Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa på land?

  • Vindsurfa på land?

    Publicerad av sailortrash på 26 september, 2020 vid 17:19

    Funderar på att köpa en mountainboard och sätta en mastfot på…verkar görbart om man googlar lite

    Ngn som har testat och kan avfärda idén direkt? Jag undrar främst hur mkt vind man behöver…(främst blir det väl att köra på gräs..)? Och hur jämn, brukar ju va sämre ställt på land än på vatten

    Idén om att vindsurfa året om lever än…

    robertj svarade 3 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 53 Svar
  • 53 Svar
  • Stefan_Foil

    Medlem
    27 september, 2020 vid 10:50

    Har testat en gång på en lång strand i NZ, va ganska packad sand men va stora hjul så gick över en del ojämnheter men helst ville man ha partier med jämn packad sand och carva. Provade inte på gräs så vet inte om det går. Påminner ganska mycket om is segling. Behövs inte mycket tryck i seglet men jämn vind är nog en fördel förstås.

  • sailortrash

    Medlem
    27 september, 2020 vid 18:26

    tänkte du ngt på hur lång brädan var? De flesta är inte mer än 1 m, vilket känna lite kort spontant

    Fast när jag foilar har jag iofs int mer än 85-90 cm mellan fena och mast

    Var det kul? Har inte kört på is

  • Stefan_Foil

    Medlem
    27 september, 2020 vid 22:07

    Kommer inte ihåg hur lång den var men var nog inte mer än 100cm. Jo det var ganska kul, och bra att träna gippar på stranden, på gräs tror jag det kan bli lite sämre grepp så går kanske inte carva på samma sätt. I Stockholm skulle jag kanske hellre satsa på is segling på vintern alternativt vanlig vindsurfing/foil om det är isfritt.

  • sailortrash

    Medlem
    28 september, 2020 vid 07:49

    Det med att surfa i januari/februari kommer nog inte hända för mig. För kallt i luften, o-kul att köra med handskar även om jag har sådana

    Jag brukar faktiskt tappa motivationen i november…

    Skulle gärna ha en sån där is/snöbräda faktiskt, men det är ju inte så ofta det ligger tjock blankis heller. En mountainboard borde va hyffsat lätt att konvertera också, om det väl blir en bra vinter

    Återkommer med rapport om det blir ngt. Verkar inte va många som testat iallafall

  • Stefan_Foil

    Medlem
    28 september, 2020 vid 16:19

    Nä samma här, brukar oxå lägga av i november och blir kanske några enstaka sessions på vintern och nån vecka på typ kanarieöarna.

    Jag tror inte heller många testat i Sverige, har aldrig sett någon iaf. Däremot några som satt mastfot i skateboard. Is segling finns några som håller på med vet jag. Rapportera gärna vad det blir, jag går oxå i samma funderingar nu när det börjar bli höst, vad ska man hitta på till vintern?

  • sailortrash

    Medlem
    28 september, 2020 vid 18:43

    Jo återkommer om det blir ngt
    Rätt enkelt att bygga själv också
    Men truckar mm sticker iväg, spec hjul för offroad

    Powerkiteshop säljer, billigaste jag sett är truckar och hjul för ca 170 Euro.

    Bräda skulle kag nog köpt marin plywood och sågat till ngt

  • sailortrash

    Medlem
    28 september, 2020 vid 18:44

    Jo återkommer om det blir ngt
    Rätt enkelt att bygga själv också
    Men truckar mm sticker iväg, spec hjul för offroad

    Powerkiteshop säljer, billigaste jag sett är truckar och hjul för ca 170 Euro.

    Bräda skulle kag nog köpt marin plywood och sågat till ngt

    Nä samma här, brukar oxå lägga av i november och blir kanske några enstaka sessions på vintern och nån vecka på typ kanarieöarna.

    Jag tror inte heller många testat i Sverige, har aldrig sett någon iaf. Däremot några som satt mastfot i skateboard. Is segling finns några som håller på med vet jag. Rapportera gärna vad det blir, jag går oxå i samma funderingar nu när det börjar bli höst, vad ska man hitta på till vintern?

