Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • ola-h

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 09:55

    Man kan fråga sig om det faktum att nya fina brädor hemma-modifieras i garage och bodar är ett tecken på något? Typ att de fabriksproducerade brädorna börjar bli för välpolerade, slätstrukna och likriktade? Eller är det bara vissa medelålders män med för mycket prylar som är utråkade och vill hitta tillbaka till någon slags brädbyggarmässig nybörjaranda?

  • jesper_b

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 10:10

    Medelålders män: absolut!

    Nybörjaranda vet jag inte, snarare nybyggaranda!

    Tycker vi har rätt bra koll på shaper och vad vi vill ha, jämfört med förra gången vi höll på att blanda epoxy. Dessutom har vi nog inte så himlans mycket respekt för de där nybyggda grejorna. Vi vet rätt ingående hur mycket som är 100% koll och hur mycket som är mafö-blaj från pop-out-producenterna. Visst kan man bli lite trött när man hör ryktas om vad som står i katalogerna om en ny fantastisk årsmodell, samtidigt som man råkar veta att just den brädan görs i samma form som förra årets lika fantastiska bräda.

    Shit the same, fram för mer brädmeck åt folket!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 10:18

    Ja, nybyggaranda menade jag. En freudiansk felskrivning.

  • rrd

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 08:56

    Nu är det dags att läsa artikeln Twinsers! When is a twinfin waveboard best?
    i senaste Boards skriven av Ola H.

  • doc

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 20:07

    @RRD 469863 wrote:

    Nu är det dags att läsa artikeln Twinsers! When is a twinfin waveboard best?
    i senaste Boards skriven av Ola H.

    Spännande, hoppas den dimper ner i lådan härnäst.
    Fast jag begriper inte hur man kan skriva en artikel på det temat om det följer rubriken, eftersom man kan bygga freeride-twinsers, down-the-line-twinsers, onshore-twinsers och HiFly har väl t.o.m. en freestyle-twinser…
    Är det inte så att två fenor tillför något till brädan, men vilka förhållanden den lämpar sig för beror mer på hur den är byggd i övrigt, dvs bredd, längd, rockerkurva och outline.

    Lika lite som man kan döma alla trifins efter Witchcraft kan man väl döma twinsers efter Quatros bananrocker-twinsers?

    Eller? (sticker ut hakan…)

  • ola-h

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 20:40

    Rubriksättningen på framsidan är inte gjord av mig och kanske inte direkt beskriver innehållet i artikeln. Men läs den och döm själv.

  • mag

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 20:40

    Klart du har rätt. Att fenorna gör skillnad kan vi alla vara överens om. Men så är det ju givetvis med alla de andra egenskaperna också, bredd, OFO, kanter, tucked under, rocker, tailkick, akterform etc etc. Det är ju kombinationen som gör brädan.

    På Maui körde vi allt ifrån platta twinsers till bananrockers. Och med rätt fena gillade jag dem alla på sitt sätt. Men jag gillade ett par singelfenor jag körde också, bl a Quatros lilla 63l produktionsbräda(!) var vrålskön i chopp och 4,7-4,2 vind. Även 69:an var skön som bara den med 4,7 segel. Och självklart ett par singelfenade Q-custombrädor. Men det var inte dem som fick åka med hem till slut.

    Var är kulingvinden?
    Magnus

  • doc

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 21:19

    @Ola H. 470336 wrote:

    Rubriksättningen på framsidan är inte gjord av mig och kanske inte direkt beskriver innehållet i artikeln. Men läs den och döm själv.

    Det ser jag fram mot. Hoppas på snar leverans av brevis… 🙂

  • kamaaina

    Medlem
    27 maj, 2008 vid 21:27

    Märker att min RRD waveswallow med thrusters håller på att öka i värde…..

