Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingens historik

  • andersbq

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 20:04

    Ja monofilm hade alla F2-seglare 1988. Jag minns en Q8-deltävling i Karlskrona, där jag seglade rakt igenom Peter Davidsons segel strax före kryssmärket. Min Fanatic Cat var vass i fören och skar rakt igenom bakom nedhalet i monofilmen kanske 12 knop fart och jag körde på tills masten tog emot. Ett hål på en meter. Jag hade styrbord och vek därmed ej ner mig. Skön känsla, för han hade strax innan start sagt till åt mig att sådana nollor som jag inte hade där att göra… Den deltävlingen gick också till historien som den vildaste. (Alla som var med på discot vet nog vad som hände!)

  • Knatte

    Gäst
    15 augusti, 2007 vid 13:43

    Lite info om windsurfing företag då och nu:laugh:
    I mitten på 80-talet så såldes följande segelmärke och brädor i Sverige. Man kan ju lungt säga att det fannns många fler aktörer förr..

    Dessa brädmärken såldes i mitten av 80-talet:
    Fetmarkerade finns fortfarande kvar.
    F2, surfpartner, AMF, Wayler, Browning, Tiga, Marlin, Vinta, Sailboard, Bic, Ten Cate, Cobra, Mistral, Klepper, Alpha, Fanatic, Hifly,Elwström, Danamic, Jet, Rainbow, Alto, Davidsson, Crit, Cirkel One,John Hall design, Twist

    Utan att lägga några värderingar på olika brädmärken eller så…:smile: Så var det väl, Mistral (Via Robby Naish) F2 (Via syskorna Dunkerbeck) och Tiga (Via Bringdahl, Mathias Holmberg) som var kända och relativt storsäljande under denna perioden. Elller märkerna som man först och främst drömde om…

    Klepper var storsäljare tills de konkursade pga för många reklammationer på sin storsäljande 272..:blush: Fortsatte senare med kanoter/kajaker
    På 80-talet var Cobra ett topp-of-art brädmärke. Numera är det bara en fabrik. Surfpartner och Vinta sålde i stort sätt billiga, men inte så bra brädor. Konkursade sedan ??
    Alpha och Hifly var riktigt high-tech under denna tiden, men konkursade båda och blev uppköpta. Alpha blev en billighetsbräda för Fanatic innan märket somnade in. Hifly lyckades resa sig och tillverkar fortfarande brädor.
    De andra märkerna vet jag inte så mycket mera om, så antagligen har dessa lagt ner, under “windsurfings svältperiod” i slutet av 80-talet till mitten av 90-talet…

    Man kunde köpa riggar av följande fabrikat:
    Windsurfin Hawai, Hotwave, Top sails, Dolphin sails, ITV, NPU, Wallen sails, U-sails, Hy-line, UP Ultra Profile sails, Blixt segel, Andre Lefebvre, Sun Sails, Briand, Latsch, Hi-tech (tidigare Hood som konkursade) , Powerflex, North, Northwind sails, Neil Pryde. Lodley sails, Gaastra, Simmer sails, Tushinghamn sails,Teer hauge sails, Unterberger Sails, Beli Sails, Fiction Desin, High power sails,

    NP var var storsäljarseglet på denna tiden, Gaastra och North var ju också segel som var, var persons dröm. Redan på denna tiden var man matad av reklam som talade om vad som var bäst…NPU, Briand och UP var väl seglet man kanske köpte för dessa var billigare.
    Men Gaastra och NP dominerade ju världs kuppen PBA och senare PWA + de satsade mängder med pengar/resurser på speed. Detta gjorde ju att dessa märkerna var högst attraktiva för en ambiös ung surfare..:smile:

    (Som alltid, så får jag gardera mig för misstag jag har gjort och jag har säkert glömt något märke osv. Men jag känner mig säker på att ni rättar mig i dessa fall….)

  • poppo

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 13:55

    Skön story, inget går upp mot lite hederlig styrbord underdogging! 🙂 Tom på våra små klubbmästerskap förr var det ibland riktigt heta känslor, ingen speciell nämnd… Men berätta om det där discot nu, eller gäller “what goes on at the disco stays at the disco”?

    @andersbq 405469 wrote:

    Jag hade styrbord och vek därmed ej ner mig. Skön känsla, för han hade strax innan start sagt till åt mig att sådana nollor som jag inte hade där att göra… Den deltävlingen gick också till historien som den vildaste. (Alla som var med på discot vet nog vad som hände!)

  • andersbq

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 14:40

    Om discot i karlskrona, vi hade kul, förbrödningen var total oavsett var vi kom ifrån i Sverige (under några år hade relationerna varit spännda mellan teamen och städerna, men nu släppte det), gänget från Halmstad anförda av en WC-seglare (som får vara anonym här) gick loss riktigt ordentligt, och, ja det gick sönder en hel del saker… Vi andra hjälpte väl snarare till, än att hindra det som skedde. Det var lite som att vara med i ett rockband på ett hotellrum om man säger så. Vi hade kul, men jag skulle nog inte vilja ha varit ansvarig för Karlskronas surfklubb just då. (Det blev aldrig några mera tävlingar i Blekinge).

