Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trångt för fötterna

  • Trångt för fötterna

    Publicerad av gustav1980 på 6 april, 2007 vid 15:29

    Debuterade både för säsongen och på den nya brädan idag 🙂

    Gick väl OK, men hade uppenbara problem att få in fötterna ordetnlgit i Exocets fotstroppar.
    Använder skor som är tighta i storlek 42.

    Fler som besväras av detta? Brukar stropparna töja ut sig?

    tropic svarade 16 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • lars_k

    Medlem
    6 april, 2007 vid 15:36

    Har du justerat dem? 😉
    Eller menar du att det är det för tight mellan stropphålen i brädan?

  • gustav1980

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:41

    Justerat? Nu blottar jag min okunskap…
    MEn det klart, om jag flyttar den ena skurven till annat skruvhål så borde stroppen kupa sig mer och i och med det blir det bättre plats. För det är väl det du menar med justerar?

  • kris

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:46

    Stroppar kan justeras utan att man flyttar skruvhål. Kolla närmare på stroppen så ser du en kardborreöppning uppe på den, öppna och du ser hur du ska göra. Kardborren kan också sitta rejält hårt på nya stroppar så du vet.. Använd surfmusklerna 🙂

  • wind-lover

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:46

    @Gustav1980 374892 wrote:

    Justerat? Nu blottar jag min okunskap…
    MEn det klart, om jag flyttar den ena skurven till annat skruvhål så borde stroppen kupa sig mer och i och med det blir det bättre plats. För det är väl det du menar med justerar?

    Justera han menar nog inte direkt bredden mellan skruvarna utan själva fotstroppen. Du kan öppna den och göra den större och mindre beroende på hur stor fot du har.

  • oscar

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:47

    Du kan öppna upp stroppens kardborreband och justera storleken.

  • gustav1980

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:55

    Som jag sa…blotta sin okunskap var det.
    Tack för hjälpen! Efter hockeyn ska det justeras!

  • lars_k

    Medlem
    6 april, 2007 vid 16:57

    Japp. Öppna stroppen, riv upp kardborre flärparna, stoppa in foten, lägg om flärparna igen och stäng stroppen. Med dina våtskor på förstås!

  • ola_p

    Medlem
    6 april, 2007 vid 18:39

    En del stroppar kan vara jobbiga att öppna upp tillräckligt, jag fick dra å slita en del i mina MFC stroppar som kom med goyabrädorna innan de blev lagom stora… Skall nog byta till core contour stroppar dock, det är ju så mycket goare…

  • planing

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 19:02

    Hur stora ska man göra stropparna?

    Man har hört talas om söndervridna fötter osv. Kan man förhindra sönderdragna senor genom att ha mindre öppning i stroppen så att bara framfoten kommer i? Eller är det tvärtom bra att ha lite större stroppar, så att det är lättare att komma ur dem? Antar att de inte ska vara så stora så att man riskerar att halka in med hela underbenet, dock 🙂

  • Knatte

    Gäst
    9 juli, 2007 vid 19:47

    @Planing 395875 wrote:

    Hur stora ska man göra stropparna?

    Man har hört talas om söndervridna fötter osv. Kan man förhindra sönderdragna senor genom att ha mindre öppning i stroppen så att bara framfoten kommer i? Eller är det tvärtom bra att ha lite större stroppar, så att det är lättare att komma ur dem? Antar att de inte ska vara så stora så att man riskerar att halka in med hela underbenet, dock 🙂

    Så pass stora att tårna precis passerar fotstroppen, så att du får grepp stöd.
    Men hela foten skall inte komma in. Då är det risk att du inte får ut foten om något går snett..
    Typ så här:
    190_footwise-11.jpg

    Läs om det hela här: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.boards.co.uk/articles/pix/190_footwise-12.jpg&imgrefurl=http://www.boards.co.uk/articles/index.asp%3FID_A%3D190%26article_type%3D25&h=314&w=400&sz=49&hl=sv&start=13&um=1&tbnid=Rix6R3vHd5MzPM:&tbnh=97&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dfootstraps%2Bposition%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN

  • fastforward

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 19:51
  • safesurfer

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 20:37

    Beror mycket på vilken typ av segling/bräda, vågbrädor vill man ofta ha foten långt in så att man kan lägga tyngd på den bortre kanten för att kunna svänga ordentligt utan att gå ur stroppen. I slalom speed vill man ofta komma ut på brädans kant för att få mer kraft och lägga tyngden på fenan. Så har iallfall jag förstått det. Tycker den övre bilden ser bra ut för freeride.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 21:45

    Sen har jag en känsla av att folk vill ha fötterna olika hårt sittande i stropparna. Jag brukar nästan alltid ha mina stroppar mycket tajtare än alla andra men pressar ändå in fötterna tills alla tårna syns. Jag har aldig fattat hur andra kan köra med så vida stroppar, gör jag det så känns det som jag seglar utan stroppar, brädan skramlar runt alldeles okontrollerat.

  • tropic

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 22:53

    @Rasmus_W 395951 wrote:

    Sen har jag en känsla av att folk vill ha fötterna olika hårt sittande i stropparna. Jag brukar nästan alltid ha mina stroppar mycket tajtare än alla andra men pressar ändå in fötterna tills alla tårna syns. Jag har aldig fattat hur andra kan köra med så vida stroppar, gör jag det så känns det som jag seglar utan stroppar, brädan skramlar runt alldeles okontrollerat.

    Så upplevde jag det också, även fast jag kör en freestyle. När jag dock började freestyla med freestylen så flög fötterna ur väldigt lätt. (Inte nån höjdare när man provar sin första “framåt” och dessutom märker att man är ikrokad) Jobbar fortfarande på problemet, men mig tycks det gå lättare med kortare hängselelinor (och bra tryck). Är det nån klok här inne som kan hålla med…eller såga mig?

  • dr-masse

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 13:04

    Även jag tycker att bildförslaget ser bra ut för freeride/ny i stropparna.

    När man seglat mer och vill ägna sig åt manövrar/vågsegling så är större öppning på stropparna ofta bra.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trångt för fötterna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.