Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

  • macedu

    Medlem
    10 december, 2009 vid 22:07

    Så länge alla VALIDERAR sina tider så förbrödrar det…………moahahahaa…

    Faen tänkte på om jag ngn gång låg under 19.00 under hela resan mot 19.25…..nope……..mama mia…… vad har jag sagt om “innan” nyår….

    Denna idé/tråd kanske knäcker/stukar ett par oxå……:crazy:

    Fram med tips nu herr 1 och herr 2 . . . . . .

    /mac

  • johanoeberg

    Medlem
    10 december, 2009 vid 22:43
    stefanlindmark;591807 wrote:
    Instämmer. Plastsätet skulle bra gärna få ha lite tunn vaddering på.
    Torrsmaken är ju också en bedrövlig sak. Drack efter 7 minuters uppvärmningsrodd sist men det hjälpte inte mycket.

    Hahahaha. Skönt att man inte är ensam om sahara-smaken i munnen eller att känna den fördjävliska krampen i baken.

    Imponerande tidsäkning! Ni kan gott citera Vinnie Jones i Snatch när han får två replica-pistoler riktade i ansiktet :laugh:

    “The fact that you’ve got 20:06.3 written on the side of your display…And the fact that I got 17:49.7 written on side of mine, should percipitate your balls into shrinking along with your presence.” Hahaha. Så bra! ([ame=”http://www.youtube.com/watch?v=uR5jufwSqm8″]YouTube- Snatch: Replica vs Desert Eagle .50[/ame])

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 december, 2009 vid 22:46
    MacEdu;591887 wrote:
    Fram med tips nu herr 1 och herr 2 . . . . . .

    OK, ska försöka:

    • Försöker jobba främst med benen.
    • Låser överkroppen i början av draget ca klockan 11.
    • Försöker vänta med att räta ut ryggen tills benen är klara och sedan dra med ryggen bakåt till klockan 13 ungefär.
    • Drar med armarna när hjulet först har fått sin fart från de stora muskelgrupperna.
    • Sedan tror jag att överkroppen ska fällas fram först och sedan benen böjas. Men jag får inte bra fart så, eftersom det känns som om underkroppen inte kommer tillbaka framåt tillräckligt fort.
    • Försöker undvika att hänga ned med huvudet, men det är svårt eftersom klockan sitter där den gör.
    • Försöker slappna av i armarna på returen framåt.
    • Planeringsmässigt: Går ut “lugnt” och försöker hitta stabil takt fram till 2.5.
    • Grunnar från 2.5 till 3 km hur jag egentligen ska orka klart och försöka lägga mig på måltid.
    • Från 3 km, tänker att det faktiskt inte är mer än 40% kvar så det går nog att öka liiite och orka i mål ändå.
    • Från 4 km växlar jag blicken från nästan 100% på fältet med sluttiden till sträckan. Låter tiotalssiffran blir nedräkning från 100 till 0.
    • Från 300 meter ökar lite till.
    • Sista 100 på ren vilja och inte tappa tempot sista 30 metrarna.

    Det sitter rätt mycket i huvudet. Känns svårt att undvika att sacka mellan 1-3 km.

    Kolla km-tiderna på senaste loppet så ser du något intressant:
    20091209020.jpg

    1. 3:39.3 (första km, ang tiden tänk på att hjulet startas från helt stilla)
    2. 3:35.2
    3. 3:35.3
    4. 3:33.2
    5. 3:26.7 (sista km)
    6. Genomsnittstid per km = 3:33.94

    OK, snabb analys:

    När borde jag rimligtvis varit starkast och kunnat prestera bäst?
    A. Efter 7 minuters uppvärmning i lugn takt + kort drickapaus
    eller
    B. Efter 4 km svettig vansinnesrodd

    Känns rätt ologiskt att ha bränt av så mycket krut på sista km när det rimligtvis lär vara rätt hård marginaleffekt på bromsen. Borde vara smartare att dra igång lite starkare och istället hålla snittiden genom loppet.

