Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • ola-h

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:54

    Låt oss höra ett utlåtande om Witchcraften.

  • koa

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 12:41

    …ja det blir spännande…

    Fanatic som som vanligt är försiktiga när det gäller hyper har flitigt testat runt
    sina nya Newwave-Twinn TE på Mauritius, Pozo, Syd Afrika, Maui, Marocco,
    Cap Verde öarna, Medelhavet, Klittmöller…etc etc
    Allt för att få en brädlinje som fungerar även när det inte är “as good as it gets” utan även i lite mer stök och slöa vågor.
    Mer fart och lite längre än många andra twinns…
    De slutliga prototyperna skickade från Maui i maj…ett halvår senare
    än många andra 2009: or
    Som Jesper skulle sagt kanske 2009,5: or 😀
    …på gång i augusti…

  • koa

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 12:50

    …spännande tider…

    Fanatic är som vanligt försiktiga när det gäller hyper & trender har flitigt testat runt
    sina nya Newwave-Twinn TE på Mauritius, Kanarie öarna, Syd Afrika, Maui, Marocco,
    Cap Verde öarna, Medelhavet, Klittmöller, Kiel/ Östersjön…etc etc med många i teamet på flera spots
    för att få en bredare utvärdering som vanligt.
    Allt för att få en brädlinje som fungerar även när det inte är “as good as it gets” utan även i lite mer stök och slöa vågor.
    Mer fart och en uns längre än många andra twins…
    De slutliga prototyperna skickades från Maui så sent som i maj…ett halvår senare/ längre utveckling/ “det senaste” shapen än många andra 2009: or
    Som Jesper skulle sagt kanske 2009,5: or 😀
    …på gång i augusti…

    http://www.windsurfjournal.com/frontblocks/news/PaperView.asp?id_papers=3553&gauche=report&ID_BB_LANGUAGES=2

  • rrd

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 14:29

    Är det alltså trifinen? Klämde på den igår i Lejet. En kanotliknande nos sticker ju ut en aning i den annars så likriktade designen. Och avståndet mellan fram o bakstropparna!!! Kanske en helt ny seglingsstil gäller.

  • rrd

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 14:44

    Italien har väl alltid varit i en egen klass när det gäller design inom en mängd områden.

    För visst är det viktigt att brädan som man ser så mycket av är snygg och ger en bra känsla…Det gillar jag iallafall tom när jag går ut i garaget och kollar att dom ligger rätt på sina hyllor, tar ut dom ur boardbagen och känner lite på dom, speciellt när det är långt mellan seglingarna. Ja och sen måste dom ju matcha bilen som står bredvid…(ja, nu är den ju inte något italienskt fullblod)

  • dr-masse

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 15:32

    @Ola H. 475347 wrote:

    Låt oss höra ett utlåtande om Witchcraften.

    Njäe, körde lite mer än nån timme tror jag, och knappt några vågor.

    Men några första intryck:

    – Tar väldigt bra höjd! Stor fördel med en vågbräda, tycker jag.
    – Oerhört kontrollerad. Stökigt, fulltryck i 4.7 var inte ens nära på att vara ett problem. Nog den mest lättkontrollerade 80-liters bräda jag någonsin testat.
    – Väldigt lättsvängd, just detta skulle jag helst vilja känna på i lite riktiga vågor. Bra bett i böjarna, tyckte jag.
    – Fick den inte att “släppa” riktigt i fart och hopp, men det är nog mest en SBS faktor (Skit Bakom Spakarna).
    – Sjönk snabbt när man stod kvar långt bak, inte mycket volym där inte.
    – Det är skönt med korta fenor på Torö!

    Och ja, de är annorlunda. Men inte så annorlunda, tyckte det gick bra att hitta rätt och segla som vanligt. Lite känsligare i inledningen av svängar/gipp, tyckte jag kanske. Och lite annan känsla och vattensprut när man bara dundrar igenom chop med “kajaknosen”. Ett intressant alternativ för de som är ute efter en vågridningsmaskin, misstänker jag. Men mitt test var alldeles, alldeles för kort för några sådana utlåtanden, och jag är en för risig seglare för att ge tilläckligt giltiga svar.

    Men några intryck kan man väl bjuda på, ah!

  • Kjello

    Gäst
    16 juni, 2008 vid 16:26

    Har aldrig seglat annat än singelfin Vindsurf, men nu snart får jag testa kite med min nya Naish custom wave directional trifin, då finns möjlighet att ta bort mittfenan för test, eller först pröva alla 3 och sen singelfin, och sist twinfin.
    Kul semester framför mej.

  • ola-h

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 09:00

    Intressant Masse.

    Koa: Fanaticen ser riktigt gosig ut. Testade du på Maui?

  • koa

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 09:25

    @Ola H. 475685 wrote:

    Intressant Masse.

    Koa: Fanaticen ser riktigt gosig ut. Testade du på Maui?

    Grrr…

  • andreas-h

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 16:47

    En lille kommentar:
    Har nu sejlet witchcraft 74L siden januar. Både i Cape Town, Gislövshammar og nordkysten af Sjælland (Havstokken m.m) i vind fra 3,5-5,2m2 (cross off, side og crosson). Og bliver bare gladere og gladere for boardet hver gang jeg er ude.

    Har prøvet den i to finne-versioner (pro og standard) med hhv 3 meget ens finner (pro)og 1 stor og 2 mindre(standard).
    Pro setuppet er klart mest dynamisk og min foretrukne. Men standard vil nok passe de fleste, da det kræver mindre tilvænning.

    Min konklusion er at den fungerer fint i de fleste forhold men det især er et board man får glæde af, hvis man især er dedikeret til waveriding. Meget karakteristisk drive i sine turns, som man ikke opnår med singlefins og superkontrol ved highspeed bottomturns i store bølger.

    Har meget wide stance, som hjælper med at man for den rigtige position.

    Har nok lidt sværere ved at plane igennem end et alm stubby board men har også en ret smal og tynd hæk. Synes ikke den planer dårligere end en traditionel pintail (har sammenlignet den med 2008 tabou dacurve 73, som klart planede dårligere!)

    http://www.witchcraft.nu anbefaler man også evt at vælge strørrelsen over hvad man normalt sejler med.

    Glæder mig til at prøve 84eren (som er bestilt:cool2: ). Bliver et perfekt board med lidt ekstra volumen til gusty offshore reefbreak forhold.

  • rrd

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 18:14

    Witchcraft i söndags i Lejet.

    Foto: Lena

  • andreas-h

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 19:15

    Witchcraft på nordkysten af Sjælland (45 min fra Köbenhavn) i løbet af vinteren:cool2:
    IMG_9535.jpg
    IMG_9132.jpg
    IMG_9133.jpg

  • rrd

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 13:30

    För den som är intresserad av en presentation av RRD Twinzers av Roberto himself så kolla in Surfers hemsida.

    http://www.surfers.se/

  • doc

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 15:05

    Och i denna tråden hittar ni kommentarer om RRD Twin av Jem Hall och Skyeboy
    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=21408&PN=1&TPN=1

  • rrd

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 15:18

    Ja mer info finns på dessa killars egna hemsidor, direkt från källan…

    För övrigt är det idag 31 grader i knähöjd och 25 gr i brösthöjd i Apelviken, så glöm våtdräkten.

Sida 10 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.