Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

  • poppo

    Medlem
    20 december, 2007 vid 14:24

    ondaste: willyskipper into kastfall där masten föll rakt över foten framför masten och fossingen fick agera hävstång så jointen gick av. gummileden måste dock varit skadad för foten fick inga bestående men mer än ett par dagar – gjorde dock inte lite ont vill jag lova.

    alltid jobbiga: skärsår/revsår/fensår som aldrig läker när man seglar varje dag i saltvatten.

    klantigaste: tryckte tummen ur led (skadat ledband), på land, för egen maskin, då jag skulle vrida tillbaka en hårt skruvad fotstropp som vridit sig.

    klantigaste surfpolaren: fick kastfall efter plattlandning av hopp i uppvind sjukt nära mig vid “rote-segling”. jag fick hans mast i huvet – ridå!

    sen har vi ju caprice-kalle som fick fenan i fejset då han bailade i en bakåtloop på väddö – ett par centimeter bredare mun och några stygn på norrtälje lasarett.

  • Ulf Åström

    Gäst
    20 december, 2007 vid 15:42

    Om man räknar seglade timmar så är skadorna mycket sällan förekommande, men mina allvarligaste är bakhuvudet i masten vid spinout under speedsegling och en blödning i fotleden vid plattlandning G.C.
    God Jul!
    Ulf Åström

  • klint

    Medlem
    20 december, 2007 vid 16:30

    Hade varit intressant att veta, generellt sett, i vilken disciplin man löper störst risk att skada sig så pass att man inte kan surfa på ett tag. Våldsamma kastfall i Speed? Feta spolningar vid vågsegling? Knä som vrids ur led på freestyle plankan? Eller den mindre rutinerade weekend seglaren på freeride prylar?

    Eller är förekomsten av skador helt individuell eller t.o.m slumpmässigt betingad? Skadar nybörjaren sig mer är proffset?

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 december, 2007 vid 22:43

    Gör det lite fiffigt med statistik vetja!
    Dela in i:
    skadetyp
    orsak
    läketid

    och du kommer att upptäcka att kastfallen står för
    merparten av de allvarliga tillbuden (så har det varit i alla
    de utländska surveys som gjorts och i den jag gjorde på
    steffo för något år sedan).
    Självförvållat (korkat gå ut i så mycket vind, alla som var ute skadade sig den dagen) Verkö 1987 eller 88:
    överriggad 4,0 ( 25-32m/s kbk´s vindmätare blåste sönder och analogamätaren fastnade på 28+.. ) skulle hoppa av gipp som gick snett
    och fastnade med högerhand mellan uthalslinasegel och bom:
    muskler-senor från höger handled, underarnöverarm, lats, wingers axlar rygg och ända ner i korsrygg pajjade i olika grad. Skadan i latsfästet spökade sedan i 7 år när jag tävlingsklättrade..
    2 kastfall som ställt till en del:
    80-talet någon gång glömde mina speedo´s hemma och fick ett grymmekastfall som råkade sammanfalla med att en “kula” kom i klämm,
    jag drev iland och polarna fick bärga min utrustning, gick i wct overall
    följande 2 veckorna..

    2005 kastfall downwind överriggad Björlanda (20m/s): spräckte mast med hjälmprydd skalp, knockad tillfälligt, spräckte upp handen (två fingra särades onaturigt
    långt in mot handflatan), 2 kotdislokationer, sträckt nacke mm.
    efter en månads sjukgymnastik och artrox-piller, voltaren mm kunde jag gå i trappor, efter 2 månader vågade jag surfa i 6m/s vind, känner fortfarande av
    “knäckarna” i kotpelaren när jag tränat för lite – Fick mig att inse att jag inte är odödlig.

    Har även förfrusit 2 fötter, händer och ett ben upp till knät när jag tvingades simma
    hem vid punktering en vinterdag vid Verkö (kunde inte stå upp när jag kom iland tur som klarade mig). Var aldrig frusen innan detta hände, men efter det så lämnar blodet snabbt både händer och framförallt fötter.

    Berätta gärna om hur era korkade beslut resulterat i skador/erfarenheter också!

    Markforce fd Markram

  • surf_matz

    Medlem
    21 december, 2007 vid 01:16

    Sista inlagget e riktigt hardcore! Det var valdigt manga ajajaj…. Maste betyda att du inte haller igen nagonting nar du kor, respect mannen!

    Sjalv tror jag ju att ju battre vindsurfare man blir, desto storre skader far man. Man flyger ju hogre, kor fortare och ger sig ut i storre vagor –> storre skador.

    /Mats

  • oldschool

    Medlem
    21 december, 2007 vid 02:13

    @dr Masse 434776 wrote:

    Ja, till att börja med skulle jag väl vilja säga att vindsurfing är en väldigt skadefri sport, med tanke på fart och prylar att slå sig på.

    Mina gissningar på topp-tre är:

    – Fotskador. Ledband, stukningar, brutna tår etc.
    – Revbensskador, folk som landar på bom eller bräda.
    – Diverse överansträngingar i rygg, axlar och armbågar

    Kan inte annat än att hålla med, speciellt med tanke på att man lyckats med både revbensskada och foltledsskada…bara i år!