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 augusti, 2007 vid 19:42

    Min bror köpte först en Browning, ja det är samma företag som tillverkar jaktvapen, med ett stort jävla hjorthuvud som logga och därefter en Danamic 290. Man kan lungt säga att brädorna låg mycket bra och snyggt på taket på hans Volvo 242 gt. Någon vindsurfare blev det aldrig av honom men brädan på taket räddade honom flera gånger från trafikböter eftersom de flesta poliser i Laholms kommun höll på med vindsurfing på den tiden.

    Glöm inte Aerotech sails = skitkassa segel förr (typ wellpapp) men de verkar ha repat sig och ser ju ganska ok ut nu. http://www.aerotechsails.com

    /Doffe

  • vindsokaren

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 22:03

    Härlig läsning!
    Möjligt matrial till surfbok kanske?
    Tänkte också att nån orka skriva lite fakta om CLS brädorna från Uffe Larsson/Appelviken.
    Hade själv en slalom 272 från -92;carbon,kevlar,s-glas,vacum sandwich ordbajs alltså 🙂

  • charlieb

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 06:20

    @Rasmus_W 405150 wrote:

    Kanske var de grå, men jag minns framförallt en gul slalombräda, runt 280, med ett svart “marmor”-mönster.

    Gul och även rosa

  • Oregistrerad

    Gäst
    16 augusti, 2007 vid 11:18

    Hej!

    Läste igenom en del i denna tråden och det är intressant!

    Har lite kommentarer:

    Guy Lilljegren vann aldrig VM i finnjolle. Men 2:a och 3:a har han blivit.
    Svenska OS-deltagare i bräda har varit:
    1984 Hans Nyström (med på kvalet var bl a Anders Bringdal)
    1988+1992 Magnus Torell
    1992 (damer) Lisa Gullberg
    1996+2000 Fredrik Palm
    sedan dess ingen deltagere och vi får nog vänta bra länge på nästa?

  • Oregistrerad

    Gäst
    16 augusti, 2007 vid 11:34

    Läste lite till… och jag har fått för mig att amerikanska Aeroforce med Mark Reynolds som designer var först med förvistade segel (löst akterlik). Detta fabrikat var exklusivt förekommande inom regattaseglingen men iden fick snabbt många efterförljare inom den mer kommersiella delen av vindsurfingen.

  • simpa

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 11:58

    Här är man borta 4 dagar och OJ, vad ni har skrivit! Rolig läsning!

  • andersbq

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 16:08

    @Oregistrerad 405997 wrote:

    Hej!
    Guy Lilljegren vann aldrig VM i finnjolle. Men 2:a och 3:a har han blivit.

    Näpp det stämmer kanske, men har i allafall EM guld, silver och brons i Finnjolle. Sedan har han vunnit SM (riksmästerskap) i raceboard.:wink:

  • andersbq

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 16:36

    Det finns ju mycket Wiki på nätet om vindsurfing, men jag tycker vi ska samla på lite historia om den svenska delen. Nu ger jag mig ut på djupare vatten; svenska funboardsegelskapare. Dom ska alla ha cred för sitt skapande.
    Några känner jag mycket väl, men inte alla. Och dessutom är väl några själva Steffo-hang-arounds!

    Svenska surfsegelmakare

    Hans Wallén
    Framgångsrik jolle- och kölbåtsseglare från Göteborg som började sy funboardsegel runt -83.
    Sydde egna prototyper och som skickades till serieproduktion i Kina. Sålde det mesta själv från GBG. Använde tidigt en tjockare, mera presenningslik segelduk. Runt -86 flyttade Hans ihop med en annan segelmakare (Roger Haag) och märket bytte namn till Haag & Wallén under några år. Många ansåg att Wallén kopierade Neil Pryde men byggde in mera buk och bättre bottendrag. Hans är en duktig säljare och idéspruta och hittade på många fina namn såsom Zinkerblade, D-Duck och Dragrace. Har sedan många år den svenska agenturen för North Sails plus lite olika brädmärken.

    Tomas Persson
    Tomas var framgångsrik världscupseglare i början av 80-talet och vann väl bl a en WC-titel i courseracing. Tävlade i början för Mistral & Neil Pryde. Bytte till Mistral sails 1986 och började jobba och segla för dem (Gaastra-kopior). Tillsammans med teamkompisen Tim Aagensen startade han PT-sails (TP-sails?). Har väl numera ett företag ihop med Markus Boman på Surfers Paradise, där han designar, tillverkar och distribuerar Simmer sails.

    Guy Lilljegren – By Guy
    Göteborgare som seglade i världscupen. Köpte och använde de segel han själv gillade. Började med att sy om sina Neil Pryde segel runt 85-87, så småningom Gaastra-segel (87-88). Det handlade ofta om att sy in mastkurvorna. Fick tag på några Freedom-segel från Cobra 1987 som hade en rak mastkurva och mycket breda mastfickor. Dessa syddes om många gånger och blev prototyper till det som senare blev de vita monofilm seglen ”by Guy”. Man kan väl säga at Guy utvecklade ett förtvistat segel samtidigt som Bruce Peterson på Rushwind (senare Sailworks) utvecklade sina i Gorge.

