Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?

  • Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?

    Publicerad av safesurfer på 30 augusti, 2006 vid 17:39

    Kanske inte går att säja på rak arm men är det stora variationer på byggkvalitet mellan de stora märkena. Jag har ett gammalt North zeta2 segel som är hur hållbart som helst, verkar mycket mer hållbart är mitt nya NP EXCESS(okej inget riktigt vågsegel). Är Simmer icon mer hållbart än exempelvis NP combat? Kan man få höra lite åsikter.

    surf_matz svarade 17 år, 8 månader sedan 19 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:48

    Dacron är hållbarare än X-ply som är hållbarare än monofilm. Tror jag. Däremot tror jag att dacronet töjer sig med tiden. Visserligen är SuperFreak och andra dacronsegel rätt välförstarkta med kevlartrådar men tids nog borde dacronet töja sig mellan trådarna, även om jag gissar att det tar såpass lång tid att somliga nog gärna säger att det inte töjer sig.

  • ola-h

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 18:42

    Grymt svårt att säga. Materialvalet är egentligen det som säger miosnt, dvs xply är i sig ingen garanti för hållbarhet utan det ligger mer i saömnad, förstärkningar och detaljer. Däremot är i allmänhet x-ply tåligare mot nedbrytning från UV-strålning är segel i ren monofilm.

    När det gäller dacron (Hot Sails Maui Superfreak) så är det ingen tvekan om att det töjer sig. Just därför är det en stor utmaning att sy seglen så att denna töjning inte gör seglet dåligt. Ett Superfreak har typ 10gg fler våder än ett filmsegel, dvs det är “ihoplappat” av dacron med olika fiberriktning. I praktiken är det dock så att filmsegel som körs mycket helt enkelt bryts ned och går sönder till slut. Jag minns en riktigt blåsig dag i Guincho där många plockade fram sina gamls slitna minsta “reservsegel”. Minst 10 stycket blåste bara sönder pang bom innan de ens kom i vattnet. Där snackar vi skör gammal film. Ett lika mycket kört superfreak har då visserligen töjt sig lite, men är ändå ett fullt fungerande segel i lång tid till.
    Hållbarheten är dock bara en del av ett superfreak och man köper det troligen mer för den unika mjuka känslan, möjligheten att välja färg eller för dessa helt otroliga vindregister.

    Annars är väl Ezzy Wave och Hot Sails Maui Smack två segel i xply/pvc som brukar anses hållbara.

  • joth

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 06:27

    Jag måste säga att de hållbaraste seglen som jag sett är de nya Sailworksseglen. Deras Revolution har funnits länge och bara vidareutvecklats. Med mycket X-ply och välsydda känns dom väldigt hållbara utan att väga bly. Kör själv med äldre sailworkssegel och hittils har dom fungerat mycket bra.

    Kanske ett outsider segelmärke iom att det flödar omkring en massa NP, Simmer och North etc… Finns liksom ingen sponsring kring dessa segel och inte så mycket skyltning i någon stor butik.

    All monofilm och X-ply lär åldras men man kan nog ha segel med dom materialen tills man tröttnar på dom.

    //Jonas

  • donpedro

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 06:33

    Tror EZZY gör några av de stryktåligaste seglena!

  • lars_k

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 06:46

    Tror också mkt på EZZY, ser mkt robusta ut!

    Annars ser ju mina Naish (05) riktigt fina ut fortfarande trots mkt vågsegling och UV bestrålning (i SA). Trodde jag skulle behöva byta nästa säs men de håller nog ett par år till, minst! 🙂

  • oaxen

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 06:49

    Ola H
    Varför skulle X-ply hålla bättre för skörning än vanlig monofilm, egentligen. Är det inte så att X-ply egentligen bara är ett “rip stop”-rutnät som ligger mellan två lager av monofilm? Om så är fallet torde UV-tiden fram till skörning vara densamma även om ripstop-nätet begränsar en eventuell skörning. Givetvis försvårar nätet uppkomsten av skörning, men du kanske förstår vad jag far efter. D v s att filmen i båda exemplen åldras likadant.

