• walle

    Medlem
    30 december, 2004 vid 12:04

    Svar till:


    Julhelgens avslutning blev inte direkt någon “glädjens” helg……och nyårsfirandet lär väl få en ganska unken smak i munnen efter det som hänt.

    Vår familj har nu bestämt att inte smälla av några raketer till nyår, den planerade pengen till inköp av dessa går nu istället direkt till välgörande ändamål på Sri Lanka. Hoppas att fler gör detsamma!

    Vi kommer också att dra ned ordentligt på nyårsfirandet och istället hoppas på att våra nära vänner hittas……..

    [/ QUOTE ]
    Mycket bra initiativ!

    Har redan skänkt pengar men kommer nu lägga mina “raketpengar” på nått bättre jag med…

  • stinger

    Medlem
    30 december, 2004 vid 13:46

    Bra idé, jag hade visserligen inte tänkt köpa några smällare i år av hänsyn till alla stackars hundar men ett par hundra ska sättas in på ett bättre behövande konto.

  • imported_macts

    Medlem
    30 december, 2004 vid 14:26

    Hej

    Har också bidragit med ett par hundringar.
    Kommer också att medverka på en välgörenhetssingel som släpps snart där alla intäkter kommer att gå till katastrofhjälp.

  • styret

    Medlem
    30 december, 2004 vid 14:40

    jag måste säja att jag håller med tobbe lite.
    även om cirka 80 000 döda är sjuuukt mycket så händer det sjukt mycket mänskliga katastrofer runt om i världen varje dag som inte uppmärksammas.
    Dock har jag skickat pengar till thailand men satte in lika mycket och lite till plus tre stora kassar kläder för rädda barnens grejer runt om i världen där katastrofer händer varje dag, med eller utan tsunami.

    men BIG UP till er alla som bistår pengar till sina mer behövande medmänniskor runt om i världen.

  • Knatte

    Gäst
    30 december, 2004 vid 14:59

    Nu har även jag dragit mitt strå till stacken och offrat “raketpengarna”
    Hela katastrofen är ju ogripbar, men lägger definitivt sordin på nyårsfirande..
    Får väl hålla tummarna för att, det finns flera överlevande ibland de saknade och att alla inte är omkomna.

  • speedjanne

    Medlem
    30 december, 2004 vid 15:29

    Depp!! Sicken värld vi lever i. Inga raketer från min tomt heller!

    Denna bilden säger en hel del!!

    http://img145.exs.cx/img145/1879/ruumiita4ft.jpg

  • lars_k

    Medlem
    30 december, 2004 vid 15:49

    Man blir mer och mer chockad för varje dag. Jag skänkte också några hundra…

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    30 december, 2004 vid 15:52

    det var en otrevlig bild..vet inte om du kanske borde varna “känsliga tittare” för att öppna den.
    Hade faktiskt hällst inte öppnat den frown.gif

  • tdk

    Medlem
    30 december, 2004 vid 17:43

    Svar till:


    Depp!! Sicken värld vi lever i. Inga raketer från min tomt heller!

    Denna bilden säger en hel del!!

    http://img145.exs.cx/img145/1879/ruumiita4ft.jpg

    [/ QUOTE ]Nej , fy faaaaaan!!!!!! Alvarligt talat. Det är så jävla sjukt så man tappar ord.. Det enda en annan har att gnälla över på dagarna är att pengarna inte räcker till både en ny segellinje och att byta crosshoj.. Vilka I lands problem man har.. Att dessa katastrofer ALLTID ska drabba de länder som inte har det fullt så bra.. Man undrar ju liksom vad som är meningen igentligen.. Ta ett land som Thailand. Hur fett med stålar har dom då?!?! Är dåligt insatt i landets ekonomi, men bilden JAG har av landet är ju att det inte har såå fett med stålar.. Tänk va detta kostar! INte bara alla dessa stackars invånare som spolats ifrån jorden, men hur många år kommer det inte att ta innan dom har kunnat bygga upp landet till den stora “turist ort” som det var innan detta?! Och vad har dom att livnära sig på förutom turism?!?! Tror inte att folk kommer att vara rädda för att detta kommer att ske igen. Oddsen är ju minimala, men vem vill åka till en lerig flod bädd och sova i ett tält?! Detta kommer att kosta fler liv än de som själva vågen tog…
    JAg lovar att jag ska tänka tre gånger innan jag gnäller över NÅGOT nästa gång!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 december, 2004 vid 20:13

    Vad kul, jag har redan börjat spara till resa för å hälsa på. Jag är nere i blekinge, men glömt brädan i GBG eller rättare sagt den fick inte plats på tåget.
    jocke

  • rasmus_w

    Medlem
    31 december, 2004 vid 00:14

    Svar till:


    Att dessa katastrofer ALLTID ska drabba de länder som inte har det fullt så bra.. Man undrar ju liksom vad som är meningen igentligen.. Ta ett land som Thailand. Hur fett med stålar har dom då?!?! Är dåligt insatt i landets ekonomi, men bilden JAG har av landet är ju att det inte har såå fett med stålar.. Tänk va detta kostar! INte bara alla dessa stackars invånare som spolats ifrån jorden, men hur många år kommer det inte att ta innan dom har kunnat bygga upp landet till den stora “turist ort” som det var innan detta?! Och vad har dom att livnära sig på förutom turism?!?! Tror inte att folk kommer att vara rädda för att detta kommer att ske igen.