    Skämt o sido, har alltid gillat den, skulle vara intressant att test twin fin

  • doc

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 07:55

    Jaha, nu har jag både läst och tittat på bilder. Nice. Välskrivet och stämmer ju precis med vad jag spekulerade i ovan. Jag tror stenhårt på en onshore-twin. Platt rocker, mycket outline och lite tailkick.

    Men jag blir lite nyfiken Ola, i artikeln får du det att låta som att Evil Twin är en twinfinversion av Evo i outline men hur är det med rockerkurva och kanter? Min Jag hade hoppats mer på något åt Acid-hållet eller kanske mitt emellan Acid och Evo…

  • ola-h

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 08:37

    Jag får vara lite försiktig med kommentarer om 09, men jag vågar nog avslöja att Evil Twin mycket riktigt är en utveckling från EVO, dvs med liknande outline, kanter och rocker. Detaljer i främst outlinen har dock ändrats för att passa (det Scott vill ha ut av) twinkonceptet. Speciellt den större versionen har dessutom en markant smalare tail än motsvarande EVO.

    De Starboardar jag testade på Maui var baserade på liknande outline och kanter, men med en riktigt snabb rocker alá Acid. De var dock mest att betrakta som en “designstudie” än så länge. Jag håller med om att ett koncept med snabb rocker och twinfin skulla kunna vara intressant, men å andra sidan är singlefinsbrädor väldigt bra för den sortens segling också och tri fin skulle också kunna vara en intressant konkurent. Som jag ser det är den kanske främsta tillgången hos twin fin att den är mer förlåtande i toppsvängen. Ju mer fart man får med sig upp på vågen och ju “konstigare” vinklar man hamnar i, desto mer nytta har man av twin fin, tycker jag.

    Som jag skrivit tidigare tror jag att twin fin kommer funka fint i Sverige med för vågridningsorienterad segling. Men det är inte samma sak som att det är det bästa alternativet. Hur ofta har man “för mycket” fart med sig upp till toppsvängen här hemma? Hur ofta kan man gå vertikalt och ändå göra “långa skär”? Själv väljer jag ibland stora breda vågbrädor (fast med mycket rocker) för att få något att pressa mot så man kan skapa lite driv. Det är av den anledningen jag vill testa lite med thrusters som jag tror kommer ge lite mer power i toppsvängen även om det går lite långsamt.

    Men som sagt en ändamålsenlig singefin fantastiskt också. Fast det är ju kul att testa lite annat också.

  • dr-masse

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:04

    RRD kör tydligen Wave Twin 66,74,82,90,99 liter…

    http://www.7bofora.com/galerija/displayimage.php?album=190&pos=5

  • ola-h

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:13

    Säga vad man säga vill, men RRD har i alla fall en förmåga att hitta på intressant grafik.

    Blir du sugen, Masse?

  • dr-masse

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:18

    Jag tänkte göra mitt bästa för att “stå över” twin-fin spektaklet ett tag och ser hur det utvecklar sig. Känns som man i stort sett måste testa före köp. Provåkte Withcraft 80 lite på Torö senast, väldigt kul men bekräftade samtidigt varför jag är så nöjd med min en-fenade HC 75.

    Om jag sedan klarar att hålla mig är, som alltid, en helt annan sak…

    Men twin-fin 90 och 74 vore ju väldigt, väldigt kul att testa, ähum. Jag måste ladda ner Boards och läsa ditt reportage, verkar vara en fin artikel du fått ihop där.

    Jag undrar om jag inte är en för dålig vågseglare för att köra twin, eller är det kanske tvärtom – att det blir enklare?

  • jesper_b

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 10:26

    Smaken är som baken. Grafikmässigt måste jag hålla med Ola H. RRD har en högre estetisk ambition än flertalet vindsurfbrädtillverkare. De försöker verkligen göra något annat än att kopiera JP, Fanatik eller någon gammal tysk tekno-design som vindsurfingestetiken tycks sitta fast i. /JB

Sida 9 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.