Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?

  • safesurfer

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 22:01

    Vem producerar segelmaterialen? Finns väl inte så jättemånga producenter av x-ply till vindsurfingsegel. På mitt NP excess har sömmen runt bomurtaget redan släppt och jag har använt seglet kanske 10-20ggr. Tycker det är lite tråkigt att det står en varning på seglet att man absolut inte får segla med det i vindar över 20knop då har man förbrukat sin garanti, seglet är 6,4m2. Får passa på då det blåser 8-9m/s.

  • smurff

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 23:21
    SafeSurfer wrote:
    Tycker det är lite tråkigt att det står en varning på seglet att man absolut inte får segla med det i vindar över 20knop då har man förbrukat sin garanti, seglet är 6,4m2. Får passa på då det blåser 8-9m/s.

    He, He Typiskt NP de är så j-la mesiga. Hur fan ska man veta det ute på vattnet! 😉
    oj där blåste det nog över tio i den vindbyn bäst jag läger ner seglet i vattnet så att jag inte äventyrar gararatin!?
    Rätt fånigt krav faktiskt……du grisen detta seglet ser vi att du har seglat i 20 knopsvindar minsann….ingen garanti på det inte… -öhh förlåt?

    Det finns inte så värst många segelfabriker och producenter av film/x-ply heller. de flesta segel sys nog i Kina skulle jag tro. Ett par fabriker som tillverkar för flera märken industrin är inte så enorm faktiskt. Misstänker att det inte finns så värst många producenter av film/x-ply däremot tror jag att de erbjuder många olika kvaliteer och sorter/kombinationer (tjocklek,prasslighet :), kevlarförstärkt eller ej etc)

  • rasmus_w

    Medlem
    1 september, 2006 vid 01:12

    Monofilm är en biprodukt från förpackningsindustrin. Problemet är att förpackningsindustrin inte bryr sig om hållbarheten utan bara hur klar filmen är, och det är det som sätter priset. För segelmakare betyder det att man själv får testa hur hållbara olika filmer är.

    Svanvik: Reflektiviteten hos material är i allmänhet starkt våglängdsberoende. Det som reflekterar ljus behöver inte reflektera UV, och vice versa.

    Sen kan noteras att vi med material numer har samma dilemma som segelbåtsfolket. De har ju länge kunnat välja mellan segel i stumma material som håller formen perfekt i fem år och sen går upp i atomer, och mjukare segel (vanligen dacron) vars form sakta degenererar och efter fem år är rätt säckiga men efter trettio år fortfarande är hela och går att segla med.

  • manno

    Medlem
    1 september, 2006 vid 07:34
    Oregistrerad wrote:
    Jag tror inte det är så mycket skillnad i hållbarhet mellan Combat, Icon, Voodoo, Lip Wave, eller Ezzy. Valet av matrial är ju ungefär samma hos alla segeltillverkare/designers, alla tänker på små detaljer som uv-xply, xply förstärkningar överlappande sömmar/paneler. Nu är det möjligt att det finns en och annan invändning mot detta men jag hävdar ändå att det är själva grundkonceptet som avgör hållbarheten. Är seglet helförstärkt med xply jämfört med ett med lite mer monofilm (tex Simmer Crossover/NP Zone) så är det antagligen något hållbarare/uthålligare i längden än ett med mycket monofilm.

    En ruta vinyl/pvc tycker jag det ska va på ett riktigt bulletproof-segel, X-ply håller inte för en krok rakt in i det, det gör vinyl! Sen tycker jag ofta man ser seglets livslängd begränsas av maststrumapn, ju fläskigare den är ju bättre! Där tycker jag NP och simmer ligger efter lite.

  • dr-masse

    Medlem
    1 september, 2006 vid 11:01

    En nackdel, som jag sett men ej upplevt själv, med x-ply är att när det väl går sönder, ja då kan det blir riktigt rejält.

    Det är som om trådarna i x-ply duken skär sönder själva duken i småsmulor om det väl ger sig ordentligt. Har sett x-ply segel där det varit en bra bit “beyond” reparation…

    Mycket tveksam till om skadorna blivit lika omfattande med monofilm, faktiskt. Men x-ply tål ju småskav och mindre grejor klart bättre. Att seglen blir ordenligt mycket skörare i UV-starkare länder än Sverige, gärna i kombination med salt och sand, är ju väldigt uppenbart. Faktiskt en fördel med att segla här uppe vid nordpolen, ah!

    Det Jesper skrev var ju klart intressant, och något jag efter några år i sporten lärt mig – att det är väldigt mycket mer än material som avgör seglens hållbarhet. Var sömmar och förstärkningar sitter, samt vilka material man väljer var och hur verkar vara kombinationen att få ihop. Hot, Jespers bebisar, har ju länge hävdat sig kunna kombinera låg vikt med hög hållbarhet genom diverse olika klurigheter.

    Håller för övrigt med om det där med ruta i vinyl/pvc för bulletproof. Håller sig dessutom klar och fin på ett helt annat sätt.

