Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trälhavet lördag 15/5

  • Trälhavet lördag 15/5

    Publicerad av stefanlindmark på 14 maj, 2010 vid 09:29

    Som nybliven flykting från naturkatastrofen på Haga Park tänkte jag trösta mig med lite härlig ostlig vind på Trälhavet på lördag.

    Solsken och 15 grader utlovas av windguru (TV4 säger 22), så det kanske blir lite extra knuff från sjöbris också.

    Ja, nu måste det hålla!

    stefanlindmark svarade 14 år sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • zurfman

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 18:43

    Om man bortser från formula (o kanske slalom)…..

    Vilken segelstorlek väljer ni som seglar freestyle eller freeride på en sådan prognos?

    Den här gången lutar det åt att jag väljer 7,2 pga diverse orsaker, men skulle man kunna köra 8,5 Traction på en sådan prognos utan att bli alltför överriggad (utom i enstaka byar då).
    (Givetvis beror det på kompetens, men om man ser till de glada hobby-surfare som kan grunderna för att segla)

    Om man kör slalombräda gissar jag att förhållandena är liknande men för slalom ligger man väl på kanske 0,5 – 1 kvm större?

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 18:52

    Ullis kör 7.4 no doubt. Inte så mycket nedhal. Behöver lite armträning så hon kommer nog bara kroka i lite grann.

    Jag kör allvädersseglet 12.5.

    Ser inte problemet med 8.5 på den prognosen oavsett brädtyp. Du har ju fysiken för dig, så tveka inte nu!

  • zurfman

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 19:07

    Tackar för svaret, skulle ändå vilja ha litet fler synpunkter på vad fler brukar segla vid en sådan prognos?

    Annars har Stefan helt rätt, skulle nog orka hålla 8,5 men det kanske inte blir så lättseglat o dessutom svårt att utveckla gippandet åt mitt dåliga håll (men det krävs ju litet fart för det också). Kul att du alltid peppar mig o kommer med bra svar!
    Dessutom är Stefans val smart på det sättet att vindarna ofta är svagare än prognos under delar av seglingen.

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 19:36

    Mja, det vet jag inte om kvaliteten på mina råd, men det är roligare att ha lite för stort segel och kämpa lite än ett för litet och plumsa,

  • maca

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 19:46

    Flydde också haga idag för lite solsken och värme… Hoppas på bris imorgon, men osäker på om den den drar igång på ostlig grundvind.

    Hursom, funderar på torö och fri vind alt. trälhavet med chans till extra krydda vid bris pga varm landmassa “innanför”.

    Brevik fungerar inte på o, så vart kör ni ifrån?

    /André

  • zurfman

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 19:51

    Vi kör från Österskär (Österåkers kommun, Åkersberga)

    Varierar mellan hyggligt bra och ganska byigt.

    Bra riggytor mm

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 20:10

    Ostlig är idealiskt för Österskär. Det blir längsta tänkbara obrutna vattenyta för Trälhavet på den riktningen.

    5-8/9 m/s från kl 9 till 18. Temptopp på 16 grader. Borde vara varmt nog för sjöbris med tanke på att vattnet fortfarande är rätt svalt.

    Jag kör heldag. All in. Är någon på väg ut hit och har svårt att hitta, slå en signal på O76-I269991.

    Mest träningsvärk vinner!

  • staffomania

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 20:40

    Hur tror ni brevik kommer funka imorgon?

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 23:11
    staffomania;611727 wrote:
    Hur tror ni brevik kommer funka imorgon?

    Brevik kan vara bättre val vid västliga vindar, då det lätt blir lite byigt utanför Österskär (med bystråk ut från Svinningeviken som ligger i sydväst och/eller Tunaviken som ligger i nordväst). Visst kommer det fungera, men på ost inte så motiverat tycker jag.

    Vid ostliga vindar däremot kör jag mycket hellre vid Österskärs havsbad. Hela Trälhavet ligger öppet österut, så då blir vinden jämn. Kortare att köra med bil från stan, närmre från parkeringen ner till vattnet, lunchrestaurang (med vardagslunchpriser på lördagar), toa, färskvatten, glass, kaffe & fika, häng med oss locals i solen mot klubbstugans vägg,…

  • musmagneten

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 06:19

    Vi som kör mindre saker, runt 6.5, ska vi inte göra oss besvär att komma ut, eller tror du på bris och isåfall när?

  • stefanlindmark

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 07:08

    Jag är egentligen för positiv för att råda.

    Just nu är det 15 grader i luften, bra grundvind på ost, solsken och inte ett moln i luften. Så är det någon dag det borde blir bris så är det idag. Sjöbrisen ligger på ost här och gissar att den kommer igång ett tag efter lunch i så fall (det kom regn i natt som borde ta en stund att torka upp).

    Du vet, det är farligt det där att uppmuntra folk att åka någonstans direkt efter att hela svenska vindsurfingkollegiet åkt på årets största kollektiva bomkörning.

    Själv ska jag bara slänga i mig frukost och sedan räknar jag med bra åkning hela dagen. Men tänk på att jag kör formula, så för mig ser det bra ut redan som det är, utan sjöbris.

  • oscarlj

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 10:51

    är det någon som har koll på hur läget är i Österskär?

  • zurfman

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 19:21

    Hej

    Varmt o skönt. Vinden var ej mycket att hurra över om man ej kör formula. 4 m/s i medelvind ungefär (formula-“gubbarna” planade väl ungefär 2/3 av den tid som var som bäst o litet mindre senare)

    Jag körde med 8,5 första gången o planade 3 ggr på 3 timmar (kunde nog ha planat något mer kanske om man kommit ihåg vissa grundläggande saker, men det var väldigt få byar > 6 överhuvud taget också, typ 3 st nära mig)

    Så det positiva var nog den jämna vinden, varma vädret o många vindsurfare.
    Det negativa att vinden var sämre än väntat.

  • stefanlindmark

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 19:27

    oscar: just när du skrev inlägget var det som bäst.

    Annars blev det ju inte riktigt den kanondag som prognosen utlovat. Typan också!

    Men hur kul är det inte att se så mycket folk ute! Enligt min beräkning var vi 13 st vindsurfare ute. 6 st formula, 1 kona plus resten freeride/freestyle.

    Tips till besökare och locals: restaurangen serverar dagens lunch fram till kl 14. Därefter är det a la carte – oavsett hur bra det råkar blåsa under lunchtimmarna 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trälhavet lördag 15/5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.