Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

  • fnassel

    Medlem
    22 december, 2007 vid 14:55

    Mina elakaste skador har jag fått i samband med Framåtlopar.
    2x sprakt trummhinna vid underrotation (läs ingen rotation)
    1 bruten fotled i överroterad framåt.

    Därutöver är det väl mest blåmärken och lite blodvitor när man dragit näsan i bommen eller huvudet i masten/brädan. Diverse skavsår i händer och efter stroppar. Fötterna kan se rätt jävliga ut ibland när man seglat för mycket barfota på ställen som pozzo eller liknande.
    Har även haft en rätt envis surfarbåge i båda armarna tills jag tog en kortison spruta för några år sedan.

    Har nog aldrig sett så trasig ut som på bilden ovan dock.

    Många skador tror jag man undviker om man håller sig vältränad, villket dock inte är fallet för mig nu för tiden så snart åker man väl dit igen?!

  • orka…

    Gäst
    22 december, 2007 vid 17:14

    3 Vanligaste för mig….
    Frustration, webvädermissbruk & kulingstress…
    /kitetönten

  • wind-lover

    Medlem
    22 december, 2007 vid 18:58

    @PennyWise 434972 wrote:

    spräckt läppen

    Ohfyfan de va som fan, aj borde gjort.. aaj AJ!!

  • dude

    Medlem
    23 december, 2007 vid 09:03

    På den tiden jag körde med stenhård CLS-vågbräda som bara hade fyra millimeter footpads fick jag ont i trampdynorna. Det problemet är nu löst med dagens härligt sköna footpads på brädorna 🙂

  • dude

    Medlem
    23 december, 2007 vid 09:08

    Hemkommen efter en tidig vårresa till Gran Canaria seglade jag en kall dag med nordlig vind vid KSSS-bryggan i Saltsjöbaden och landade med bara ena foten kvar i fotstroppen varvid jag sträckte insidan av vänsterknäts ledband. Efter några månader med stödskena kunde jag springa igen utan att det kändes som att knät skulle böja sig åt “fel håll”. Jag skulle väl rekommendera att värma upp väl för att undvida sådana skador…

  • dude

    Medlem
    23 december, 2007 vid 09:22

    Jag testade en trick-clinic med Kristoffer Living och hyrde grejer av Cutre-Jonas i Pozo. Cutrebrädorna satt lite väl tajt på fötterna, anpassade efter Jonas lite smalare fötter, och JP-brädorna med lite utslitna footpads satt lite väl loose. Landade en lite väl roterad framåt med bakfoten halvt ur stroppen och stukade foten, med en JP så klart. Efter ett par månader var foten så gott som återställd igen.

  • kitetarzan

    Medlem
    24 december, 2007 vid 02:03

    Ahh… skador vid vindsurfing… 1980 fick jag en tramast (?) i huvudet.
    Min sjuka flickvan har skurit upp alla fotter som finns, halvdrunknat i vagor, fiskforgiftats pa nan sunkig soderhavso, har kroniska problem med skora hornhinnor… Numera har vi lurat in henne pa kitingens vag… Hitills, bara en frakturerad ta.
    Sjalv anser jag vindsurfare vara svart handikappade framst i bilvalet…
    God jul!

  • dude

    Medlem
    24 december, 2007 vid 08:38

    Med lite för mycket tryck i 6.2 på en för mig lite väl stor freestylebräda gled jag ur framstroppen i full fart och körde den rakt i botten på en sandbank längre ut på Haga Park.

    Utan dojjor var man ju lite kall om fötterna så det var inget problem att glida ur stropparna 🙂

    Med all vikt på foten rullade den runt fint på sandbotten och jag vet inte hur många ligament som tänjdes ut eller gick av.

    Den e fortfarande inte helt perfekt efter ett och ett halft år, men de e inga problem att använda den förutom att de nog e bra att ta det lugnt vid högbelastande aktiviteter…

  • crashboombang

    Medlem
    26 december, 2007 vid 14:22

    Intressant rubrik på tråden, tyvärr har jag inte hunnit läsa den i detalj… men vet nån vilka skillnader det finns i mängd och typ av skador mellan windsurf och kite?

  • oldschool

    Medlem
    26 december, 2007 vid 20:23

    Med tanke pa alla dods olyckor man hor om bland kitesurfarna sa har jag en kansla av att de skadar sig betydligt allvarligare och oftare an windsurfare. Klotar man med windsurfingprylarna sa tar det ju oftast stopp, men med kite sa blir man ju ofta slapad over stock a sten in i ett betongblock eller ett trad 🙂 Sen sa verkar det som om manga kitare (nyborjare) overskattar sin egna formaga och kontroll de har over prylarna….vilket slutar med att de sitter i ett trad aller blir slapad over en stenstrand…………

  • oldschool

    Medlem
    26 december, 2007 vid 20:25

    @GustavW 434912 wrote:

    ojojoj blev det så illa med fotleden pelle…… trist! 3 månader utan att segla på hawaii… tjosan

    jo….det blev visst sa illa med foten, men va faaan. nu ar man ju tillbaka i vattnet, lite mer tejp an innan, men det funkar ju 🙂

    Go jul pa dig Gurra

  • farsking

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 13:08

    jag höll på att segla på en amerikansk odetonerad torped/missil el dyligt vid vattenbrynet i persiska viken ´94. det hade blivit en omfattande v-surfar skada!

  • bratwurzt

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 18:39

    Infekteringar på fötter och ben, sambon hotar med att flytta men värst är nog de Koreaner som dyker upp lite här och var i asien med sina stormtrooper-outfits och flaskbottnar till glasögon på vattnet….they break for nothing!!

  • frippe75

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 19:05

    @Svenne 434765 wrote:

    Förutom en brainshake så har jag psykiska besvär när det blåser.

    Fick masten i huvudet så huden sprack men slapp precis sy…

    Uppskurna fötter tre gånger med vila och bandage på fötterna 2-4 dagar.

    Hälsporre… Osäker på om det berodde på surfen.. Men fick grymt ont i hälen så att det var omöjligt att stå på brädan….

    Foten vrickad…

  • getwet

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 19:23

    Nääääää! Det är självmord när det inte blåser som är den vanligaste skadan!:wink:

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.