Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing TT imorgon, sista chansen i år?

  • getwet

    Medlem
    31 december, 2006 vid 14:31

    @faster 356837 wrote:

    All respekt för dom som använder hjälm, men om jag bara är ute efter att impa så hade det inte varit hjämen jag tagit av mig!

    Berätta, min fru undrar…..

  • tobhed

    Medlem
    31 december, 2006 vid 14:33

    Armarna och bena?

  • rasmus_w

    Medlem
    31 december, 2006 vid 15:00

    Vad jag mest funderar över är varför så många glada amatörer anser sig behöva hjälm när proffsen bara verkar behöva det när de seglar superX. Jag kan inte minnas att jag sett Dunken, Finian eller Dave white köra med hjälm och de är hur som haver några knop snabbare än er och hoppar några meter högre i vågorna. De är dessutom professionella idrottare och måste ha en kropp i topptrim för att kunna tjäna pengar, hur många läsare kan med handen på hjärtat säga att de inte kan utföra sitt jobb om inte kroppen är i toppform?

  • Knatte

    Gäst
    31 december, 2006 vid 15:40

    Kanske för att det känns säkrare med hjälp på ?
    Jag cyklar med hjälm på, kör med ryggplatta/hjälm vid skidåkning och slutligen skall jag börja använda hjälm oftare vid surfing. Jag vågar inte riskera mer smällar mot huvudet längre, då jag har fått min beskärda del redan.
    Känner igen mig i tobheds berättelse väldigt väl :blush:

    Det handlar om min säkerhet helt enkelt och att jag inte vet vad som händer vid nästa smäll mot huvudet :blush: :ooo:
    Så här kommer jag nog se ut, ifall det blåser mer än 10 m/s framöver….

    galning.jpg

  • jester

    Medlem
    31 december, 2006 vid 15:48

    Det är väl jelt enkelt så att man måste ha hjälm på sig i SuperX? Fanns (finns?) ju idioter som spelar hockey utan hjälm i NHL… Jag kör alltid hjälm när det blåser över 10 m/s. Körde visir när jag var yngre, men tyckte det blev lite klaustrofobiskt under vattnet… Psykologiskt? ja…

  • Knatte

    Gäst
    31 december, 2006 vid 16:00

    @Jester 356872 wrote:

    Det är väl jelt enkelt så att man måste ha hjälm på sig i SuperX? Fanns (finns?) ju idioter som spelar hockey utan hjälm i NHL… Jag kör alltid hjälm när det blåser över 10 m/s. Körde visir när jag var yngre, men tyckte det blev lite klaustrofobiskt under vattnet… Psykologiskt? ja…

    Under vattnet Jester ?? Har du missat några vitala grejer med surfingen, som skall ske ovanför vattenytan redface.gif
    ( Nu har jag aldrig kört med galler innan heller, så jag kanske kommer uppleva samma undervatten känsla också..)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 23:31

    @The_Novice 356688 wrote:

    Hade en ruggig krash idag där huvudet tog i leran…

    Det där lät ju inte så mysigt! Hur djupt var det ungefär?

    (Jag hade själv en våldsam krasch under hösten när jag skulle bromsa in från djup slör. Fattar fortfarande inte något av vad som hände, men vet att jag dök djupt med huvudet först. Min slutsats av det var att skall jag slöra för fullt med min mediokra talang skall det nog minst vara 3m djupt.)

  • matzz

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 21:56

    Självklart skall man alltid ha hjälm.
    Efter 5 feta stygn i huvudet efter en tät kontakt med masten kör jag alltid med hjälm. Är dock inte speciellt impad av de sk “vattensporthjälmarna” då de saknar skyddet ner i pannan. En rejäl Jofa Hockeyhjälm skall det vara. Skönt att ha på sig då det tar emot!

  • matzz

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 22:05

    mmmmmmmmmm

  • the_novice

    Medlem
    3 januari, 2007 vid 15:41

    @fredrik.ygge 357054 wrote:

    Det där lät ju inte så mysigt! Hur djupt var det ungefär?

    Det var väl midje djupt ungefär, tog inte i särskilt hårt utan jag blev väl mest förvånad, har aldrig slagit i botten med huvudet förut…

    Djup slör och rejält med chop har jag lite svårt för. Av ren reflex så vill man ju dra på ett långt hopp och noslanda men bör man ju undvika när ligger i 30 knop :tongue:

  • gammelsurfen_

    Medlem
    3 januari, 2007 vid 17:38

    billig livsförsäkring.

  • flensted

    Medlem
    4 januari, 2007 vid 10:19

    Det är kanske lungnast att man håller sig till havskajaker.

  • Knatte

    Gäst
    4 januari, 2007 vid 11:12

    @flensted 357458 wrote:

    Det är kanske lungnast att man håller sig till havskajaker.

    Vete stjutton, om havskajaker är lugnare än windsurfing ???:blush: Har varit med om betydligt mera spännande saker i en kajak, jämnfört med windsurfingen… Man kanske inte slår sig lika mycket, men kuling i en kajak, bjuder på muchos adrenalin:grin: 😀

    Inte jag på bilden, men ClapotisEnderStocken2005.jpg

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing TT imorgon, sista chansen i år?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.