Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • rrd

    Medlem
    19 april, 2008 vid 16:03

    Surfing the twin fin trend, board maker Mistral has just released, for the start of the new season, a brand new model called the Twinzer RD ! As the name would suggest, this 3-board range will be exclusively fitted with two fins and will help you push the limits of your waveriding experience… Here’s the full story !

    After Quatro and 7th Wave, now it’s Mistral’s turn to get on the twin fin case and to release a brand new spring range of 2009 twin fin designs, going by the name of the Twinzer RD !
    Comprising 3 sizes (76, 84 and 92 litres), these are very compact boards with a very noticable V towards the rear to help give a fast and responsive change of edge in decent surf. Developed in large part by Nik Baker and Marcilio Browne, the three boards are fitted with two G10 fins at 15.5, 16.5 and 17.5 cm respectively, with the 84 litre version appearing as the Marcilio Pro Edition, the one the young Brazilian star should be riding in competition this season.
    With its carbon/kevlar construction, the Twinzer RD series is positioned as a no-concession board for riders looking for radical performance combined with easy riding to give you maximum fun in the maximum possible range of conditions !

    Twinzer RD Tech spec.
    Twinzer RD 76. Volume : 76 litres. Length : 223 cm. Width : 56 cm. Recommended Sail sizes : Up to 5.0 m² maximum.
    Twinzer RD 84. Volume : 84 litres. Length : 225 cm. Width : 59 cm. Recommended Sail sizes : Up to 5.7 m² maximum.

    Twinzer RD 92. Volume : 92 litres. Length : 231 cm. Width : 63. Recommended Sail sizes : Up to 6.2 m² maximum.

    For more information about Mistral : http://www.mistral.com

  • rrd

    Medlem
    19 april, 2008 vid 16:10

    Twin fin, evolution or revolution ?

    What appeared, just a few months ago, to be a new trend reserved for the elite riders, is today developing at a speed with a capital ‘S’. At first simply intriguing, the twin fin concept has now seduced sufficient players that almost all the board manufacturers will have one in their range any time now… To understand a bit more about this idea that’s really stirring up waveriding at present, we asked the experts, with some of the world’s best giving us their opinion !

    Kauli Seadi – 1st PWA Waves 2007
    “For me, this type of board nowadays has noticeable advantages in just about any conditions… It helps make your style more fluid, you can link your moves better, and you can get more out of each wave than previously. I think it’s a real revolution in waveriding, but it’s also a question of style… Some people are sure to prefer staying on a single while others will be exploring the new possibilities with twin fin !”

    Victor Fernandez – 2nd PWA Waves 2007
    “At Fanatic we are still working to develop a twinzer board better than the single board for all around conditions. I like very much the twinzer boards we are testing now in very good waveriding conditions as Hookipa or Punta Preta. I think that trying new things with board design means there’s always an evolution in waveriding. 15 years ago there were already some twinzer boards but not with the same rocker that the new boards have now, so the boards are totally different and they all work.”

    Josh Angulo – 3rd PWA Waves 2007
    “Twin fins have historically had advantages and disadvantages… I am not sure the scientific reason but two fins are looser than one fin and also the 2 fin concept allows boards to grab on certain parts of the wave that is more difficult for single fins… Generally single fins have better upwind ability and more speed, both types of boards are good. Many people were riding twin fins about 10 years ago, my dad made some boards for me and my brother and then everybody else started riding them… It faded out after a few years and now is back… Will it stay around longer this time ? I don’t really know.”

    Nik Baker – 4th PWA Waves 2007
    “The main advantages are on the wave riding side. The twin fin makes the board much looser and this produces tighter turns on the wave, which helps you keep in the more critical part of the wave, more like a surfer. It is also easier to get the board to turn. It takes less pressure on the rails. The disadvantages are that they take a little time to get used to. They feel a little different to get planing until you are used to the feeling. They go up wind very well. It is an evolution as twin fins have been around for a long time now but now the boards, sails and fins are so much better, lighter and more efficient that it has allowed us to make the most of the twin fin concept this time round.”

