Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka kommer att segla RS:X i år?

Taggad: 

  • Vilka kommer att segla RS:X i år?

    Publicerad av swe-1 på 29 mars, 2006 vid 15:43

    Är nyfiken på om det finns något intresse för RS:X i vårt avlånga land.
    Det verkar ändå ha sålts ett par brädor i Sverige, vilka är ni som har? Vad har ni för planer, tävla eller nöjessurfa? Finns det fler som är sugna? Ni andra som inte är det, varför, hur ser ni på RS:X?

    //JIMMY

    swe-1 svarade 18 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • swe-496

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 18:34

    Hade jag råd skulle jag nog köpa en. Men tror inte jag skulle göra en satsning för OS-deltagande men iaf tävla i Sverige plus kanske nån tävling utomlands.

  • swe-514

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 19:49

    Har ett RSX-kitt (väntar på nedhalet) och tänker börja tävla igen. Senast var -89 med Lechner. Hur omfattande satsning vet jag ej ännu. Tänkte prova i år och känna vad som är realistiskt med tanke på familj osv. Först och främst blir det Svenska tävlingar (förhoppningsvis!), NM och ev någon internationell tävling i aug och/eller Sept. Varför inte VM på Garda!!??. Det ryktas om över 300 deltagare där. Det är t.o.m nästan mer än EM i div II på Gotland (Tofta) -86.Tydligen är det fri anmälan detta år, vad jag har förstått (Nästa år blir det troligen nationella uttagningar)…. Och kommer man inte fram på startlinjen går det ju alltid att cykla på de natursköna vägarna…

    När jag berättade för min fru om att jag tänkte börja tävla i windsurfing igen så var hennes kommentar:”Finns det, är inte det utdött?”. Så det måste bli en förändring på det tänkte jag – eller hur!!!

    Jag tror starkt på konceptet: RSX och Bic T-293 som nya plattformar för att kappseglings windsurfing- eller ska vi säga BRÄDSEGLING kan få en pånyttfödelse…kalla det vad Ni vill..Det som behövs är eldsjälar och samverkan med seglingsklubbar. Hur många “stackars” optimistungar finns det inte där ute, som skulle börja tjata ihjäl sina stackars föräldrar (eldsjälar?), om att få lära sig segla en ny KLASS, när de har fungerat som rundningsmärken tillräckligt många gånger- om de nu får chansen!

    MVH,
    Rikard Almqvist, Nyköping.
    Ps Jocke Larsson, “din gamle räv”, vad har Du för planer på surf-fronten? Ska du köra runt på tävlingar med din svarta folkabuss, som jag var så avundsjuk på, förr i tiden :cool2: Ds

  • bronken

    Medlem
    4 april, 2006 vid 22:12

    Tjena SWE514 och SWE496 och SWE1, jag funtar pa att skaffa RS:X kitt, bor i USA for narvarande och ar med pa en del tavlingar har runt mellersta delarna av detta stora land (inte med RS:X annu mestadels formula banracing och en del lang distans lopp) . Seglar med runt det stora sjoarna runt midwest (Wisconsin, Iowa, Illinois, Minnesota, men aven i Kanada) . Brukar kolla lite pa surfzone.se lite da och da med det verkar inte vara nagat direkt drag efter RS:X klassen hemma annu, verkar inte som om dom kommer ha en egen klass for RS:X i mellansvenska kuppen tex. Vart kan man kopa RS:X kittet hemma i Sverige? Jag kommer hem den 20 april – 2 maj pa besok och funtar pa att bestalla ett, hur gar man till vaga? Jag tror att om man far igang ett gang som kor RS:X sa tror jag det skulle vara stortkul, den typen av utrustning passar svenska skargardsforhallanden perfekt, att kunna ta sig vart som helst ar nyckeln till success tror jag. Med sveriges byiga vindar och alla öar i skargarden tror jag pa RS:Xen som en bra brada… Undrar bara vart jag kan fa tag i en, hur mycket fick du ge for ett komplett kitt SWE514?
    – Uffe
    halvamerikanen i alla fall i segelnummret…
    USWE22
    ujentler@gmail.com

  • oscar

    Medlem
    5 april, 2006 vid 06:08
  • swe-514

    Medlem
    5 april, 2006 vid 08:28

    Tjena Bronken!
    Jag betalade 36 000 kr. Priset är det samma i hela världen. Såg nu att Rsx-kittet (utan nedhalsystem) kostade nått på 35 000 kr. Ingen skall förfördelas enligt one-designekonceptet. Köpte mitt kitt från Surfers Paradise. Jag visste inte att Skisport även säljer RSX, trodde att Surfers Paradise hade ensamrätt. Jag var i Thailand i vintras och seglade RSX 3d i bermudashorts. Ibland är livet så där lite extra härligt!!!Det blåste mest 5-10 m/s, vilket är idealiska vindar för RSX – mycket lättseglad och rolig. Fartkänslan räckte gott till för mig i alla fall. Håller med om att kittet passar utmärkt för Svenska skärgårdsförhållande. RSX är inte bäst på nått, men från 5 m/s (Formulastyle)ger en skön och relativt upphetsande resa på vattnet- HYBRID, helt enkelt! Och till skillnad mot andra Hybrider är detta en entypsklass, som har alla möjligheter i världen att bli en supersucce´.

    Enligt Surfers paradise har hittills 10st RSX sålts av dem – var är Ni?

    MVH Rikard!

  • swe-514

    Medlem
    5 april, 2006 vid 11:13

    Blev lite för ivrig och kom med några falska påståenden ovan. Vad jag vet så finns även Prodigy- Mistral (USA) och Bic Techno 293 (Barn-junior), som Hybrid-entypsklasser. Priset på RSX borde oxå skilja sig mellan olika länder, pga olika skattepåslag/Rikard

  • swe-1

    Medlem
    5 april, 2006 vid 11:50
    bronken wrote:
    Jag kommer hem den 20 april – 2 maj pa besok och funtar pa att bestalla ett, hur gar man till vaga?

    Sist jag pratatde med Skidsport så hade dom RS:X på lager.

    Var i Sverige bor du? Vore kul att segla ihop. kommer iof hem från frankrike typ 1:a maj…

    Blir det några med RS:X så blir det egen klass i mellansvenska också.

    //JIMMY

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka kommer att segla RS:X i år?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.