    Jesper Blomberg
    Detta bör JesperB editera själv!
    Men han sydde i alla fall vita och lite gråa vågsegel med Doyle-logga på i mitten och slutet av 80-talet, och importerar numera HOT-sails och jobbar väl till vardags på Handels i Stockholm.

    Henrik Sköldengren
    Nu gissar jag lite: Tror att han började sy om sina Prydesegel runt 1986. Fick fart på sina grejor och sig själv i början av 90-talet. Tror att han jobbade ihop med Tomas Persson och tog fram Simmers bandyklubba ”Cyber Race” runt 1997 som Anders Bringdal seglade med då. (Här måste väl någon annan veta något mer?)

  • s19

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 22:50

    Tjenare!
    Man kan inte bli annat än nostalgisk när man läser! Allt är inte bättre idag hehe…
    Själv var jag 10 år när VM gick hemma (då) i Skanör! Vilken upplevelse!
    Glömmer aldrig jag var med en av tävlingsledarna och fick lite klistermärken från de olika stallen!
    Glömmer inte F2:s stoora lastbil och alla de andra stora teamen på parkeringen! Minns att Bringdal var där på ett kort besök med! Att det sen blåste storm nån dag gjorde det inte sämre! Eric Thieme vann ena slalomstegen och gjorde en cheeseroll över mållinjen! Den fastnade på bild och användes sen som affisch för Q8 eller swatch Funboard cup -88…
    Men du Anders… Hade inte f2 monofilm i större delen av 87:orna?? Power control Race… de som oftats var rosa och gula 🙂

    Trots jag själv inte tävlade på 80-talet så minns jag en del av tävlngarna från Skanör och nån från Gotland… Härliga minnen!

    Måste ju bara tillägga på speedfronten att under SurfSport Speed i Klagshamn (skulle gått i skanör på soptippen) Var Stefan Axelsson nära att slå världsrekordet! Han missade med 1,08 knop!
    Olle Sivertsson slog skandinaviskt rekord (standard brädor) på en Surfpartner Dry… Tror han var och nosade precis under 30knops vallen!

    Beträffande Henrik Sköldengen så designade han simmerseglen mellan -95 och 97-98 ungefär… I bilen på väg till Funboard EM i Holland berättade han om sitt nya projekt… Cyberrace.. det kom ut ett år senare! Tyvärr fick han inte mycket cred för sitt arbete och drog till volvo istället i slutet på 90-talet!
    Under 96 började han experimentera med sina “hål-segel”. Det innebar att ca 10-15 cm innanför uthalet gjorde han ett hål och satte en öljett framför det… bomnocken togs av och träddes in och sen sattes bommen ihop igen…
    Detta är ju föregångarna till dagens “compact-boom length”!
    Detta gjorde han för mer än 10 år sen….
    Sen att han nångång körde en kryss med fenskyddet på eller att han vid en annan tävling i Svenska cupen 95 kom in och klagade på sin 5,5:a och sa att jag måste sy om detta för draget var kasst men sen upptäckte att det var 5,0an han tagit i stridens hetta är en anna sak 😉

    Var det inte Pan-Am cup som var världscupens föregångare…som sen blev World Cup som sen på 90-talet fick namnet PBA? Eller minnns jag fel att PBA bildades då!?

    Angående Guys brädor och så… tillverkades inte de även under namnet Shadow dessutom (91 nångång)? Som sen som mycket annat kursade?

    Nää… nu borde jag sova så jag orkar morgonsurfet imorgon!

    Linus, S-19

  • andersbq

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 07:22

    @S19 406232 wrote:

    Men du Anders… Hade inte f2 monofilm i större delen av 87:orna?? Power control Race… de som oftats var rosa och gula 🙂

    Svårt att veta, det är lättare att relatera till vad man körde själv med (Gaastra). Men här en en bild som jag tog på en Q8-semifinal i Helsingborg.
    Det är Per Johansson, Håkan Adner, Guy Lilljegren, Jan Högberg och Martin Ståhl. Och Janne ser ut att ha ett Gaastra från -87, vilket stöder teorin att F2 hade monofilm redan då!

  • rasmus_w

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 09:24

    När jag gick min nybörjarkurs med Linsurf 1988 minns jag att jag såg nån som hade riggat ett F2-segel som såg väldigt konstigt ut. Helt genomskinligt, i nåt väldigt tunt och prassligt material och med ett väldigt “hackigt” akterlik.

    Några år senare under en vindlös dag under Surfsports trainingcamp i varberg var vi på studiebesök hos Surfers. Helmer Wilhard visade ett exempel på tidiga mono-segel för att demonstrera hur kvaliteten hade förbättrats. Jämfört med det sprillans nya World cup slalom han samtidigt visade var F2-seglet väldigt tunt och prassligt och det bildades permanenta veck i filmen bara man tittade på den, typ.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfingens historik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.