Senaste nytt Forums Vågsurfing våg/kitebräda

  • våg/kitebräda

    Publicerad av johan_ på 22 augusti, 2010 vid 16:12

    Tjena! Sugen på att köpa en vågbräda och hänga på polarna när det bygger upp. Finns ganska mycke att välja på och vet inte vad som passar bra till vad. Min tanke är väl att man kunde köpt en som man kunde kajtat med också när det börjar tuta i. Funkar det? Jag tänker att man kanske bör ha en lite mindre bräda när man kajtar och en lite större när man ska (försöka) vågsurfa?

    Borde ju finnas nån bra mellanstorlek?

    Jag har ingen koll så ni med koll får gärna skriva en rad ge lite tips!

    Ha det gott!

    above_the_law svarade 13 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dannep

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 15:46

    Hej.

    Nästan allt går ju att kitea på men skall du vågsurfa och inte har gjort det tidigare så välj inte en för liten. Känns som du får upp i 7 – 8″ eller en longboard beroende på storlek och vikt. Ju större ju lättare är det att plocka småvågor och lära grunder. Är du bara ute när det är stort så kan du guvetvis ha en mindre…

    Min kitebräda är bara 5.7″ och för liten att vågsurfa med för mig som är tung och usel på vågsurf.

    Eller välj det roligaste, en S.U.P bräda 10-11″ och får många dagar på havet, plocka småvågor långt innan vågsurfarna ens är i vattnet. Sen väljer du en mindre vågbräda till kite… 5.7″-6.4″ kanske…

    Gå in och prata med Fahlen… du bor ju nära…

    Kolla Kitedelen, där finns massa bra info om vågbräda med kite.

    / Daniel

  • kasimir

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 18:12

    Tror det blir svårt att hitta en bräda som både går att kita på och vågsurfa med. Du kommer definitivt få ut mer av att köpa två olika brädor, för kite skulle jag rekommendera en bräda som är gjord för ändamålet den kommer hålla bättre. När det gäller en bräda för vågsurf skuller jag till skillnad från DanneP rekommendera att inte köpa en för stor bräda, såvida du inte vill satsa på att köra longboard. Satsa på en fish, kortare med mer volym, det kommer bli lättara för dig att hantera i vågorna. Visst det är inte optimalt att lära sig svänga med en fish men i början kör man ändå bara down the line. Fördelen är att de är mer lättpaddlade och roligare att utvecklas med.

  • above_the_law

    Medlem
    23 augusti, 2010 vid 19:34

    Om du ska LÄRA dig att vågsurfa så satsa på två brädor helt klart. Köp begagnat vet ja så behöver det inte bli dyrare!!!
    För att LÄRA sig vågsurfa i Sverige är det nästan ett måste med minst en 8.0 eller longboard (9.0). Även om du klarar komma upp så kommer du fånga mycket fler vågor med den än med en fish i början av karriären, vilket ju leder till att du utvecklas snabbare och kan ta steget över till short board (om du vill).
    Går annars utmärkt att köra strapless våg-kitesurfing med en fishbetonad bräda också i slöa vågor och med lite tryck av kiten. OBS! Välj helst en UTAN bred swallow tail för dom är hopplösa att köra backhand med (tycker jag). Du kommer dock att bli förvånad av hur lätt det är att göra airs och aerials med en sådan bräda och kite vs en tunn, lång och smal! MEN så fort det brallar i och blir stort, blåsigt och stökigt så är den inget vidare.

    Kitta upp dig med två billiga begagnade direkt!
    En 6.0 * 18 * 2 1/2 (montera footpads med inserts så kan du köra en framstropp medan du lär dig utan att behöva borra hål i brädan) och en 9.0 longboard vet ja…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing våg/kitebräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.