VAL AV SEGELSTORLEK

This topic has 2 svar, 2 deltagare, and was last updated 2 weeks, 3 days sedan by  Herr Pelegrin.

  • Författare
  • #1520670
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    För några år sedan hade vi en bra säsong med kanske inte så kraftig vind men följande noteringar kanske ändå kan ge en viss vägledning om vilka segelstorlekar nya åkare initialt bör satsa på.

    LÄMPLIGA SEGELSTORLEKAR PÅ VINTERN (från 2016)
    Under vintern 2016 var isläggningen normal i Stockholmsområdet. Såväl sjöar som skärgårdsvikar frös. Dessa förhållanden, i kombination med en extremt snöfattig vinter, gav en fantastisk säsong från början av januari till mitten av mars. Vintern bjöd dock inte på så många dagar med högre vindstyrkor men det kompenserades av fina isförhållanden.
    Antal registrerade vändor: 36
    Total sträcka: 147.5 mil
    Snittsträcka per åkdag: 4.1 mil
    Snittfart (5x10s av) 23,5 knop
    Slutsats: En dylik säsong hade det varit möjligt att disponera uppåt 50 åkdagar på isen!
    VILKA SEGELSTORLEKAR HAR MAN BÄST NYTTA AV?

    7,5 kvm 14 ggr
    6,5 kvm 6 ggr
    6,0 kvm 1 ggr
    5,5 kvm 9 ggr
    5,0 kvm 4 ggr
    4,5 kvm 2 ggr
    Om man utgår från denna säsong så hade ett segel på ca 6,2 kvm varit lämpligt för att täcka en ”medelvind”. Om man räknar användandet av segel mellan 6.0-7.5 kvm som lättvind så rådde lättvind vid 58 % och hårdare vind vid 42 % av dessa åktillfällen.
    Slutsats: I det fall man under en dylik säsong skulle nöjt sig enbart med ett segel så hade ca 6.2 kvm varit bäst lämpat. I det fall man nöjt sig med två segel så hade ett på 7.5 och ett på 5.0-5.5 kvm varit att föredra.
    EN SNITTDAG: 4,1 MIL MED 6,2 KVM I 23,5 KNOP (5X10 S)

    #1520677
     Stefan 
    Deltagare

    Bra snittfart och distans på isen, bra jobbat!!!. Har aldrig provat is segling men blev lite sugen nu, verkar fantastiskt att kunna glida fram i så hög fart. Kan tänka mig att issegling är mer likt foil än vanlig vindsurfing, inget chop och lite mer upprätt stil, luta framåt på slör osv…eller?. Gipparna måste ju oxå gå som på räls med hög fart genom precis som med foil. Hur blir höjdtagningen, vilja vinklar kan man räkna med? Foilen går ju att vinkla så kanske lite bättre?

    Kan tänka mig att foil race segel skulle funka perfekt. Dessa segel har grymt brett register. Själv har jag kört foil med 7,8 foil race (tidigare 6,8 freefoil, nästa år blir det 9,0💪) och 5,8 no came freerace (ej foilsegel men brett register på denna) som mest frekventa storlekar. Rätt likt din uppräkning ovan.

    #1520678
     Herr Pelegrin 
    Deltagare

    Vad gäller foilsegel så har jag ingen egen erfarenhet men däremot har Vindsökaren med framgång kört foilsegel ett par år. Jag tror att han är nöjd över speeden!

    Generellt så fungerar ganska många olika typer av segel, från gamla 90-talssegel till nya fullcambrade racesegel. När det brallar i ordentligt så är det ibland förvånande att olika segel kan vara ungefär lika snabba, då det många gånger är mer avgörande hur skicklig och modig åkaren är samt vilket grepp denne har på bakmedarna. Amerikanarna är snabba och har framgång i speed med små segel på ca 3.5-4.5 kvm, ibland hemsydda medan vår speedkung Mården har kört bantat NP Evo II när han spöat världseliten. Vad gäller balterna, finnarna och ryssarna så är det väl mest helcambrade segel av senare modell. Där finns också eliten i slalom och course.

    Fördelen med issegling jämfört med vindsurfing är bland annat att allting går så lätt. Man glider iväg i 20 knop i 4 m/s. Brädan sticker iväg helt utan planingströskel. Till det blir de flesta manövrar lättare men man måste ändra tekniken vid gipparna för att inte få backvind i seglet när det går undan. Kraftigast backvind får man om man åker från en byigt område in mot en lugnare del. Enklast är att lova upp och sänka farten före gippen. Riskerar man ändå backvind i seglet p g a för sent planerad flipp så står man enklast kvar mot en 360 och bara håller ned riggen.

    I lättvind kan man testa monkey gybes, dvs man går in som en 360 med bommen nedtryckt mot isen och när man är rejält över på ny bog så går man runt masten som vid ett slag. (Det gör dock rejält ont i höften om man försöker göra det i för hög fart! Jag vet!)

    Vad gäller höjdtagningen så gissar jag att den ligger mellan foil och vindsurfing. Det är hursomhelst aldrig några problem att höjda upp om det inte tokbrallar eller är vindstilla. Många gånger kör man sedan fram och tillbaka på samma ställe när man friåker och har rekat av en säker yta. Det är då rätt populärt att höjda och slå i ena riktningen och köra mellan halvvind och slör och gippa i andra riktningen. De skickliga åkarna klarar att gippa i hög fart medan vi andra antingen sänker farten rejält före gippen eller höjdar upp och slår. När toppfarten är +35 knop så blir slagen av naturliga skäl rejält utdragna eftersom farten inte sänks omedelbart.

    Hur pass mycket sväng man vill ha i brädan regleras via val av gummin och hur hårt man drar åt. En fladdrig bräda är helt värdelös när det brallar. De flesta har ganska styvt inställda truckar.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2020 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account