Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • surfmeister

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 19:49

    @Maui 486704 wrote:

    Även om det är samma shape är det olika grafik. Folk kommer självklart då säga, “Det där är en 2008 modell”, “det där är en 2009 modell”. Om det nu är samma shape så tycker jag det är korkat av Fanatic att göra en ny grafik. De borde behålla samma grafik. Det är ju fortfarande en årsmodellhysteri då. Kunden förlorar ju på det, och säkert även producenten i slutändan.

    Jag tycker att vi konsumenter på sätt och viss tjänar på detta. Ex kan jag köpa en Evo90 ´07 för en mkt lägre kostnad än en Evo 90 ´09 (btw, grym bräda som jag testade i El Medano). Det är samma shape men med lite nya fotstroppar, fena etc (som man brukar ändå byta ut). Sen att man inte har den senaste grafiken är för mig helt oväsentligt, det viktiga är hur brädan känns på vattnet; ex har jag funderat på att köpa en till E74 ´06 (som jag har idag) innan den försvinner helt från marknaden då jag verkligen älskar den brädan.

    Sen tycker jag det är helt förståerligt att producenterna ändrar grafiken för att få ngt nytt till den “nya” brädan. Det handlar ändå om att tjäna pengar och så länge det finns konsumenter som är redo att betala för det kommer det att fortsätta (och visst f..n är det roligt med nya prylar!!!). Verkar blåsa pung på västkusten imorgon em……äntligen!!

  • ola-h

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 20:18

    @surfmeister 486876 wrote:

    … ex har jag funderat på att köpa en till E74 ´06 (som jag har idag) innan den försvinner helt från marknaden då jag verkligen älskar den brädan.

    Nää. Nu måste du köpa en Evil Twin istället…

  • surfmeister

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 20:21

    @Ola H. 486896 wrote:

    Nää. Nu måste du köpa en Evil Twin istället…

    Shit ba….är det verkligen ngt att smacka läpp med?!? Är den Evo-feel-alike?

  • ola-h

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 20:24

    Evos onda tvilling. Allvarligt talat är den väldigt lik i känslan, fast med lite twinfinkrydda i toppsvängen. Då får testa min 74:a vid tillfälle.

  • surfmeister

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 20:32

    Hmmm….eftersom jag själv är tvilling (och rätt evil…he, he, he) kanske är det ett ngt som jag borde fundera på…”Double Trouble” hade dock varit ett coolare namn! Hmmm…E70, E75 eller ET74? Vore kul att testa.

    @Ola H. 486900 wrote:

    Evos onda tvilling. Allvarligt talat är den väldigt lik i känslan, fast med lite twinfinkrydda i toppsvängen. Då får testa min 74:a vid tillfälle.

    Intressant. Den största svagheten (för en amatör som mig) med E74 är topsvängen där den har en viss tendens att släppa lite för mkt (dålig teknik?). Om man har lyckats att bibehålla E74 känsla på vågen och gjort toppsvängen lite mer distinkt vore det en drömbräda för mig. Dock har jag sett att de kommer med en ET80 oxå? Har läst att man ska gå upp en storlek för TwinFin-brädor, gäller detta även för Evil Twin? Väger 75kg. Seglade mkt med E80 i El Medano och det var nog den brädan (testade många, många brädor) som gjorde störst positivt intryck på mig. Massivt segelregister och grym på vågen.

  • ola-h

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 21:50

    Redan 08 (och 09) EVO 75 är märkbart enklare att hantera i toppsvängen än din E74. Men ET 74 är snäppet enklare ändå.

    Det är mycket snack om det där med att gå upp i storlek. Personligen tycker jag att det stämmer om man pratar vågridningshastighet vs brädbredd, dvs på en given (snabb) våg klarar man lite mer bräda med twin. Men i ren hårdvindhanteringsförmåga är skillnaden klart mindre. Sedan kan man ju välje en rätt stor twin fin som lättvindare eftersom de svänger så bra, men det gäller egentligen vanliga EVOn med.

    Så jag tror inte du behöver gå upp till ET80, speciellt inte om du tänker ha en större bräda också. ET 74 känns rätt lik EVO 70 rent storleksmässigt på vågen och med twin fin är det ju ingen fena att bända mot i hårdvind. Men i 4.0-3.5 vind tycker jag ofta det är själva brädytan som “stör” och då är det rätt mycket att släpa runt på 74:an för mig. Så jag tror samma sak skulle gälla för dig med 80:an.

  • doc

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 15:47

    Jag är mest fascinerad över hur många absoluta sanningar det finns om twinfins. Särskilt gillar jag de tvärsäkra kommentarerna från internetsurfarna som bara sett en twinfin på nätet eller en fin PDF-fil.

    Mitt intryck av just min bräda är att kortare fenor ger bättre kontroll pga mindre vridmoment samt att den relativt rikliga rockerkurvan och mer tuck längre bak på kanten gör brädan ganska förlåtande i chop. Huruvida det gäller för alla andra twinfins låter jag vara osagt. Jag tycker att den planar väldigt tidigt men bara efter att jag ändrat min teknik genom att avlasta fötterna och falla av en aning. Så fort fenorna får grepp så drar den iväg.