    Men, nu var det ju faktiskt inte jag som taktiskt bokade in julbord med en elitroddare. Så det här förblir bara en amatörs spekulationer i skugga av den som idag såg till att i lönndom få sig Den Djupaste Sanningen Om Roddtaktik levererad på silverfat.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    10 december, 2009 vid 23:36
    stefanlindmark;591890 wrote:
    OK, ska försöka:

    • Försöker jobba främst med benen.
    • Låser överkroppen i början av draget ca klockan 11.
    • Försöker vänta med att räta ut ryggen tills benen är klara och sedan dra med ryggen bakåt till klockan 13 ungefär.
    • Drar med armarna när hjulet först har fått sin fart från de stora muskelgrupperna.
    • Sedan tror jag att överkroppen ska fällas fram först och sedan benen böjas. Men jag får inte bra fart så, eftersom det känns som om underkroppen inte kommer tillbaka framåt tillräckligt fort.
    • Försöker undvika att hänga ned med huvudet, men det är svårt eftersom klockan sitter där den gör.
    • Försöker slappna av i armarna på returen framåt.
    • Planeringsmässigt: Går ut “lugnt” och försöker hitta stabil takt fram till 2.5.
    • Grunnar från 2.5 till 3 km hur jag egentligen ska orka klart och försöka lägga mig på måltid.
    • Från 3 km, tänker att det faktiskt inte är mer än 40% kvar så det går nog att öka liiite och orka i mål ändå.
    • Från 4 km växlar jag blicken från nästan 100% på fältet med sluttiden till sträckan. Låter tiotalssiffran blir nedräkning från 100 till 0.
    • Från 300 meter ökar lite till.
    • Sista 100 på ren vilja och inte tappa tempot sista 30 metrarna.

    Det sitter rätt mycket i huvudet. Känns svårt att undvika att sacka mellan 1-3 km.

    Kolla km-tiderna på senaste loppet så ser du något intressant:
    20091209020.jpg

    1. 3:39.3 (första km, ang tiden tänk på att hjulet startas från helt stilla)
    2. 3:35.2
    3. 3:35.3
    4. 3:33.2
    5. 3:26.7 (sista km)
    6. Genomsnittstid per km = 3:33.94

    OK, snabb analys:

    När borde jag rimligtvis varit starkast och kunnat prestera bäst?
    A. Efter 7 minuters uppvärmning i lugn takt + kort drickapaus
    eller
    B. Efter 4 km svettig vansinnesrodd

    Känns rätt ologiskt att ha bränt av så mycket krut på sista km när det rimligtvis lär vara rätt hård marginaleffekt på bromsen. Borde vara smartare att dra igång lite starkare och istället hålla snittiden genom loppet.

    Men, nu var det ju faktiskt inte jag som taktiskt bokade in julbord med en elitroddare. Så det här förblir bara en amatörs spekulationer i skugga av den som idag såg till att i lönndom få sig Den Djupaste Sanningen Om Roddtaktik levererad på silverfat.

    Ok ska vara snäll och försöka komma ihåg vad han sa mellan nubbarna.

    Själva rörelsen var det inte jättemycket snack om, dessutom finns det bra filmer på concepts sida att kolla på.

    Men precis som Stefan skriver, benen först innan armarna tar vid.

    Man ska också spänna korsryggen under årtaget (kan inte visualisera det riktigt men ska testa).

    Som sagts tidigare, Sträck på ryggen, håll huvudet högt. Gå inte för långt bak med ryggen eftersom du ska tillbaka samma väg.

    Årtaget skall sluta straxt under brösthöjd (jag har kört navelhöjd då det känns mjukt å gosigt för händerna att landa där)

    Egen tanke: På tillbakagången drar jag mig tillbaka med benen samtidigt som jag böjer fram överkroppen, rät eller fel, ingen aning men det käns coolt.

    Håll inte krampaktigt I handtaget utan ha avslappnade händer och låt handtaget vila längst ut på fingrarna.

    Frekvensen ska ligga runt 37-40 (har ingen koll där men förmodligen per minut)

    Va de gjorde när de tävlade var att de la sig på ett tempo och I x antal intervaller beroende på sträcka körde tex 10-20 snabbare årtag. Detta upprepades x anatl ggr under racet.

    Det jag själv testade I dag var att hitta den frekvensen som känns minst ansträngande kontra fart. För mig känns det som om långa kraftfulla tag funkar bäst. Inom kanotpaddlingen använder man sig av sk micropauser. Ett knappt synbart uppehåll I rörelsen. I rodden får man det naturligt på tillbakagången men man kan försöka fokusera på att verkligen slappna av I armarana.