    Efter en misslyckad bakåt, där man landade härligt skönt på bomen, så blev det en månad på land i somras. Sen så hade man inte mycket mer än återställt sig förräns jag blev spolad med högerfoten fast i främre stroppen……det blev 3 månader till på land. Började segla igen förra veckan…å då snackar vi mycket tejp runt fotleden!!!! Man blir ju lite stel, men va fasiken ska man göra? Foten ser fortfarande inte helt ok ut…tvivlar på att den nånsin kommer göra det…men den funkar ju hyffsat iaf 🙂

  • gustavw

    Medlem
    21 december, 2007 vid 09:47

    ojojoj blev det så illa med fotleden pelle…… trist! 3 månader utan att segla på hawaii… tjosan

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 december, 2007 vid 09:51

    @surf_matz 434892 wrote:

    Sista inlagget e riktigt hardcore! Det var valdigt manga ajajaj…. Maste betyda att du inte haller igen nagonting nar du kor, respect mannen!

    Sjalv tror jag ju att ju battre vindsurfare man blir, desto storre skader far man. Man flyger ju hogre, kor fortare och ger sig ut i storre vagor –> storre skador.

    /Mats

    Numera håller jag igen.
    Efter incidenten i Björlanda insåg jag att man faktiskt kan slå ihjäl sig
    -bokstavligen.
    Blev ju farsa under konvalecensen också och då händer det något
    med en s psyke, som förmodligen är till för att barnet farsa inte skall
    ha ihjäl sig (min teori bara).

    Men som sagt jag tror inte att jag kommer ladda så hårt nån gång igen,
    förrän det perfekte kastfallskyddet finns (linor med utlösning).
    I de kastfall som jag haft med full-power downwind i övrigt så har jag
    haft tur, dvs urkrokning, masthaveri eller bomhaveri eller segelhaveri
    eller kombinationer som tar upp energin så den inte absorberas
    i kroppen.

    Det ligger ju i bakhuvudet: vad händer vid de två punkterna i ryggen
    om jag får en feting igen? Är det värt risken?
    Nä det är nog dags att växa upp 😉

  • woodleaflay

    Medlem
    21 december, 2007 vid 10:38

    Vanligatse skadan? Såriga fingrar efter varje helg med kuling. 😉
    Annars säger jag revben och nackspärr. Det var resultatet av att landa på bommen efter ett obalanserat hopp. Skaffade impactväst efter det eftersom jag hade ont ett halvår efteråt.

  • niceride

    Medlem
    21 december, 2007 vid 10:51

    Jag tappar huden i handflatorna när jag kör med handskar första gångerna på vintern. ca 2 cm+ per hand. sen så får man köra med dem om man inte vill ha uppehåll i typ några veckor. och det vill man ju itne

  • johanc

    Medlem
    21 december, 2007 vid 12:43

    Intressanta fallrapporter. Det finns en del publicerat…

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=10628281&cmd=showdetailview&indexed=google

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=12975726&cmd=showdetailview&indexed=google

    http://bjsm.bmj.com/cgi/content/full/40/4/346

    Den sista länken är till en artikel i fulltextformat, de andra två är bara abstracts. Snacka med din lärare om han har tillgång till artiklar på nätet. Annars kan han höra av sig till närmaste sjukhusbibliotek så kan de säkert hjälpa till. Ett tips är att kolla referenslistan i slutet på varje artikel, där brukar finnas fler artiklar att titta i. Begränsa ditt urval och försök att få någon läkare, helst ortoped som handledare så kan du nog få förklarat mer exakt vad som står..

    Lycka till!!

    JohanC

  • imported_borje

    Medlem
    21 december, 2007 vid 16:08

    Skador i fotlederna tror jag är absolut vanligast.
    Hajbett hör väl till de mindre vanliga.. 🙂

  • svenne

    Medlem
    21 december, 2007 vid 16:52
    Borje;434953 wrote:
    Skador i fotlederna tror jag är absolut vanligast.
    Hajbett hör väl till de mindre vanliga.. 🙂

    http://www.svd.se/nyheter/webbtv/utrikes/artikel_708597.svd 🙂

  • el_duderino

    Medlem
    21 december, 2007 vid 17:08

    hmmm, personligen (bara för att skryta som alla andra) så har jag råkat ut för:

    – Bagagelucka i huvet, 3 stygn
    – Flintasten i foten (fick opereras ut), 4 stygn
    – “Stukad” fot
    – “Stukad” handled
    – Tennisarmbåge
    – Fläskläpp (faceplant segel)
    – Bula i panna (faceplant segel)
    – Tumvrickning
    – Höftstreckning
    – Inflammation i trampdynor
    – Söndriga händer (valkar som lossnar när dom blir blöta)

    Jag skulle uppskatta att mitt windsurfingintresse genererar i snitt 2 akuten besök per år, 1 röntgning per år samt kryckgång vart annat år!

    Men det är hör till och är bara ball… 🙂

  • pennywise

    Medlem
    21 december, 2007 vid 20:08

    spräckt läppen

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.