    Mvh

    Patrik

  • jesper_b

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 07:22

    Heter visserligen inte Ola men..
    Sprillans monofilm håller i teorin lika bra eller till och med bättre än X-ply om de två materialen har samma vikt, i praktiken är dock X-plyn oftast hållbarade då det flexar lite och därmed tar upp påfrestningar med sin flex. Monofilmen åldras dock mycket snabbare än X-plyn, dels blir den veckig vilket är klart negativt för hällbarheten, men framför allt slits den snabbare av solens uv-strålar. X-plyn består av två lager monofilm med trådar men även lim emellan. Det mellanliggande lagret av lim bryter ner uv-strålarna och skyddar det lager som ligger i “skuggan”. Därför slits x-plyn mycket långsammare av uv och tillsammans med flex och att det ine blir veck håller x-plyseglet bättre (efter en säsong) och längre.

    Helt överlägset hållbarast är dock dacron båda jämfört med monofilm och x-ply. Med kunskap i hur dacronet uppför sig och åldras kan man bygga ett både hållbarare och lättare segel i dacron. Problemet då är töjningen. Med dacron får man jobba hårt med komplexa sömmar och paneler för att med trådriktning och andra knep styra töjningen så att seglet inte tappar prestanda eller blir skrykligt med tiden. Om man sedan gillar känslan bäst i ett monofilmsegel, X-ply eller dacron är en helt annan femma. Med materialval i olika delar av seglet har segelmakarna stora möjligheter att få in olika känsla, hållbarhet och egenskaper.

    Jesper B

  • lars_k

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 07:31

    Jesper du som verkar ha koll… Metall-skiktet man lägger på monofilm eller Xply – hjälper det verkligen mot UV eller är det mest något som ska se flashigt ut?

  • svanvik

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 07:45

    Med tanke på att det reflekterar det synliga ljuset finns det goda skäl att anta att det reflekterar även UV strålarna. Någon annan får svara på om det är testat med framgång.

  • alexasu

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 08:29

    jag fattar inte varför x-ply skulle kännas “softare” än monofilm. om det är monofilm förstärkt med kevlarfibrer borde de väl bli minre töj i det? det är inte så att många gör sin xply med vinyl istället?

  • frippe75

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 09:52
    alexasu wrote:
    jag fattar inte varför x-ply skulle kännas “softare” än monofilm. om det är monofilm förstärkt med kevlarfibrer borde de väl bli minre töj i det? det är inte så att många gör sin xply med vinyl istället?

    Ett annat perspektiv på denna tråd…..

    Varför vill man ha ett hållbart segel…. Risken är att du har det kvar i flera år och det bromsar din utveckling….. Har själv suttit LÄNGE med brädor och segel…

    Sedan bytt till nyar prytlar och sedan har min utveckling gått fram nästan lika många år…..

    Nu byter jag allt minst varannat år…

    JAJAJ…visst ska man köra in sig på sina grejor men man måste ju inte gifta sig med prytlarna..

    För övrigt “körde jag in mig” på min Mistral Beast 76 Liter (05) på 1 dag. Bytte ifrån Fanatvic Goya 78 02…. Går inte att jämföra!!

  • jesper_b

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 11:50

    X-ply är mjukare än monofilm av flera orsaker:

    1) Samma dukvikt innehåller X-plyn mindre film än monofilm.
    2) Både tråden och limmet är mycket mjukare än film.
    3) Två lager som kan röra sig lite (i och med att limmet är mjukt) är mjukare än ett dubbelt så tjockt lager.
    4) I och med trådarna är filmlagren i X-plyn inte helt släta utan lite krokiga (böjer sig över trådarna). Den ojämna/krokiga filmen dras ut, dvs gör att x-plyn flexar, när det påfrestas.
    5) Trådarna ligger inte spikrakt utan sträcks även de av belastning.

    Vad gäller färgad Xply finns lite olika typer. En typ består av färgad film. Detta påverkar seglet på så vis att det blir lite uv-tåligare (mindre uv går igenom hela laminatet, men det kan även innebära att själva filmen är lite svagare från början. Jag har inte full koll på detta men vet att Windwing/Hansen sails (gör mycket ambitiösa formulasegel) valde bort färgad monofilm på grund av att färgad monofilm är något lite svagare än helt klar (NP kör å andra sidan hårt med färjad monofilm i sina racesegel, men det är nog mest pga utseende). Ett annat sätt är att limma in en ytterligare färjad film brevid trådarna innaför de två utanförliggande helt klara filmerna. Detta blir ofta riktigt snyggt då man kan få ett helt genomfärgat laminat. Dock är det prestandamässigt inte lika starkt som helklar Xply. Man får visserligen ännu bättre uv-tålighet men det blir väldigt mycket lim eftersom det nu finns tre lager som ska limmas ihop. Limmet har i sig inte mycket styrka att bidra med men väger, dvs det blir ännu lägre vikt på den klara filmen och/eller tråden som bidrar till styrka.

