Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

  • ola-h

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 12:17

    Det är nog just av den anledningen man experimenterar med att låta sina twin fin-vindsurfingbrädor bli Quads…

  • jesper_b

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 12:19

    Misskänna, tillkänna eller erkänna… det är frågan? Med parafrasering på Derrida. Blir dessutom helt och hållet oförståeligt, eller kanske tvärt om tautologiskt när det uttrycks (sägs eller skrivs) på franska. /JB

  • ola-h

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 12:40

    Ja, då måste det bli tillkänna, i alla fall om jag avkänner frågan korrekt.

  • jlhp

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 19:55

    Hmm, lat mig se. twinfins och trifins var val lite poppis for ca:tio ar sedan. Men thrusterkonceptet med en stor mittfena och tva mindre sidfenor en bit fram har jag ocksa sett forr-for sisadar 20 ar sedan! Ahh, gamla tider, kommer ihag brochyrerna fran Alpin&Surfsport dar man kunde dregla over mini fot-, fotbolls-, och bulbsidfenor i rosa lexan!! Tror det kan ha varit -86. Eller var det pa 1800-talet??!
    John

  • rrd

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 20:28

    Retro, retro- var staketfenorna nåt att ha, känner att jag missade att testa?

    Plastfenor som flexade extremt mycket o bröts av i höjd med boxen. Ersattes av franska glasfiberfenor med kolfiber, mycket tunna…

    Och snabbkopplingsbommar…

    För övrigt ser det ut att bli bra vindförhållanden på söndag, men 2-3 grader.

  • surfslusken

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 20:37

    @RRD 533828 wrote:

    Retro, retro- var staketfenorna nåt att ha, känner att jag missade att testa?

    Plastfenor som flexade extremt mycket o bröts av i höjd med boxen. Ersattes av franska glasfiberfenor med kolfiber, mycket tunna…

    Och snabbkopplingsbommar…

    För övrigt ser det ut att bli bra vindförhållanden på söndag, men 2-3 grader.

    O fram för allt så sysslade Roberto med nåt han kunde bättre än shejpa brädor på den tiden!

    Blir till att va ute i ottan på sönda som prognosen ser ut nu iaf.

  • rrd

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 20:45

    Ja Roberto seglade väl och satsade på att platsa i WC där han deltog några år. Arbetade som shaper hos andra märken om jag minns rätt.

    Om seglet fylls med blötsnö i 12-14 m/s måste väl det ge lite extra tryck i vågseglingen. Extra viktigt med mycket nedhal för att släppa ut snön, kanske en helt ny känsla.

  • ola-h

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 20:58

    Ja, nu börjar planerna på min nästa bräda ta form. En quad. Men en staketfena, en fotfena, en fotbollsfena och en… ja, vad skall den sista vara?

    (Jag är för övrigt tillräckligt gammal för att på fullt allvar ha seglat med både fotbollsfena, fotfena och staketfena när det begav sig.)

  • rrd

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 21:27

    En y-fena eller en sabelfena gör nog att ditt nya koncept får överlägsna egenskaper i alla typer av vågförhållanden. Men om en uppgradering sker till cutawaysegel och z-bom uppnås en svårslagen retrokänsla. Lite vintage helt enkelt.

  • surfslusken

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 22:16

    Va hände me den fällbara fenan? Den va ju standard när de begav sej, t o m på twinsen Mistral Take Off, Naish mfl.

  • jesper_b

    Medlem
    7 mars, 2009 vid 08:36

    @Ola H. 533833 wrote:

    Ja, nu börjar planerna på min nästa bräda ta form. En quad. Men en staketfena, en fotfena, en fotbollsfena och en… ja, vad skall den sista vara?

    (Jag är för övrigt tillräckligt gammal för att på fullt allvar ha seglat med både fotbollsfena, fotfena och staketfena när det begav sig.)

    TURBOFENA! Den slog väl aldrig i vindsurfing men håller sig envist kvar inom longboard surfing. Påstås ge häcken fint bett vid nosridning… Av samma anledning har de desstom “inåtböjda” side-bites (dvs kantfenorna som kompletterar singlefenan vid 2-1 set up).

    Annars är väl en bumerang given.

    /JB

  • rrd

    Medlem
    7 mars, 2009 vid 09:26

    Och självklart så funderar du på var spalten ska vara placerad på fenorna o längden på spalten.

  • jlhp

    Medlem
    7 mars, 2009 vid 10:17

    Hade en staketfena en gang, innan den gick av. Borjar bli sa gammal att jag inte kommer ihag hur den kandes men jag har for mig att det hjalpte en del mot den pa 80-talet sa fruktade SPINOUTEN. Antar att de flesta roliga fenor hjalper/te mot spinout men kanske inte lika bra som de var pa att samla tang!
    John

  • mag

    Medlem
    7 mars, 2009 vid 10:19

    En bulbfena ska den sista fenan vara i uppsättningen! Den körde jag med ett tag, och precis som övriga nämnda skapelser samlade den skapligt med tång i Öresund. 😀

    /Magnus

  • rrd

    Medlem
    7 mars, 2009 vid 10:44

    Glöm inte Fore fin och muttrar av plast så dom brister istället för fenan när du kör på något. Problemet var väl att dom gick av för lätt och man tappade eller satte fenan i brädan istället.

Sida 8 av 24

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.