    Kevin Pritchard – 5th PWA Waves 2007
    “For me the advantages are the looseness off the top and the fun time I have while riding the boards. For me it really makes it fun to sail on and to try and learn different moves. For me the disadvantages are the lack of drive through the bottom turn but we are working on that now. Yeah it is something fun and new to work on. When I watch Jason Polakow on the boards, he is doing new things that he would not normally do on the single fin. So for me that is inspiring to try the boards and to learn a new style.”

    Källa:http://www.windsurfjournal.com

  • mats_o

    Medlem
    19 april, 2008 vid 17:50

    @Ola H. 459190 wrote:

    Skall man ta fram sin lite skeptiska sida är de ju värt att komma ihåg att en “hype” som twin fin är något som tillverkarna vill tjäna pengar på, men också något som tidskrifterna vill tjäna pengar på. Det blir lika viktigt för tidskrifterna att “positionera sig rätt” som det är för tillverkarna. Så vem i hela världen skall man lita på…

    Ja vem ska man lita på? Personligen har jag svårt att överhuvudtaget förstå tester av något som har med personliga tycken att göra, ungefär som att i ett test säga att ett Zinfandel-vin är godare än ett Merlot, och att det skulle gälla för alla. Att sedan poängsätta dessa personliga tycken i olika tyska graderingar som ska gälla för alla läsare gör saken ännu värre. Den enda jag litar på till 100% när det gäller brädtester är mig själv, jag menar att tycker jag att en bräda är bra efter ett test, så brukar jag vara ganska säker på att brädan passar mig.

    Om man översätter det till Twinfins så är det rätt intressant hur Quatrogänget tycker olika om hur brädorna beter sig. Hade ett snack med Keith, Lalo och Pascal på Quatro nyligen där de alla tyckte olika och det slutade med att Pascal “gav sig” för att han inte ville stöta sig med sina chefer. Senare på Kuau berättade han vad han egentligen tyckte. Det är alltså ingen lag utan upp till var och en om det känns rätt eller fel. Jag var extremt skeptisk i början men efter några dagars test kändes det helt rätt och nu är jag såld på min twinfin. Däremot betyder det INTE att alla ska tycka så, inte heller att det är vad jag kör på om tre år, då kanske det finns singlefins som passar mig ännu bättre, eller möjligen quadfins som är ännu skönare.

  • rrd

    Medlem
    19 april, 2008 vid 18:14

    Det som är väldigt intressant med tester är den allmänna jämförelsen mellan samtliga märken och modeller som testarna kan göra med sin breda bakgrund. Att i vissa fall kunna göra indelningar i olika kategorier och beskriva hur de olika typerna känns. Även om detta inte alltid ska hårddras för långt som tex stubbies vs classics. Det är ju som amatörseglare mycket svårt att skaffa sig liknande erfarenheter. Det är ju tom svårt att testa de olika nya modeller och storlekar som det egna märket kommer ut med varje år.

    Jag läser alltid Surf, Windsurfer och Boards mfl och jämför de tester och allmänna provseglingar de skriver om. Det är alltid kul att ha det som referens.

    Oftast har jag ju seglat de nya modellerna av mitt märke tidigt och kan jämföra mina intryck med de tester som sen tidningarna kommer med och se hur de stämmer överens.

    Jag tycker att många tidningars tester ger ett mycket bra intryck och har förbättrats avsevärt de senaste tio åren. Surfing handlar ju mycket om känsla och kan knappast uttryckas i absoluta värden. Den stora frågan man ska ställa sig är ju vad man är ute efter och försöka matcha.

    Äntligen ser det ut att kunna bli vind till nästa helg!

  • rrd

    Medlem
    20 april, 2008 vid 16:20

    I kommande tyska Surf:

    TEST / SERVICE
    Twinser
    Kein Wellenreiter würde auf die Idee kommen, ein Brett mit nur einer Finne zu surfen. Jetzt schlitzen auch Windsurf-Worldcupper wieder doppelt und viele Marken bringen eine Twinser-Linie. Das Mistral-Team ließ uns in seine Entwicklungsabteilung schauen. Wir haben Fahrer und Shaper gefragt. Und wir haben selber getestet. Wer das braucht – wann, wo und vor allem: warum?