    Tilläggas kan att ett segel blir mer eller mindre hållbart av mycket mer än materialval. Mycket breda teaper, dubbla trestegssömmar. Vådernas placering, övergångar mellan olika typer och tjocklekar av material mm har stor inverkan. Det går att göra mycket hållbara segel i lätta material och det går att göra tvärt om, dvs otåliga segel i tunga hållbara material. Bra en sådan sak som vilken typ av teap man teapar ihop seglen med och vilken trådkvalitet man använder (till och med färgen på tråden påverkar) har stor betydelse för hur hållbart seglet är.

    /Jesper B

    Som sydde vindsurfingsegel mellan -84 och -99 och dessförinna arbetade aktivt med segelmakare för att försöka vinna OS i 470 1984 (misslyckades, men det berodde inte på våra grymma segel).

  • rabbit

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 13:58

    teap? LOL

  • surfslusken

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 15:49
    frippe75 wrote:
    alexasu wrote:
    jag fattar inte varför x-ply skulle kännas “softare” än monofilm. om det är monofilm förstärkt med kevlarfibrer borde de väl bli minre töj i det? det är inte så att många gör sin xply med vinyl istället?

    Ett annat perspektiv på denna tråd…..

    Varför vill man ha ett hållbart segel…. Risken är att du har det kvar i flera år och det bromsar din utveckling….. Har själv suttit LÄNGE med brädor och segel…

    Sedan bytt till nyar prytlar och sedan har min utveckling gått fram nästan lika många år…..

    Nu byter jag allt minst varannat år…

    JAJAJ…visst ska man köra in sig på sina grejor men man måste ju inte gifta sig med prytlarna..

    Hörru Ko-Frippe, varför inte tänka i samma banor när de gäller kvinnor! Man både utvecklas och har roligare när man inte behåller dom längre än att man “kört in sej”;) Fast man ska nog byta oftare än varannat år för att inte riskera giftermål;)

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 augusti, 2006 vid 21:54
    SafeSurfer wrote:
    Kanske inte går att säja på rak arm men är det stora variationer på byggkvalitet mellan de stora märkena. Jag har ett gammalt North zeta2 segel som är hur hållbart som helst, verkar mycket mer hållbart är mitt nya NP EXCESS(okej inget riktigt vågsegel). Är Simmer icon mer hållbart än exempelvis NP combat? Kan man få höra lite åsikter.

    Jag tror inte det är så mycket skillnad i hållbarhet mellan Combat, Icon, Voodoo, Lip Wave, eller Ezzy. Valet av matrial är ju ungefär samma hos alla segeltillverkare/designers, alla tänker på små detaljer som uv-xply, xply förstärkningar överlappande sömmar/paneler. Nu är det möjligt att det finns en och annan invändning mot detta men jag hävdar ändå att det är själva grundkonceptet som avgör hållbarheten. Är seglet helförstärkt med xply jämfört med ett med lite mer monofilm (tex Simmer Crossover/NP Zone) så är det antagligen något hållbarare/uthålligare i längden än ett med mycket monofilm.

    Alla segel kan dock gå sönder med lite otur och klantighet.
    Att Ezzy o North Vodoo har rykte om sig att vara extra hållbara är troligtvis att de var bland de första seglena med att ha ful x-ply + att det alltid har tagits hänsyn till detaljerna.

    Jag tror nog snarare att man skall bestämma sig för vilken typ av segel man vill ha mer än om det full x-ply eller ej, har tex haft en linje Simmer Crossover från 2003 som känns jäkligt hållbara men det är ingen full x-ply i dem! Men jag gillar seglena skarpt, fett drag.

    Det är ju oxå stor skillnad i slitage beroende på hur många timmar på vattnet man har + antalet soltimmar ett segel utsätts för. Två månader i streck med segling var och varannan dag på pozo eller isla de margerita lär väl inte göra underverk varken för monofilm eller x-ply.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.