    De kanske mest förstärkta segel jag sett var tidiga Naish Nalu och Koa, typ 1999. De var ju så j-a förstärkta att de knappt gick att rulla ihop…

    [IMG]http://www.windsurfdeals.com/images-forsale/144-4416_IMG.JPG[/IMG]

    Gamla goa North Zeta gick väl fan aldrig sönder. Typ.

    photo_1126735.jpg

    Bland nyare segel har ju Ezzy väldigt länge haft rykte om hållbarhet, vilket de väl borde förvalta. Vissa nischloft har ju satsat på området (Northwave, t ex) men är ju små och inte så vanliga.

    För övrigt så tycker jag att Simmer lyft sig i omgångar på senare år där sena 2006 och tidiga 07 ser klart lovande ut, måhända pga byte av loft? De nya x-flex jag körde på i Portugal hade klart lovande detaljarbete, och bättre maststrumpa än tidigare.

  • arnout

    Medlem
    1 september, 2006 vid 20:05

    här i central kalifornian där jag bor med mavericks om hörnet är tåliga vågsegel ett måste. Vinterswell på jämna 12-16ft gör att de flesta kör:

    + ezzy (wave SE) dominerar
    + simmer (xflex, vision, icon o crossover) på en mycket stark andra plats
    + naish sails (vet ej vilken) trea
    + en del NP (zone mest)
    + ibland North med, men inte många
    + lokal märke

    av dessa är det endast NP man ser med lagningar. Tyvärr så är det.

    Ezzy verkar vara mest stryktålig oberoende storlek med nakdelen att seglet är tyngre än de flesta.

    Simmer (tyvärr är jag nu partikst eftersom de sponsrar mig) är pga sitt större utbytte i olika typer av segel mera blandat. De flesta gamla råttor kör vision och en del xflex. Icon börjar komma, pga det är ett nytt segel, crossover körs mest av de riktig tunga killar som mig. Alla segel håller, även crossover tack vara sitt 7mil monofilm och mycket smarta förstarkningar. XLEX är indestructable. Period. Simmer bytte loft förra året från china till srilanka. Kvaliten på material och särskild sömmerna har ökat markant.

    Naish verkar mycket hållbara med, med lite snärtiga: annan kvalite monofilm.
    Detta vill inte säga tunnare men annan typ.

    NP anses här att vara papper, och få mest stryck. De flesta NPs är inte de senaste heller pga folk byter till Ezzy och Simmer

    North har tyvärr för liten marknat, men verkar helt ok.

    Nu är SF bukten ingen testing grounds, men förhållande (8månader jämm vind om året med oftast 2-5mtrs vågor) ger alla segel en bra genomgång.

    Samma med brädor.
    JP=skräpp (bra shapes, men de håller verkligen inte längre än 1 säsång)
    Quatro=detta kör man här i vågorna och e märket som håller och gäller
    RRD=delat 1a med Quatro, MYCKET hålbar och bra shapes
    Exocet=up and comming, hålbar, bra shapes
    Tabou=som exocet, riktig fina shapes!
    Mistral o Fanatic = som North, inte många som seglar dessa. Fanatic verkar ha bästa shapes och mest hållbar jämmfört med mistral.

    hoppas detta hjälper!

    aloha
    arnie

  • safesurfer

    Medlem
    1 september, 2006 vid 22:52

    Tack det var intressant att läsa. Risken att en 5m våg ska trasha något segel för mig är tyvärr inte så stor. Men dinga en RRD ska jag nog klara.

  • jonatan

    Medlem
    2 september, 2006 vid 10:20

    Jag påstår att Ezzy inte är tunga. Möjligen kan de kännas så på vattnet pga att de är lite mjukare, med sin vinylruta och allt?

    Tillverkas Simmerseglen i samma fabrik som Ezzy på Sri Lanka?

  • lars_k

    Medlem
    2 september, 2006 vid 10:55

    SURF angav segelvikt i 04 testet, visserligen några år sen men EZZY var bland de lättaste (alla 4.7 kvm), tex:
    EZZY: 3.2 kg
    NORTH Sstar/Impact: 3.6/3.6 kg
    NP Search/Zone: 3.4/3.5 kg
    NAISH Session/Force: 3.3/3.3 kg
    HOT SO: 3.6 kg
    GUN MC/Hammer: 3.6/3.5 kg
    GAASTRA Manic/Poison: 3.4/3.4 kg

    Visar väl att Xply/Vinyl inte betyder tyngre segel, snarare lättare… Kanske kan man välja tunnare material när man har Xply istället för monofilm?
    Frågan är också vad några hekto hit eller dit gör, inget man känner på vattnet iaf? Tror Arnout menade EZZYs större insydda buk som gör seglet mer kraftfullt och “tyngre” på vågen.

  • surf_matz

    Medlem
    2 september, 2006 vid 12:32

    Hej,
    Här nere i WA så kör ganska många med Severne och Goya. Två riktigt fina segel som lustigt nog inte nämnts tidigare i konversationen. Severne skall ju vara extremt lätt men fortfarande ha grym kvalitet. Själv kör jag Goya och det är helt underbara att segla med. Man har ju även blivit spolad rejält…öööhh… ganska många gånger nu :D, och det är inget fel på kvaliteen i alla fall (ta i trä – ta i trä – ta i trä).
    /Mats

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.