  • andreas-h

    Medlem
    22 april, 2008 vid 11:41

    @IrieMan 459414 wrote:

    Apropå tri-fins, är det ingen som har provat Witchcraft-brädorna (Fuerteventura märke)? Dom har ju kört med tre fenor i evigheter. Ska funka riktigt bra säger localsen där. Dom tar höjd väldigt bra + har bra fart och samtidigt väldigt svängiga.

    Irie Man

    Har sejlet witchcrafts tri-fins siden i vinter.
    Kommer aldrig tilbage på en de ‘gamle’ boards. Det er sikkert. Overlegene evner til at tage højde og extrem livlig følelse på bølgen. Og i whitewater mister man aldrig grippet i feks topturn.
    Tror det er det tætteste man kan komme på real surfing feeling.
    Og så er kontruktionen markedets stærkeste med 60%!! Dyneema i HDD modellen. Dyneema er dobbelt så stærkt som technora og kevlar! Med andre ord suveræne brædder!

  • rrd

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 16:39

    Jag kan väl tillägga att Surfs artikel och provsegling av twinfins inte kom med någon ny information än den som framkommit i denna tråd vad jag kunde se.

    I den bräda som testades, Mistral Wave RD (serie dvs ej custom/proto) Single/Twin, kom man enkelt uttryckt fram till att Twinfin hade bättre sväng- och vågridningsegenskaper samt att Singlefin hade tidigare planing och ett större vindregister.

    Så långt Surf. Kanske kan man se det så här:

    Den enskilde seglaren får göra en noggrann bedömning av vad man vill ha för egenskaper och värdesätter.

    Å ena sidan kan man se det som att Twinfin inte är något för svenska förhållanden. Å andra sidan kan man se det som att det verkligen är något för våra förhållanden, för att kunna utnyttja vågorna till max…

    //Magnus

  • jesper_b

    Medlem
    14 maj, 2008 vid 10:53

    Kom på att jag kanske borde berätta att jag var på Gotland igår och i förrgår. Måndags var fullpung 4.7 och brösthögt (ja ja i Sverige skulle många säga gubbe). Normalstökigt och bra vinkel dock inte sidvind.

    Min magiska SOS custom med singlefena funkade oerhört mycket bättre än min nya och på Maui magiska Quattro twin. I dessa merstökiga cross-on förhållandena kändes skillnaden i fart påtaglig. Skillnaden i förhållanden är dock superstor. Det var halvdassig vågridning och helt ok hoppförhållanden i måndags jämfört med Maui i vintras. På Maui gjorde jag inte ett enda hopp trots mycket segling i 5 veckor. På en dag Gotland hoppade jag säkert 20 gånger, trots nollkoll på denna bog. En sideshore dag på t ex Torö är nog mer lik Maui än häromdagen på G-land.

    Givet detta funkar dock min single mycket bättre än min twin på de flesta sv spots. Min SOS custom är i och för sig extremt snabb och livlig. Det finns säkert twins som funkar bättre i stökig cross on än min.

    Skit kul segling var det i alla fall!

    /Jesper

  • sentera

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 13:55

    Röjde i garaget igår hittade gammla twinser fenor till en Copello Red Line Wave som sedan blev konverterad till singel fena. Måste varit 10 år sedan jag sålde pärlan….:smile:

