annan spekulera i.

  • rabbit

    Medlem
    13 september, 2007 vid 12:00

    @Rasmus_W 414556 wrote:

    Det finns rätt utmärkta studier som visar tydliga samband mellan musklernas storlek och bentäthet, senors tjocklek och annat.

    Självklart. Det finns det även för andra träningsformer.

    Protesten var emot påståendet att det; “inte finns något som slår tung styrketräning (i gymmet)”.

    Personligen skulle jag nog i de flesta fall rekommendera ett individuellt och gren-anpassat program, huvudsakligen baserat på funktionell träning men även med inslag av gym/styrketräning och syreupptagning.

    Men vi skall inte kidnappa tråden.

    -fred, vind och snö
    /r

  • rillestark

    Medlem
    13 september, 2007 vid 15:12

    @Rasmus_W 414429 wrote:

    ..för övriga kroppen finns det inget som slår tung styrketräning.

    Om du med tung styrketräning menar tunga vikter och få repetitioner så är det ingen bra träning för en vindsurfare eftersom det ger sämre rörlighet. Denna träning är främst för bodybuilders och kraftsportare. För oss gäller många repetitioner och lägre vikt vilket ger uthållighet och smidighet.

    Frid,

    /Richard

  • rasmus_w

    Medlem
    13 september, 2007 vid 18:02

    @Miracle 414634 wrote:

    Om du med tung styrketräning menar tunga vikter och få repetitioner så är det ingen bra träning för en vindsurfare eftersom det ger sämre rörlighet. Denna träning är främst för bodybuilders och kraftsportare. För oss gäller många repetitioner och lägre vikt vilket ger uthållighet och smidighet.

    Smidigheten kommer inte av antalet repetitioner utan av rörelsebanornas längd. Jag kör typiskt 6-10 repetitioner och tar ut rörelserna så långt det går. Hittills har det gett mig bättre rörlighet. Uthållighetsträning är bra men sliter på kroppen.

  • feg

    Medlem
    13 september, 2007 vid 19:58

    @Rasmus_W 414693 wrote:

    Smidigheten kommer inte av antalet repetitioner utan av rörelsebanornas längd. ….

    Jag håller inte med dig, Rasmus, att styrketräning alena skulle frälsa oss vindsurfare. Som “erfaren (fd) styrketränande” är jag mycket stark i vissa moment. Tyvärr utvecklas “stöd- och antagonist muskler” inte i samma omfattning som de muskelgrupper som aktivt tränas, trotts varierade och blir alltså gärna obalanserat stark.
    Bara för att man är stark i exempelvis knäböj innebär det inte att klarar att skifta balans mitt i rörelsen utan att gå sönder eftersom man då rör sig utanför det rörelse område i vilket kroppen är tränad.
    Att jag säger detta berror på att jag själv drabbats av det och i processen nästan slitit sönder magmusklerna med muskelbristning som resultat. Detta känner jag av så fort jag stressar magen i vridövningar.

    Min erfarenhet efter detta är att kampsport, gymnastik och annan extremt variationsrik träning med kroppen som vikt, tillsammans med konditionsträning och flexibilitets- stretchingövningar är vida överlägset som träning för vindsurfing.

    Men att segla Formula som 50kg tjej kan behöva lite grundstyrka tillsammans med det jag just sa.

    /Jocke

  • rillestark

    Medlem
    13 september, 2007 vid 20:10

    @feg 414741 wrote:

    Min erfarenhet efter detta är att kampsport, gymnastik och annan extremt variationsrik träning med kroppen som vikt, tillsammans med konditionsträning och flexibilitets- stretchingövningar är vida överlägset som träning för vindsurfing.

    Kunde inte sagt det bättre själv, som i ett nötskal. 🙂

    Jag kan allt det där med rörelsens längd och det övriga. Har konstruerat träningsmaskiner för ett svenskt företag i 7 år. Jag har också mött många människor vars liv kretsar kring gymmet. Och det har i många fall inte varit av godo.

  • rasmus_w

    Medlem
    14 september, 2007 vid 05:02

    Nej, inte enbart styrka. Men det finns anledningar till att de flesta elitidrottare tränar styrka, trots att det ofta är svårt att se nån direkt koppling mellan deras idrott och starka muskler.

    Och jo, det var de där 50 kilona som fick mig att ta upp det. Ett formulakit motsvarar halva hennes kroppsvikt. ungefär en tredjedel av min och en fjärdedel av en 90-100-kiloskille. I relation till kroppsvikten är det alltså tyngre slit.

  • apex

    Medlem
    14 september, 2007 vid 19:27

    Hej,

    tack för alla synpunkter om träning mm. Det skadar säkert inte att köra nåt träningspass innan jag ger mig ut och köra om er grabbar 😉
    Nu har jag även fått tips från Allison där hon rekommenderar en Starboard standard formula. Nån som ska sälja någon för en bra peng? 🙂

    / Virre

  • rasmus_w

    Medlem
    14 september, 2007 vid 19:39

    Det borde dyka upp några i köp&sälj snart, det är väl så här års formulaseglarna får nästa års grejor. Såg en F2 FX och en Starboard Apollo men ingen formula när jag kollade.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tjej på jakt…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.