    Mastfot på en vanlig skateboard verkar bra tight med plats…

  • robertj

    Medlem
    2 oktober, 2020 vid 16:17

    Detta kan vara något. En 11 manna konstgräsplan skulle vara perfekt, kanske inte jättepopulärt hos fotbollsklubben dock.

    https://www.google.com/amp/s/www.surfertoday.com/windsurfing/what-is-land-windsurfing/amp

  • sailortrash

    Medlem
    2 oktober, 2020 vid 18:11

    Detta kan vara något. En 11 manna konstgräsplan skulle vara perfekt, kanske inte jättepopulärt hos fotbollsklubben dock.

    https://www.google.com/amp/s/www.surfertoday.com/windsurfing/what-is-land-windsurfing/amp

    Exakt! Ser kul ut, och antagligen är man fit for fight när säsongen börjar igen. Man kanske tillochmed kan lära sig lite freestyle m man vågar krascha..
    I sthlm är det ju aldrig snö längre ändå så vad ska man göra november – april?

    För övrigt blev jag bitter när jag var tvungen att ställa in mil ölandsresa denna helg, så jag tryckte på köp så landboard på väg, kommer på tisdag

    Idag köpte jag en plywoodskiva också, så jag kan bygga en lite större bräda (som även ska funka för mina kids)

    Jag kommer garanterat testa konstgräsplan
    Golf anan är instägnslad, så jag bangar nog den
    Men jag har en grässpot som angränsar vatten så jag tror den är bäst, kan bli lite vind där tillochmed

    Återkommer…

    Svara på: Vindsurfa på land?

  • sailortrash

    Medlem
    6 oktober, 2020 vid 13:27

    Ok
    Brädan hat anlänt, lite extra gripptejp på mitten och ett hål framför ena trucken så är det en windskate

    Bara att vänta in att det torkat upp lite samt lite vind.

    En snabb rull på asfalt säger mig att det kommer behövas en del vind trots allt, men det var lite dåligt med luft i hjulen faktiskt och det brukar märkas

    Dryga metern lång, men ”effektivt” har man kanske 60 cm till masten. Ska bygga en längre bräda i helgen och flytta truckarna sen, tror det kan funka men blir lite tight som det är

    Brädan var mest bonus, det var truckar och hjul jag ville åt…

  • sailortrash

    Medlem
    6 oktober, 2020 vid 13:28

    Mastfoten sitter inte heller optimalt, liksom ovanpå truckbultarna (som iofs går att byta mot nedsänkta…)

    Attachment Image
  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 oktober, 2020 vid 15:59

    För x antal år sedan kollade jag efter spotar på asfalt för landbräda. Jag var då en vända till Tullinge där de då hade lagt stenkross på ena landningsbanan. Den andra var i princip byggarbetsplats. Häromåret fick jag tips från Robin om en yta i Årsta inte långt från partihallarna men har inte kollat av det stället. Gärdets gräsytor kanske kan fungera…

    Alla isbrädor går ju lätt att konvertera till landbrädor. En normalstor isbräda har ungefär 120-130 cm mellan rotationspunkterna och är ofta 140-150 cm lång. För att konvertera är bara att köpa gängstång som hel axel och placera den i hålen för medarna med muttrar på varje sida. Bra gummihjul finns ju på marknaden.

    • Detta svar ändrades 3 år, 5 månader sedan av  herr-pelegrin.
    • Detta svar ändrades 3 år, 5 månader sedan av  herr-pelegrin.
    • Detta svar ändrades 3 år, 5 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • sailortrash

    Medlem
    8 oktober, 2020 vid 16:22

    En landboard för kite är ganska kort
    Effektivt kanske 60 cm till mastfoten
    Truckarna är ca 40 cm breda, det lär funka bra
    Har inge testat än, men på asfalt lär det rulla bra

    Är docl mest sugen på att köra på gräs
    Dels för att det är betydligt lättare att hitta spots, men även för grejernas skull och om/när man faller..

    Verka dock kräva en del vind jämfört med asfalt

    Återkommer med testresultat

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 oktober, 2020 vid 21:40

    På en isbräda har man mastfoten mellan 100 och 110 cm framför rotationspunkterna för bakmedarna. Om man har en lång bräda, 160-185 cm lång, så kan man flytta fram främre rotationspunkten men behålla samma avstånd mellan bakre rotationspunkter och mastfoten eller möjligen öka avståndet upp till max 120 cm,

  • sailortrash

    Medlem
    8 oktober, 2020 vid 21:46

    Jag tänker att liknande avstånd som på foil skulle va bra, och då har jag kört kring 85-90 cm. Så jag ska bygga mig en ngt längre bräda och flytta truckarna sen, och kanske ha stroppar i v-surf position också.

    Men jag kommer hinna testa befintlig kite/landboard innan det är klart, och på filmat ser det ju ut att funka bra

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa på land?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.