Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utrustningsval för nybörjare?

  • magma

    Medlem
    2 maj, 2014 vid 10:42

    Lima-ko:
    Tack som fan för ett utförligt svar, uppskattar att folk tar av sin tid för att hjälpa till! 🙂
    Inser givetvis att det är svårt att få ut mycket av en provkörning innan man har en viss erfarenhet och även annat att jämföra med.
    Tänker däremot att som med det mesta man köper så vill man ändå se och känna på sakerna, framför allt kan man få med sig en genomgång på hur den specifika draken och bommen är utformad och fungerar.

    Ang. boots vilket blir senare, finns det boots med plats för hålfotsinlägg?
    Antar det finns fler som har behov av det.

  • lima-ko

    Medlem
    2 maj, 2014 vid 13:27

    @MikePunisher 722881 wrote:

    Som magma skrev så har han redan bokat en kurs o vad jag fattade det som så skall han köra den och sen börja kolla på grejer. Sen skrev han att han ville köpa en b6 eller rpm. Och ja, min åsikt är personlig vilket jag tycker framgår ganska tydligt. 🙂 Hoppas magma förstår det. Skrev att jag är lite väl partisk till b6 då jag själv har den. Finns en del andra personliga åsikter också i tråden om att rpm är en bra nybörjarkite. 😉 det är den säkert, likaså b6 o en massa andra kiter. Håller med till fulla att de flesta märken har bra kiter. Så magma, läs på själv o försök få testa lite kites efter kurs. Dock ha i åtanke vad Lima-ko skriver, du kanske inte får ut allt för mycket av första testet. Men kanske du får lite bättre koll på vad du är ute efter. Hoppas du hittar något som passar dig…

    Det var inte meningen att kritisera dig Mike ;), bara klargöra några saker för magma.

    RPM, tillsammans med de flesta (alla?) open C på marknaden, ÄR ju dock en bra nybörjarkite, en modell som du lätt kan ställa in så att den passar en nybörjare men som även passar att vinna PKRA eller Triple-S invational med. Vet man med sig att man vill utvecklas mot wake-/freestyle ser jag ingen orsak till att inte skaffa en sådan kite på en gång. Det går även att lära sig med de C-kites som går att ställa in så att de blir relativt snälla, om man vet med sig att man vill köra C-kites i framtiden.

    Det verkar finnas någon förutfattad mening om att open C men kanske framförallt C-kites är helt omöjliga att flyga och endast något som snubbarna på PKRA således kan använda. Så är INTE fallet, en C-kite har #mer direkt styrning/lättare att känna vart kiten befinner sig i vindfönstret (eftersom linorna sitter direkt i kiten, inga block, pulleys eller liknande)
    #mer bomtryck (är dock ofta ställbart från tungt till relativt lätt)
    #och är ofta snabbare (även det är dock ofta ställbart).
    Det enda jag kan se som ett problem för en nybörjare är väl det senare, åtminstone om personen ifråga inte har speciellt bra kontroll på kiten och har svårt för att få huvudet runt vad som genererar kraft i kiten, och vad som inte gör det.

    Enkel relaunch (om det blåser tillräckligt), bra depower och säkerhetssystem som kan döda kraften i kiten till 100 % är ju snarare en självklarhet än ett undantag för i stort varenda modern kite nuförtiden, även C-kites.

    @magma 722882 wrote:

    Lima-ko:
    Tack som fan för ett utförligt svar, uppskattar att folk tar av sin tid för att hjälpa till! 🙂
    Inser givetvis att det är svårt att få ut mycket av en provkörning innan man har en viss erfarenhet och även annat att jämföra med.
    Tänker däremot att som med det mesta man köper så vill man ändå se och känna på sakerna, framför allt kan man få med sig en genomgång på hur den specifika draken och bommen är utformad och fungerar.

    Ang. boots vilket blir senare, finns det boots med plats för hålfotsinlägg?
    Antar det finns fler som har behov av det.

    Varsågod, det är kul att kunna hjälpa till!

    Absolut, de flesta butiker har någon skolverksamhet och/eller demo knutet till sig vilket gör att du kan få en genomgång av kite, bom och dess säkerhetssystem vid köp.
    Vart någonstans ska du gå kurs magma?

    Ta ta med sulorna/inläggen till butiken när du ska testa/köpa, är inläggen inte för stora bör det fungera tänker jag, alternativt får du bara gå upp lite i storlek.

  • magma

    Medlem
    3 maj, 2014 vid 09:15

    Jag ska gå hos Virena/Wild Kite Life.

  • kjellorix

    Medlem
    3 maj, 2014 vid 11:24

    Ursäkta jag är vindsurfare, och i princip nybörjare med kite.
    Har Fanatic mamba pro 2,60 lång, väldig smal (som en speed bräda).
    Skulle den fungera, om jag tar bort stropparna, som en kite bräda i riktigt lättvind.
    gäller med en Fs speed 3 deluxe 19.

    Menar, går det att hantera en så stor bräda.
    Eller ska man glömma tanken ?

  • lima-ko

    Medlem
    3 maj, 2014 vid 11:27

    Snyggt, hon är grym och riktigt hängiven.
    Om jag inte missminner mig kör hon Ozone så förmodligen får du flyga Catalyst (deras open C) eller Reo (deras vågdrake) som också passar utmärkt att lära sig med pga sin stabilitet.

    Lycka till och ses på vattnet!

  • tomw

    Medlem
    3 maj, 2014 vid 19:22

    Har kitat nu i 12 år, är 80 kg.
    Köp en 9, 12 och 15 m kite från en välkänd märket some slingshot eller annan. En TT med straps och get out on the water. Vad du än köper dina kunskaper räcker inte att känna skillnad.
    Du behöver fler kite storleker i början.

  • magma

    Medlem
    17 juni, 2014 vid 22:02

    Nybörjare och C-kite, bu eller bä?
    Eller har det kommit såpass långt idag att skillnaderna inte blir lika dramatiska?

    Siktar på runt 85 kg och en 13 + 9 m2, TT ca. 138 cm.

  • magma

    Medlem
    18 juni, 2014 vid 21:55

    @magma 724260 wrote:

    Nybörjare och C-kite, bu eller bä?
    Eller har det kommit såpass långt idag att skillnaderna inte blir lika dramatiska?

    Siktar på runt 85 kg och en 13 + 9 m2, TT ca. 138 cm.

    Svarar på mitt eget inlägg då jag gick tillbaka och såg att jag redan fått ett utförligt svar.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utrustningsval för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.