    Jag har också testat fotstödsinställningen. Förlångt ner och man tappar kraft och för långt upp så kommer man inte lika långt fram. Med min längd (190) käns det som 3:an på fotstödet funkar bäst.

    Taktik: Jag lägger mig direkt på Stefans senaste tid å sen ökar jag lite mot slutet, ganska enkelt faktiskt.

    Nästa gång ska jag prova och värma upp innan passet:grin:.

  • johanoeberg

    Medlem
    11 december, 2009 vid 09:15
    sailorstiffrigg;591892 wrote:
    Jag har också testat fotstödsinställningen. Förlångt ner och man tappar kraft och för långt upp så kommer man inte lika långt fram. Med min längd (190) käns det som 3:an på fotstödet funkar bäst.

    Hur stora fötter har ni? Jag sätter mina 45or i hack 1 så jag har stor rörlighet/böjbarhet, men kanske tappar för mycket av den “fjädrande effekten” då?

    Quote:
    Taktik: Jag lägger mig direkt på Stefans senaste tid å sen ökar jag lite mot slutet, ganska enkelt faktiskt.

    Nästa gång ska jag prova och värma upp innan passet:grin:.

    Haha. Kaxiiiiiiiigt!

  • macedu

    Medlem
    11 december, 2009 vid 10:55

    Jahapp!

    Armarnas löshet/vila på tillbakagången fann jag på andra roddpasset.

    När det gäller greppet så varierar jag faktiskt det på slutet för att känna variation i musklerna i ryggen. Det lilla snäppet i slutet.

    Att landa handtaget i brösthöjd skall jag testa, får dock en känsla av att man spänner/kopplar in axlarna i det läget, iallfall i slutet.

    Jag är 1,88 och har 44,5 i dojjor och har siffran 4………. var inne på att ha den på 5 i går….. Har mao inte testat åt andra hållet…..dvs hälen djävulsk långt ner ….. Har nu strappen spänd maybe 1 cm över tålederna, uppåt foten asså…..

    Roddtaktiken är fram och tillbaks…. försöker hålla den nya måltiden/sluttiden fram till mitt i loppet, sen blir det meckande med ställningar och annat (tappar oftast då) och när jag rundar 1000m kvar så blir jag “psyko” och bara fokuserar på sluttiden.

    Men jag värmer inte upp ngt….. bara kör. Undrar om jag skall göra det…hmhm

    Mja….. idag skall jag ta en vilodag och imon klämmer vi in ett roddpass på FM för att sen lyfta skrot på em/kväll.

    Over and out!

    /mac:cool2:

  • macedu

    Medlem
    12 december, 2009 vid 13:58

    Jepp då var dagens pass avklarat.

    19,16,3 på de vanliga 5000metrarna sen kastade jag in en 2000 meters där jag gjorde ökningsintervall :-). Vilade ca 4min efter 5:an…..

    Mellantider enligt nedan
    1000 3:45.9
    2000 4:00.0
    3000 4:01.5
    4000 3:54.8
    5000 3:43.1

    Det värsta var att jag missade SWE topp 20 plats i landet med ynka 0,5sek….urrrk….det var det som var min målsättning idag….men ngn gång under upploppet så kom tanken…under, 20 sek räcker, under 20 sek räcker…..DAMN……

    Idag så värmde jag dock upp med 2st 500 med varierande rodd plus lite stretching…… kroppen fick ju inte chock som de andra 2 gångerna….hehe.

    Har fattat att jag inte kan köra tävling varje gång, eller om inte annat kör mer än de 5000 metrarna.

    Ändrade lite drag teknik idag….men känslan var att jag kan köra olika och på så sätt välja VAR jag vill ha belastningen dvs där tröttheten smyger in. Detta funkade bra.

    Well…… nu är det jakten på under 19 som gäller då…… den kommer jag att klara av känns det som efter dagens pass :-).

    /mac :smirk:

  • woodleaflay

    Medlem
    12 december, 2009 vid 16:28

    Ok då var man med i matchen. 19.28.9. Sista 500 var det bara tanken på att det skulle vara jobbigare att börja om som gjorde att jag orkade…

    Nu skall jag se om jag kan logga in mig…

  • stefanlindmark

    Medlem
    12 december, 2009 vid 22:58

    Coolt woodleaflay, som lägger premiärtiden rätt in i mitten på fältet.

