Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing voblande bräda

  • voblande bräda

    Publicerad av schnitzler på 20 juli, 2007 vid 10:04

    när jag går upp lite i fart så börjar brädan att vobla. nosen åker fram o tillbak. vad kan felet vara? jag prövade att åka “wakeboard” med brädan för att förstå felet. när jag klev fram på nosen så slutade den men när jag gick bak tilll stropparna så började den vobla.
    tacksam för svar
    hade

    andersbq svarade 16 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    20 juli, 2007 vid 10:10

    För stor fena?

  • calle_b

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 10:15

    Halloj!

    Beskriv gärna vad du har för bräda och segel, och hur förhållandena såg ut (tokblåsigt, mindre blåsigt, hur stor bräda, fena..) Jag håller med ovanstående att det låter lite likt en för stor fena, men det kanske kan vara så att du precis närmar dig planing? Testet med wakeboard-stuket låter myko. Brädans balans sitter mycket i mastfots-tryck, dvs att du har ett segel med vind i.
    Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du hade centerbord på brädan…

    Men beskriv lite till så får du klokare tips.
    Ha d gott!

  • Knatte

    Gäst
    20 juli, 2007 vid 10:18

    Låter absolut som att din fena har varit för stor till vinden/seglet. Vobblandet beror på att du har/får för stora lyftkrafter i fenan.
    Hur stor bräda/segel/fena hade du när du seglade ? En för stor bräda, för rådande vindstyrka kan ge liknande problem. Men grundproblemet är lyftkrafter i fenan.

    Flytta fram mastfoten, sänk bommen och skota in i alla lägen kan hjälpa mot vobblande bräda. (skrämmande dock..) Det handlar om vara bestämd och ha god teknik för att bemästra en vobblande bräda.:smile:
    Bästa tipset är byt till mindre fena alt mindre bräda så blir det lugnare.

  • schnitzler

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 10:27

    tja
    jag har en seatrend allstar 135l och ett 6,4m2 stort segel. fenan är 47 eller 48 (vet inte riktigt hur man mäter) brädan har inte centerbord. Brädan började vobbla runt 10m/s och när båten gick i kanske 7knop. Ska byta bräda så fort det finns en till salu men det vore ju bra om man kunde köra med den här också.
    hade

  • svenne

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 10:41

    Testa med en fena runt 35 centimeter, eller använd större segel. Om det är den bräda jag tror att det är så är det ganska högt “segelregister”, typ 7-9 kvadrat.

  • Knatte

    Gäst
    20 juli, 2007 vid 16:47

    @schnitzler 398829 wrote:

    tja
    jag har en seatrend allstar 135l och ett 6,4m2 stort segel. fenan är 47 eller 48 (vet inte riktigt hur man mäter) brädan har inte centerbord. Brädan började vobbla runt 10m/s och när båten gick i kanske 7knop. Ska byta bräda så fort det finns en till salu men det vore ju bra om man kunde köra med den här också.
    hade

    Då beror det till stor del på fenan i ditt fall. Så stor fena till den vinden/seglet blir inget bra:blush: Gör som Svenne säger, en fena runt 35 cm kan vara grejen:cool2:
    Men testa med grejerna jag föreslog tidigare. Det kan avhjälpa lite..

  • nlc

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 07:28

    Håller med om att fenan är lite stor, men har en fundering till:
    Hänger du ner ordentligt i bommen? En stor skillnad mellan att brädsegling (sub-planing) och vindsurfing (med planing) är att man i det förra fallet bara behöver luta sig utåt för att hålla emot riggen men i det senare behöver man också hänga ner från bommen för att hålla brädan plan och kontrollerbar i vattnet. För mycket vikt bak (på fötterna) och för lite fram (på mastfoten genom riggen) ger lätt tailwalk/vobbel.