  • star

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 20:37

    Prova och testa. Seglat ca 1 år på min fantastiska Quatro Twinser som jag köpte av Levi Siver. Seglat > 30 dagar på brädan i både Sydafrika, Sverige och Pozo med 4.0/4.7. Det roligaste jag seglat på. Finns ett driv och lekfullhet i brädan som är underbart. Snabb på vågen och livlig utan att vara nervös. Hade idag premiär på min kartongnya tri-fin Witchcraft 84 på Ekeviken/Gotland med 4.7 och brösthöga vågor. Om twinser är det roligaste jag seglat på och en “kärlek vid första gången…” var Witchcraften en besvikelse. Jag försökte vid två tillfällen att segla på brädan, men bytte återigen till min Quatro single-fin 77l. Jag vill inte dissa WC då den är avsevärt annorlunda i sin karaktär än något jag seglat. Greppet med tre fenor är enormt och brädan går på räls. Kändes som ett centerbord under fötterna. Saknade lekfullheten och flytet. Stancen är det bredaste jag sett “Gorilla stance” och shapen minst sagt bisarr med kanotnos. Fotstropparna kraftiga som snowboardpjäxor. Som sagt, mycket nytt. Jag kände mest obehag och det var brädan som seglade med mig. Jag ska ge den en chans och kanske vi finner varandra då det finns otaliga anhängare av konceptet. Mitt tips är dock att satsa på en single-fin för de dagarna du behöver extra höjd och fart samt en twinser för “broschyrseglingen”, det måste man ha… Prova tri-fin innan du köper.

  • ola-h

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 08:12

    Jesper: Intressant. Kan tänka mig att min BananrockerQuatro också kan bli lite trög här hemma.

    Star: Intressant med dina intryck av Witchcraften. Jag har haft en del diskussioner med Bouke på boards forum där jag menar att tri-fin är något fundamentalt annorlunda än twin. Eftersom jag inte kört något modern tri-fin är det dock mer teoretiskt än vanligt från min sida i den diskussionen. Fast nu ligger en bräda på operationsbordet i garaget – redo att få två extra fenor så jag kan uppdatera min lite på thrusterkänslan. För vissa typer av förhållanden tror jag thrusters kan vara riktigt bra. Witchcraft är dock VÄLDIGT annorlunda även om man bortser från fenarrangemanget.

    Vi får hoppas på lite vind nu så jag kommer ut ur garaget och ut på vattnet istället…

  • lars_k

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 08:32

    Vad är det för bräda du har på operationsbordet Ola, en Evo eller?

    Jag är också sugen på att testa thrusters i slöa vågor. Lite som en ball grej har jag därför köpt en gammal StarFish 76… 🙂

  • ola-h

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 08:45

    @Lars_K 469300 wrote:

    Vad är det för bräda du har på operationsbordet Ola, en Evo eller?

    Jag är också sugen på att testa thrusters i slöa vågor. Lite som en ball grej har jag därför köpt en gammal StarFish 76… 🙂

    Det är en 07 EVO 75 (ihålig, så lite av en extra utmaning att sätta mecka med den). Just den årsmodellen har rätt mycket rocker och jag tror det kan bli en intressant kombination med thrusters. Kanske inte så bra för toppfarten, men min förhoppning är att man kan få lite bättre hödjtagning och en carvig och distinkt känsla i lite segare vågor – typ yttre Åsa med lätt 5.3, “sidvind” i Apelviken etc. Jag sätter in vanliga FCS-pluggar (vågsurf). Vi får träffas och utbyta erfarenheter (och brädor) vid tillfälle. StarFishen har jag aldrig testat. Många älskar den dock för vigridning i skitvågor.

  • lars_k

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 08:52

    Ja, en Evo bör funka fint med thrusters, den har ju bredden i häcken och mkt rocker. Evon lär ju vara rätt “slajdig” som jag fattat det så thrusters kan ju styra upp det hela på ett bra sätt.
    Ses vi i Åsa så får du testa StarFishen!

  • jesper_b

    Medlem
    26 maj, 2008 vid 09:10

    Grymmt ballt med operationer. I vart fall om de leder till friskare egenskaper och inte enbart skönhet. Har snart opererat om en SUP-bräda rätt radikalt. Kändes lite skummt att sätta fogsvansen i en toppenfin sprillans sandwichbräda, men nu är den 2 tum kortare, 1 tum bredare, smalare i häcken och självklart bestyckad med 2+1 fenuppsättning, dvs inte truster men nära nog! Bara lite spackel kvar sedan ska jag väl spruta på något psychodeliskt motiv också.

    Sen tror jag att någion av mina singlefins kommer läggas upp på oerationsbordet. Kanske några till fenor inte skulle skada.

    /JB

Sida 8 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.