    Den där tanken du hade är förresten inte helt dålig att använda som motivation….

  • peter-b

    Medlem
    14 december, 2009 vid 09:25

    Testade en 5000 m rodd i går och fick 18,41,8. Satsade på att köra jämt, började med 1,55 på första 500m. Sedan ökade jag tempot för varje 500 och slutade på 1,47på sista 500.

    Kunde inte skriva in det 16 siffriga nr på webben men har det på papper.

    Peter B

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 december, 2009 vid 10:07

    Snyggt jobbat! Bra tid!
    Har lagt till “kodtips” i första inlägget i den här tråden. Kolla om det kan vara nedanstående som spökar:

    Quote:
    Om du har problem med att få koden accepterad verkar det som om displayen ibland avrundar tiondelarna fel. Skulle detta hända, prova att ändra tiden på webben med någon tiondel upp eller ned.
  • basse

    Medlem
    14 december, 2009 vid 12:16

    Keuken…. måste man ha en kod för att logga. Aja… bara att köra igen då.

    Körde min första 5000ing förra veckan och tyckte det gick bra hela vägen in i mål på 19 blankt. Tänkte igår att jag skulle pressa tiden lite men körde in i väggen och blev så in i helverte trött sista 750. Pressade trotts detta tiden till 18.47. Hade nog inte käkat särskilt bra eller var kanske bara trött helt enkelt men det kändes jäkligt svårt att göra väldigt mycket bättre tid.
    Är det kanske så att man borde ro ett gäng 22-23 min pass innan man pressar topptiden igen?? 😉

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 december, 2009 vid 14:12
    Basse;592221 wrote:
    måste man ha en kod för att logga

    Nej, bara för att få tiden validerad. Koder blir mer kritiskt först framåt mars 2010. Så logga glatt dina tider utan koder nu och fundera ut det där med koder i lugn och ro.

    Basse;592221 wrote:
    Är det kanske så att man borde ro ett gäng 22-23 min pass innan man pressar topptiden igen?? 😉

    Känns som ett race sitter kvar i kroppen i 3 dagar för mig. Är nog är god idé att släppa tanken på att måsta pressa tiden precis varje gång och köra lite uppbyggande träning också.

  • rasmus_w

    Medlem
    14 december, 2009 vid 17:44

    Om man verkligen försöker pressa tiden precis varje gång man tränar och man tränar ofta så kan jag nästan garantera att man efterhand kommer prestera lite sämre för varje gång man tränar. Överträning kallas det och i slutänden kan man bli tvungen att lägga ner helt ett tag för att kunna prestera bra igen.

    Mitt tips är väl som vanligt att skaffa en pulsmätare och låta den hålla koll på att man verkligen varierar sin intensitet och inte bara tror att man gör det fast man i själva verket kör precis lika hårt varje gång. Jag har för mig att en tumregel är att 50 % av träningen ska vara lågintensiv (max 70 % av maxpuls, tror jag), 40 % ska vara medelintensiv (70-80 % av max) och bara 10 % ska vara högintensiv (över 80 %) för bästa resultat. Visst är det bra att köra högintensivt och lära kroppen tåla mjölksyra, men att köra lågintensivt gör att man lär kroppen använda ett bränsle den har nästan obegrändade mängder av: fett. Därmed kan man pressa kroppen hårdare utan att få mjölksyra och den bästa mjölksyratåligheten är den man inte behöver utnyttja alls!

    Vi surfare är ju dessutom ute och surfar hur längs som helst, så varför inte ta med picknickkorgen in på gymmet och köra en lågintensiv tretimmars? 🙂

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 december, 2009 vid 19:45
    Basse;592221 wrote:
    Är det kanske så att man borde ro ett gäng 22-23 min pass innan man pressar topptiden igen?? 😉

    Eller så gör man som vissa andra här på konfen, sticker iväg och mörkar och pressar ur sig kanontider på 10.000 meter i det tysta medan vi andra harvar vidare ovetandes.

    You can run, but you cannot hide:

Sida 5 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.