    Jag gissar att kommande tester kommer att visa att twinfins har den ruskiga svängförmågan gemensam men sedan skiljer sig ganska markant från varandra beroende på outline, rocker, volymfördelning etc. Boards är igång med sitt test och Boardseeker likaså, frågan är vem som blir först ut…

    Looping har lagt ut priser på 2009orna. € 1799 för JP Twin, huvva!

  • doc

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 22:22
  • dr-masse

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 08:34

    Det verkar som om Kauli är ute och åker på Keith plankor igen…

    http://www.windmag.com/News/2154-exclu-des-nouveaux-jouets-pour-kauli.html

    Ser ju lite roligt ut med en JP som har en fet quatro logga i häcken…

  • lars_k

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 09:24

    Lite märkliga kreationer, med wingers i häcken. Fast där är Kauli inte först (det var han inte med twins heller iofs…):
    http://www.anguloboards.com/products_chango.php
    Blir twinfins och wingers nästa heta trend?

  • dr-masse

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 09:37

    fyra fenor, dubbla wingers och swallowtail.

    Ah, doften av 80-tal.

    Kom ihåg var ni läste det först.

  • lars_k

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 10:07

    Japp. Det ser så jäkla fult ut bara. Menmen är det det som gäller så måste man ju köpa ny planka ändå.

  • mag

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 20:17

    KT och Kauli S höll på med wingers redan förra vintern. Och alla brassar ville tvunget ha KS-inspirerade brädor med wingers såklart. Jag fick aldrig provat någon bräda med denna design dock.

    /Magnus

  • nzswe

    Medlem
    27 januari, 2009 vid 21:13

    @Ola H. 486925 wrote:

    Redan 08 (och 09) EVO 75 är märkbart enklare att hantera i toppsvängen än din E74. Men ET 74 är snäppet enklare ändå.

    Det är mycket snack om det där med att gå upp i storlek. Personligen tycker jag att det stämmer om man pratar vågridningshastighet vs brädbredd, dvs på en given (snabb) våg klarar man lite mer bräda med twin. Men i ren hårdvindhanteringsförmåga är skillnaden klart mindre. Sedan kan man ju välje en rätt stor twin fin som lättvindare eftersom de svänger så bra, men det gäller egentligen vanliga EVOn med.

    Så jag tror inte du behöver gå upp till ET80, speciellt inte om du tänker ha en större bräda också. ET 74 känns rätt lik EVO 70 rent storleksmässigt på vågen och med twin fin är det ju ingen fena att bända mot i hårdvind. Men i 4.0-3.5 vind tycker jag ofta det är själva brädytan som “stör” och då är det rätt mycket att släpa runt på 74:an för mig. Så jag tror samma sak skulle gälla för dig med 80:an.

    Jag hade ocksa funderingar som alla andra har och laste asikter om TwinFins vs Single fins. Jag hade E74 2004 man blir ibland foralskad i sin gammla trusty vagbrada, sa det ar inte latt beslut att skilja sig. Jag kopte iallfall en ET74 utan ha mojlighet att test eller kanna pa en. Jag har nu seglat en 25 ganger med ET74 i varierande forhallande och tycker att det ar ett snapp battre pa det mesta. Nagot som verkligen “blow me away” ar upwind formagan pa ET74 och top turn det ar sa mycket enklare and E74 2004. Ocksa med Wood Carbon sa plannar den snabbare an min gammla brada.
    ET74 har ett otroligt grep drive, en liten nackdel med ET74 WC ar att den ar for valdigt stiff, inte sa smooth som E74.

    Angaende volymen sa kanns den stabil och flytt yta samma som E74an, ga upp i volym bara for att det ar en Twin tycker jag inte stammer pa starboards twins, polarna seglar mest pa Fanatic har och kor 78l medan forra aret kanske de hade en 73l brada, sa andra marken kanske. Jag anvander 3.7m – 5.3m vager 82kg pa ET74 skulle jatte garna vilja testa en ET70 jag tror nog att den skulle pass annu battre. Med starboard kan man nog ga ner i storlek istallet.

    En viktig grej med en ny brada ar ju att man far en nytandning ocksa, ET74 ar dubblet sa rolig om man jamfor med min gammla E74, man visste ju exact hur den E74 funkade, ET74 varje gang jag ar anvader den sa kommer man pa nagot nytt man kan gora med den, ET74 ar full av overaskningar pa ett roligt satt.

    Man skall inte generalisera all twinfins marken.

  • doc

    Medlem
    28 januari, 2009 vid 14:50

    @Lars_K 527540 wrote:

    Lite märkliga kreationer, med wingers i häcken. Fast där är Kauli inte först (det var han inte med twins heller iofs…):
    http://www.anguloboards.com/products_chango.php
    Blir twinfins och wingers nästa heta trend?

    Japp:
    http://www.anguloboards.com/products_victory.php
    68mini.jpg

Sida 12 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.