    [/ QUOTE ]

    Jag tror inte läget är så illa i Thailand. Landet är en demokrati med fritt informationsflöde. Tidningarna kan trycka info om katastrofen så snart den har hänt, det är fritt fram för alla att organisera räddningsarbete. Det är skillnad i en diktatur, där censuren först måste godkänna informationen om att tusentals har dött i ett land som enligt propagandan är ett paradis. Sen vill regeringen förstås veta att inte räddningsarbetarna sprider oppositionella idéer.

    Dessutom är inte Thailand så enormt låglänt. Starboard, Neil Pryde och Cobra ligger till exempel i Thailand, vad jag förstår så har de klarat sig bra, folk har frågat på Starboards konferens. Ezzy har tydligen klarat sig riktigt illa, de har startat en insamlingsfond för att hjälpa de av arbetarna som har blivit av med allt.

    En sista sak som jag har skrivit på många konfar idag. Ditt I-landsproblem kan hjälpa. Om nästa surfpryl du köper kommer från ett företag i nåt av de drabbade länderna, så hjälper du dem att komma på fötter. Både ekonomiskt och för att den som har jobb som väntar oftast har lättare att komma tillbaka efter en svår kris.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 januari, 2005 vid 21:43

    Kolla den här killen då som klarade sig på brädan…. Jag börjar söka efter de små solskenshistorierna i det kompakta mörkret för att på nåt sätt orka… Har en kollega därnere nu som letar efter sina döttrar…. Vafan säger man när han kommer hem….

    johanc

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 januari, 2005 vid 22:59

    Kom precis hem fran Thailand igar, 1h innan 12-slaget. Som tur var sa befann jag mig oster om fastlandet nar jordbavningen var sa markte inte ens av den. Har nog inte ens fattat hur mycket flyt man haft. Spenderade forst 2 mander i Indo, bla i Vastra Java i narheten av Sumatra dar epicentrumet av jordbavningen var. Sticket till Thailand 1manad over Jul och Nyar for att mota upp med lite vanner. Bodde hos en skraddare i Karon, Phuket i borjan och hade det som bas. Lamnade all surfbrädor och skit där när man stack ivag någonstans. Bodde i över en vecka pa Phi Phi öarna men akte tillbax till Karon för att köpa biljetter till Sri Lanka. HAde precis köpt en 1 årsbiljett till Sri Lanka med resa den 4:e jan.
    När jordbävning väl kom så är man så långt ifrån att man inte ens märker av den. Det var även väldigt svårt att förstå hur stor omfattningen var trots att man såg det på TV mm. Till slut bestämde vi oss dock för att åka tillbax till karon för att hämta packning samt se till att den familj vi bott hos var oskadd. I media hade man nästan fått intrycket att Phuket var helt krossat men i Karon var de nästan tillbax i det vanliga igen.
    Vi stack först till ambassaden för att möte upp med vänner som saknade halva sin familj. Den tomhet som de hade i sina ögon är helt omöjlig att beskriva. Man kan inte få fram ett vettigt ord att säga ens.

    Det var någon som skrev om svält och andra saker, och jag håller med om det en hel del. Man kan även bara se det i den här katastrofen. Det blir väldigt angeläget att hjalpa när en själv och ens landsmän drabbas. Förstårt om folk sörjer, det gör jag med, men Thailand har inte allt utsats speciellt mycket av den här katastrofen. Kanske 5000 döda vilket inte är speciellt mycket om man ser till hela katastrofen. Den otäcka bild tex som länkades till i tråden är inte från Thailand. Den är från aceh provinsen i norra sumatra, där säkert 90 000 har dött. I Sri Lanka är det säkert 30.000 döda minst samt över 1miljon hemlösa. Indien har också fått mcyket stryk. Jämför man standarden på Thailand och dess länder, ligger Thailand avsevärt längre fram när det gäller allt från sjukvård till vatten mm. Thailand kommer återhämta sig från din lilla skada som skett inom ett år. I Sumatra och Aceh kommer dröja hur länge som helst om det någonsin blir bra där igen. Konstigt nog är det ändå bara Thailand och Thailand i media, sida efter sida.

    Hoppas ni förstår vad jag försöker säga, känner att jaga svamla iväg lite..

    /Lars

  • getwet

    Medlem
    2 januari, 2005 vid 11:47

    Håller med dig om att media bevakningen har varit enahanda, inte så lite heller. Katastrofen är ju så ofantligt många ggr större i Indonesien och Sri Lanka. Och Burma vet vi ingenting om………….

    Jag lider verkligen med dem som finns där i de länder där det inte finns en tillstymmelse till bra sjukvård, psykologisk hjälp. Dessa människor kan inte ens lämna området, inget hem att återvända till, inga grannar, inga vänner, inget arbete, ingen som helst inkomst, inget försäkringsbolag som backar upp ekonomiskt, bara ett evigt och långt helvete framför sig. Det måste vara outhärdligt……..Jag brukar tänka på det när folk sitter här hemma och klagar på att det tog ett dygn extra för Sveriges regering att få ned personal och resurser till Thailand….

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.