• ola-h

    Medlem
    17 april, 2009 vid 09:30

    Tri fin för “b&j” kan helt klart vara intressant. Jag har skrivit om det är en del tidigare trådar där tri fin diskuterats, vill ja minnas.

    Men när det gäller Chakra törs jag nog lova att den mest av allt känns som en Witchcraft. Det är mycket annat som är speciellt på de brädorna att fenbestyckningen bara är en detalj i sammanhanget. Många älskar dem, men test före köp är at rekommendera. Om man provar en vanlig Witchcraft får man med andra ord nog en rätt god ide om hur Chakra kommer funka. Redan Witchcrafts vanliga trefenvågis har ju en rätt rak rocker i aktern.

    Sedan kommer det ju en del andra brädor med tre fenor till 2010, verkar det som – RRD t ex, tror jag. Så det kan vara värt att vänta… eller varför inte sätta in boxar i din nuvarande fsw?

    Starboard testade det 2008 (inför 2009 produktion) och jag körde en Kombat med tre fenor. Helt klart grym höjdtagning, speciellt i lägre farter. Men det är ändå inte riktigt samma känsla av driv i fenan som med en stor singel fin. Så en viss “vågbrädeshöjdtagningsteknik” bör man nog ha för att kunna utnyttja en tri fin maximalt.

    Ola H.

  • svennebanan

    Medlem
    17 april, 2009 vid 09:50

    Jo det är ju alltid bäst att vänta;).

    En trip till fuerte med avsikt att testa witchcraft har funnits i tankarna en tid kan jag erkänna, särskilt sen jag såg Chakra trådarna på Boards.

    Finns det något mer skvaller om RRDs planer? Deras FSW med trifin setup skulle vara riktig intressant.

    Förövrigt har jag inte riktigt fattat vad freestyle kommer från i FSW då fenorna i de storlekar jag kollar på är en bra bit över 30cm. Med tri fin känns det ju som att man kan få ner fenorna till en mer hanterbar längd (jag är dock inte närheten av att klara något trick så jag kanske är ute och cyklar).

  • dr-masse

    Medlem
    17 april, 2009 vid 10:21
    Ola H.;541073 wrote:
    Tri fin för “b&j” kan helt klart vara intressant. Jag har skrivit om det är en del tidigare trådar där tri fin diskuterats, vill ja minnas.

    Men när det gäller Chakra törs jag nog lova att den mest av allt känns som en Witchcraft. Det är mycket annat som är speciellt på de brädorna att fenbestyckningen bara är en detalj i sammanhanget. Många älskar dem, men test före köp är at rekommendera. Om man provar en vanlig Witchcraft får man med andra ord nog en rätt god ide om hur Chakra kommer funka. Redan Witchcrafts vanliga trefenvågis har ju en rätt rak rocker i aktern.

    Ola H.

    Ja, är man sugen på en Witchcraft är nog lite provåkning att rekommendera. Det mesta är annorlunda, rak häck, nosen, kanterna, volymfördelningen, stancen (den är bred), mastskenan, fenorna… men så bjuder de också på en del som är väldigt intressant att uppleva.

    Jag har, tyvärr, inte åkt på en WC i riktiga vågor (än, tillfället kommer eftersom två surftrippsvänner har sådana), men mitt intryck är att de tar grymt bra höjd (alltid intressant i vågor!), har riktigt bra kontroll (en av mina absoluta favoritegenskaper i en bräda) och bjuder till svängar på ett sätt som få andra brädor gör. Men – man kan lätt uppleva de som kanske lite väl annorlunda, eller så gillar man dom som fasiken. Så – provåk före köp är ju en evig rekommendation, men i Witchcraft-fallet kanske lite extra relevant.

  • dude

    Medlem
    18 april, 2009 vid 05:47

    Jag har funderat över om man inte skulle göra något i fenväg med min Goya One 85.

    Twin var första tanken men den är ju lite väl.

    Tri-fin skulle kanske vara något. Tror ni det skulle vara bra? Då skulle jag kanske i stället för att köra med originalfenan på 24 cm, köra med tre mindre fenor. Undrar vad som skulle bli annorlunda. Vad skulle förändras, vad bli bättre och vad bli sämre?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.