Senaste nytt Forums Vågsurfing Vågsurfing, Brasilien – Pipa

  • Vågsurfing, Brasilien – Pipa

    Publicerad av isbiiten på 2 oktober, 2007 vid 20:48

    Hej, jag och 2 polare tänkte dra oss mot värmen över jul-nyår. En av oss, (inte jag) har tagit en basic-kurs i surfning. Som ni förstår har vi inte särskilt god kunskap……. Aja vi beslutade oss för pipa, i Brasilien…. Så nu kommer min fråga:

    Behöver lite tips om vågsurfning.. vad som helst hjälper, vad som är viktigast att tänka på och så… vi tänkte gå en kurs där nere men det känns bra att ha lite kött på benen innan man åker….

    Är det nån som varit där innan? Är surfningen och andra nöjen bra där? Är det en plats där även nybörjare kan lära sig?

    Tack i förväg! :cool2:

    above_the_law svarade 16 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • danielf

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 04:52

    Kan Brasilien dåligt, men undvik de små tunna brassebrädorna för att lära er, ta en liten större sak och akta er för hajen. Kolla in surfsverige.se och ställ frågan om Pipa där, finns säkert en handfull som har lite att dela med sig av.

    Ett tips är att träna lite innan, armstyrka, kondition etc. så har ni ett litet försprång. Lycka till!

    PS. World Stormrider Guide kan vara en bra bok för att läsa lite om olika bryt runt om i världen, finns på http://www.backdoor.se DS.

  • blueride

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 05:43

    Hej, pipa är perfekt för och lära sig. Finns några olika spots, det som antagligen funkar bäst för er är dolphinos, en sandstrand där det även fanns bräduthyrning när jag var där för ett par år sen, typ 60-80sek/dag.
    Man kan oxå köpa bräda, en ny kostar ca 1500-2000sek men utbudet är rätt begränsat plus att det är oklart vilken frakt man åker på returen hem om ni flyger charter.
    Pipa är soft och hyfsat billigt, med svenska mått mätt, boende en vecka typ 600sek och en drink kostar runt 10sek.

  • isbiiten

    Medlem
    9 oktober, 2007 vid 06:36

    Tackar ! .. Jo jag tänkte på det här med vaccinationer, tog du några sådana blueride, och isåfall vilka?? Är det tillexempel läpligt att ta mot malaria?

  • yann

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 07:02

    Kör några crawlpass i simhallen. Inte så mycket för konditionen egentligen utan mer för mjölksyraträning och att få fart på musklerna lite. Även om du bara kommer dit 3ggr veckorna innan resan så gör det en grym skillnad på hur mycket mjölksyra du får i början när du paddlar. Det mest frustrerande som finns är när hjärnan vill mer än kroppen.

  • danielf

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 19:44

    Du kan inte vaccinera dig mot malaria, bara äta piller, de dyra mindre chans att d du får biverkningar….däremot vet jag inte om du behöver tugga piller. Jag kör helt utan vaccinationer och malaria piller på andra sidan i mellanamerika, fast klart att lite sprutor mot hepatit och så inte är fel…

  • blueride

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 08:59

    Hej, inga speciella vaccinationer behövs tror jag. jag har nån gammal havrix-vaccination mot hepatit som säkert gått ut bid det här laget. Hepatitvaccination är väl bra även om man bara åker inom europa. en sån skall man nog ha gissar jag.
    Annars är det väldig soft där. inga konstigheter.
    Skall du hyra bräda skulle jag tro du kan pruta rätt rejält, typ halva priset om du hyr nån vecka sådär.
    /marcus

  • niceride

    Medlem
    8 november, 2007 vid 22:29

    Jag lärde mig vågsurfa i Pipa. Var där påsken 06. det är fantastiskt där. Börja på delfinstranden och dra sen till Amoooore. asnice. och där finns ingen haj. harre

  • niceride

    Medlem
    8 november, 2007 vid 22:30

    btw man behövde tydligen inte oroa sig för malaria vid kusten vid pipa, så sa de i alla fall när jag var där

  • emm

    Medlem
    12 november, 2007 vid 22:15

    varning för malaria pillsen… jag blev super dålig.. malaria symtom i 2 veckor:frown:
    Det är väl off season from nu i Brasilien… Ha det gött surfs up:laugh:

  • noa

    Medlem
    8 december, 2007 vid 12:30

    Hej. Jag har bott i delstaten Ceara i ett år och sufet nere runt Pipa e helt ok om man är nybörjare men se till att börja med riktigt enorma brädor, 7-8 foot + så lär ni er mycket snabbare. Jag gjorde felet att börja på en liten och det är bara dumt. Jag bodde en timme nor om Pipa med plan men där fanns ingen malaria alls. Tror inte det finns vid kusterna, det e rätt blåsig. Ett tips kan vara att ta med dtorprylar och all elektronik och sälja när ni åker hem för dom har en 70% importskatt som gör allt skitdyrt där så man kan sälja till bra priser. Tror inte det är vanligt med hajar runt Pipa. I Recife är det ett prblem men inte runt Natal.

    Lycka till /// Noa

  • above_the_law

    Medlem
    12 december, 2007 vid 22:47

    Najs:-)!
    Har surfat Pipa vid två tillfällen och håller med tidigare inlägg om att börja på Dolphinos och sedan dra till D´Amore.
    Den senare är riktigt fin och du kommer att ha en otroligt vacker vy när du sitter och väntar på vågen och blickar in mot den rödskimrande klippan ovanför stranden. Dessutom finns det en liten soft bar på stranden.
    En liten varning dock för att det kan bli väldigt strömt, och skvalpigt vid D´Amoore. Det blåser nästan alltid på dagen så surfen är bäst tidig morgon och sen kväll beroende på tidvattnet så klart. Just där brytet är kan det vara ganska crowded också och det var en del locals som trodde dom var “Aussies”;-), d v s tuff attityd mot utbölingar och nybörjare vid lineup. Bli inte förvånad om dom försöker sälja maja även i lineup heller;-)…

    Ta det luuuugnt, var ödmjuk men bestämd och njuuuuut av atmosfären och vågorna, så kommer det att bli en riktigt go resa:-)!

    Ytterligare ett viktigt tips: På vissa barer är det så att man får en lapp där bartendern fyller i hur många drinkar/öl ni druckit och sedan betalar man allt vid ett och samma tillfälle när man lämnar stället. OBS! Drinkarna brukar vara löjligt billiga (spec de med Pitu) MEN om du tappat bort den lilla papperslappen med stämplarna/klippen så kan det bli VÄÄÄÄLDIGT dyrt!!!!

    Take care n have fun!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Vågsurfing, Brasilien – Pipa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.