• Välja bom?

    Publicerad av eusebio på 21 juli, 2011 vid 17:43

    Ska skaffa en ny bom och väljer mellan en NP X3 Wide och Aeron mct 26. Vilken rekommenderar ni? Vilken är lättast resp. mest robust? Vilken ger mest valuta för pengarna (de kostar nästan samma)?:confused2::confused2:
    Seglar uteslutande 6-9 kvadrat och bränner mest fram och tillbaka. 😮

    Tacksam för råd.

    klas-tss svarade 12 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • oscar

    Medlem
    22 juli, 2011 vid 05:04

    Om jag skulle köpa alubom idag så skulle jag välja Norths nya Silver HD, 2 år full garanti till och med böjning!!

  • eusebio

    Medlem
    22 juli, 2011 vid 14:27

    Tack för tipset, men det var inte direkt svar på min fråga.

  • claesa

    Medlem
    22 juli, 2011 vid 15:17

    Håller nog med oscar, Aeron i all sin ära men den där north bommen i samma prisläge ser grym ut.

  • eusebio

    Medlem
    22 juli, 2011 vid 18:00

    Allt beror på vad man skall betala ju. North-bommen är i mitt fall inte i samma prisläge. Skiljer ca. 50%.
    Aeron och NP- bommarna är iof 2010, men jag är inte kinkig.

  • zurfman

    Medlem
    22 juli, 2011 vid 21:09

    Använder X3an samma bomfäste som X9an hade 2010?
    Det kan ju vara en intressant fråga om man skall välja NP-bommen.
    Men din grundfråga kvarstår…
    tyvärrr vet jag inget om dessa, om man inte är så tung skulle jag välja en bom med liten diameter på greppet under förutsättning att kvaliteten är okej)

  • mahi

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 21:56

    Köpte X3 bommen för ett par år sedan, vet inte om de är samma idag. Inget vidare. Billig bom, men inte tillräckligt billig för vad man får. Hade valt allt annat än denna bom..

  • dude

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 19:06

    Jag rekommenderar att i första hand köpa beggat i stället för något som ser fint ut till en början men sen på många sätt och vis inte håller måttet.

    För mig är det en riktigt styv bom som gäller om du ska ha den till 6-9 kvadrat!

    Niklas

  • gustavl

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 20:21

    Kan starkt rekommendera Local Spirits Alubommar. Bra pris, styvheten är helt okej, och den funkade kanon i toköverriggad 4.2 i Olofsbo igår!

    /Gurra

  • dude

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 20:31

    Men Gurra, kom igen nu, det går inte att jämföra prestandan för en bom till 4.2 på cirkus 150 cm med en bom till 6-9 kvadrat på runt 190-220 i bomlängd

  • zurfman

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 22:16

    Jag har en Local Spirit, Alu X-over G5 165-220, som jag inte använder, för att jag skaffade en kol-bom som passar även mitt 8,5. Har haft den några år, men innan jag skaffade kolbommen körde jag så litet (så den är i nyskick)

    Har inte märkt nån skillnad på den bommen och en medelgod kol-bom i alla fall (finns säkert en liten skillnad)
    Kan sälja den om du är intresserad? (har den som reserv nu)
    Men du kanske vill ha en ny…

  • carl-r

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 07:38

    Jag kör med Maui Sails formula alu-bom till mitt North Warp 11. http://www.surfspot.se/mauisails-aluminiumbom-2016.html
    Skulle definitivt köpa den igen.
    På bilden på länken (med 2 bommar som ligger på samma bild) så har min bom det frontstycket som det är på den övre högra och bakstycket för uthalstrim.

  • mr-jibe

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 19:29
    Carl R;663485 wrote:
    Jag kör med Maui Sails formula alu-bom till mitt North Warp 11. http://www.surfspot.se/mauisails-aluminiumbom-2016.html
    Skulle definitivt köpa den igen.
    På bilden på länken (med 2 bommar som ligger på samma bild) så har min bom det frontstycket som det är på den övre högra och bakstycket för uthalstrim.

    Kul att höra att den funkar bra!

    MVH En grabbhalva som funderar kring denna bom och 11kvm segel 😀

  • bicless

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 21:35

    Stort bomtest i tyska surf som damp ner i brevlådan idag (31 bommar)

    Några grejer som jag reagerade på

    Diameter och grepp
    Uppmätt diamter är ofta klart högre än vad man anger. Aeron MCT 29 borde väl vara 29mm i diameter men är 32 mm. Det beror på att Aeron anger diameter utan grepp (vem fasiken kör utan grepp). En del andra anger diameter med grepp så en som anger 29 kan alltså vara lika tjock som en annan som anger 32.

    Det var inte många bommar som hade uppmätt diameter med grepp under 31mm i diameter undantag gunsails cross (29mm) , Unifiber monoque (28mm). V-grip bommarna (aeron och prolimit) var visserligen 29mm på ena ledden men 35 på andra. V-grip har både fördelar och nackdelar. Styrkan är att den blir styvare och handens grepp blir starkare, svagheten är att styvheten försvinner snabbare vid förlängning än andra bommar samt vissa ogillar bommens kantiga form när man flyttar handen i manövrar.

    Vikt
    Det skiljer mycket i vikt på bommarna. Man testade mest bommar i ca 170-230 längd och de väger allt från 2,5 till 3,6 kg. Kolbommar är generellt inte lättare än alubommar.

    Alu, kol, hybrid
    Hybrid tycker man inte tillför särskilt mycket, de har ungefär samma styvhet som alu.
    Kolbommarna är mycket styvare än alu och hybrid. Ofta minst dubbelt så styva mätt i N/mm.
    Styvheten uppmätt i maskin är inte allt. Hur bommen sitter på masten (frontstycket) kan avgöra mycket i praktiskt upplevd styvhet.

    Det utses ingen testvinnare. Man har mer på tyskt maner redovisat tekniska uppmätta data för respektive bom samt skriver en del hur de upplevs.

    Mauisails saknas i testet, annars hade de sopat banan med alla andra (påstår svenska mauisailsimportören) 🙂

  • klas-tss

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 09:25

    Jag har NP X3 2010 och är väldigt nöjd. 160-210cm, kör ofta full längd 210cm med min 7,2 och det fungerar mycket bättre än förväntat.
    Tidigare hade jag en North Silver. Det är helt klart en bra bom, men det avgörande var att jag har NP X6 mast och North bommen satt inte bra på den, verkade som om Northbommens bomfäste var smalare än NP och masten kom inte riktigt in i hållaren. Båda kom med smart RDM adapter ifall man har det också. Jag pratade med en North försäljare och han bekräftade att North har lite smalare master, inget jag vet mer om dock..
    Jag har upplevt att min nyare NP är styvare än min gamla North, men har också hört från andra att den Nya North Silver (senaste åter) är betydligt styvare än innan, så säkerligen ungefär samma nu.

    Har inte testat Aeron så det hjälper kanske inte så mycket! Har också hört positivt om Local Spirits nya alubom i längre längd, men inte testat

    Nästa nummer av Engelska Boards har ett Bom test ifall du kan vänta..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.