Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trimma Gecko 105

  • Trimma Gecko 105

    Publicerad av jps på 3 juni, 2006 vid 11:38

    Om det är någon som har eller har haft en sådan så skulle jag uppskatta lite tips om mastfots och fentrimning.

    Kör normalt med fenan 139 cm från tailen. Funkar bra sub-planing och det planar ganska lätt dock så flyger nosen lite högt när det väl planar känns det som. Dvs det blir lite okontrollerat.

    Testade idag med mastfoten på 141 cm istället. Då gick brädan som en kossa och gick inte att få i planing (marginella vindförhållanden) satte tillbaka till 139. Pang. Planing direkt.

    Fenan har jag i näst främsta läget av 4 el 5 möjliga placeringar. Har inte orkat testa att byta det än så länge.

    Alla tips (även rent generella) och erfarenheter är välkomna. (Vikt ca 65. Segel oftast 5,3 el 5,7)

    rasmus_w svarade 17 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • rillestark

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 16:56

    Är det motsvarande Gecko 278 du menar så har jag seglat en sådan i många år.

    Det är en riktigt bra bräda. Den går högt i vattnet, den är snabb och den är lättgippad samt lätt att kontrollera. Min blev tyvärr krossad av bilen när jag la den på taket en vacker sommarmorgon. Kan faktiskt sakna den fortfarande efter 10 år… En modern bräda planar nog lite tidigare, men i övrigt står den sig nog bra.

    Den vill gärna gå högt med nosen eftersom mastfoten är relativt långt bak och nosen har mycket scoop.

    Först skulle jag testa att sänka bommen lite. Du kan flytta fram stropparna och jag rekomenderar också att sätta fenan längre bak så lugnar den ner sig lite. Den svänger dock något sämre med fenan längre bak.
    Ett tips är att bara ändra en sak i taget, annars vet du inte vad som gav en positiv eller negativ effekt.

    Det är också rätt att flytta fram mastfoten, men som du själv upptäckt blir det för mycket så blir planingen lidande.

    Frid.

    /Richard

  • jps

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 17:18

    Japp det är en Gecko 278 på 105 liter. Röd o fin o stryktålig 🙂

    Tack för tipsen. Ska testa att ha fenan lite längre bak så får vi se hur det går. (Bommen har jag redan lågt kanske tom för lågt… Stropparna är också snudd på längst fram.)

  • rillestark

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 22:30

    Om du tycker att bommen redan är på gränsen till för låg så föreslår jag att höjer bommen och samtidigt flyttar fram mastfoten.

    Bommen högre innebär mindre tryck på mastfoten, vilket ger tidigare planing, men det kan också ge kontrollproblem.

    Mastfoten längre fram innebär mer tryck på brädans nos, den går lägre.

    Det innebär att du kan kompensera en högre bom med att flytta fram mastfoten.
    Av detta följer också att du kan kompensera en lägre bom med att flytta bak mastfoten.

    Frid.

    /Richard

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 00:40

    Stropparna långt fram (i alla fall bakstropparna) tycker jag ger dålig kontroll och sen planing.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trimma Gecko 105

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.