  • memark

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 08:19

    Hur är det där med fenstorlek egentligen… Verkar som att man i de kompletta paket man köper får mycket större fenor än folk i övrigt rekommenderar. Själv har jag en F2 Hornet 144 L med ett 7,0 och en 50 cm fena. Bortsett från en del grundstötningar har jag hittils inte upplevt den som för stor. Men tittar man nätet och beräknar optimal fenstorlek hamnar man ofta kring 35 cm. Vad är förklaringen?

  • surfpunk

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 09:51

    Enligt tidigare råd från knatte.Innan fenbyte testa med att flytta fram mastfoten och sänk bommen.Tror det kan göra en hel del.

  • Knatte

    Gäst
    21 juli, 2007 vid 10:09

    @memark 399003 wrote:

    Hur är det där med fenstorlek egentligen… Verkar som att man i de kompletta paket man köper får mycket större fenor än folk i övrigt rekommenderar. Själv har jag en F2 Hornet 144 L med ett 7,0 och en 50 cm fena. Bortsett från en del grundstötningar har jag hittils inte upplevt den som för stor. Men tittar man nätet och beräknar optimal fenstorlek hamnar man ofta kring 35 cm. Vad är förklaringen?

    Fenstorleken beror rätt mycket på hur bred bräda du har. En bred akter kräver en fet/lång fena för att funka. En kort fena klarar inte av att balansera upp kraften från en bred akter.
    50 cm till 7.0 kvm låter väldigt långt ?? 🙂 Snarare skulle du legat omkring eller under 40 cm, för att få bra fart på brädan.

    Lång fena= lägre fart på brädan.. Men en smalare bräda behöver en kortare fena, för att inte börja vobbla/fenplana. Så bredden på akterna (ca 30 cm ) från akterna bestämmer rätt mycket, vilken längd/storlek på fenan du bör ha:laugh:

  • memark

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 11:17

    Min bräda är 75 cm bred. Jag ser på F2s hemsida att de rekommenderar fenor 44-52 cm till min bräda.

    Det jag är nyfiken på är alltså varför tillverkaren/försäljarens rekommendationer ofta skiljer sig en del från utövarnas. Är det för att det ska bli lättare som nybörjare?

  • jomensaatt

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 12:02

    Sänk bommen? Man får ju mer tryck på mastfoten om man höjer bommen.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 12:15

    @memark 399039 wrote:

    Min bräda är 75 cm bred. Jag ser på F2s hemsida att de rekommenderar fenor 44-52 cm till min bräda.

    Det jag är nyfiken på är alltså varför tillverkaren/försäljarens rekommendationer ofta skiljer sig en del från utövarnas. Är det för att det ska bli lättare som nybörjare?

    Det finns massor av anledningar till att fenrekommendationer varierar. Bland annat så brukar duktiga seglare ha en förmåga att “komma undan” med mindre fenor än mindre duktiga, bland annat för att de seglar fortare och mer aktivt, och ju fortare det går desto mer lyftkraft genererar fenan. Är man jävligt stark i benen så kan man hålla emot en vilt krängande bräda med för stor fena.

    Sen är fenstorlek mer kopplad till tailens bredd än till brädans, även om mycket spelar in.

    En ytterligare faktor är, som en vindsurfingtidning påpakade, att det är ganska knasigt att använda längd som mått på en fenas storlek. Det är som att använda förlikslängden som mått på segelstorlek. Får du mer drag med ett 433-segel än med ett 467-segel?

  • rillestark

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 15:59

    @JoMenSåAtt 399045 wrote:

    Sänk bommen? Man får ju mer tryck på mastfoten om man höjer bommen.

    Detta är min erfarenhet. Sänkt bom och/eller framflyttad mastfot ger mer tryck på mastfoten, brädans nos går lägre, mer bräda i vattnet. Att höja bommen och/eller flytta bak mastfoten ger mindre tryck på mastfoten.

    frid.

    /Richard

  • andersbq

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 20:20

    Som fenjämförelse har jag senaste veckan kört en gammal Seatrend ATV 275 på 103 liter med 6, 6.5 och 7 kvm segel med 25 cm våg/freestyle-fena. Funkar hur bra som helst.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing voblande bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.