adde
Forumsvar skapade
-
Dröjer väl inte länge innan AMP dyker upp på nätet också…
För övrigt kommer nya Force, Boxer och AMP att hamna i sverige i Augusti
…/adde
-
Om man tänker sig en flying pig som parat sig med mördar-kaninen från ”The Quest for the Holy Grail” så börjar det närma sig

/adde
-
Mmmm… grafiken går inte av för hackor. Kan meddela att playmates blir kortare och bredare i år. Vi snackar gravida grisar! Eller snarare kaniner…
Hybriden får en lillasyster.
/adde
-
Svar till:
Det är så jivla gött att sätta ett freestyletrick man nött på 100 gånger.
[/ QUOTE ]
AMEN!
/adde
-
Då är detta ändå ingenting mot grafiken på nya playmaten….
/adde
-
De flesta surfbrädor byggs med Polyester och vanlig E- eller S-Glas, du har inte alls samma krav på vridstyrka och styvhet som man har på en vindsurfbräda. Självklart bygger man då kring en kärna som tål polyester! Polyester (och glas) tål UV mycket bättre än epoxi (och kolfiber).
edit: /*
Kärnan består oftast av divinycell eller ett polyurethanskum, dessa tål polyester.
*/Lite Polyster kan du säkert få köpa av nått varv i närheten, eller dyrare på SeaSea (Elandssons brygga? i Sthlm), det bästa vore såklart riktig surfepoxi men det har jag inte sett sen 1990 när jag byggde eget med material från virvelvind. Annars finns det väl ett surfmärke som heter Nord?? som jag tror bygger i sthlm. Lär också finnas en surfbutik någonstans…
/adde
-
Upphalstampen har en ögla som du sätter i hängselekroken. Bara att luta sig tillbaka och riggen dras upp…
/adde
-
På NV funkar det fin-fint i björlanda, lite sämre i viken dock.
/adde
-
Om man anser sig ha nått seriöst att komma med tycker jag absolut att man skall registrera sig, eller åtminstånne skriva under med nått utmärkande. Det handlar inte om att avslöja sin identitet, utan att urskilja sig ifrån alla andra som döljer sig under pseudonymet anonym…
/adde
-
Jag tycker den effektiva gränsen för RDM är 430 och nedåt. Men det beror lite på segeltypen och ffa AR-talet (vilket det pratas för lite om på vindsurfingdelen av steffo!) och valet av RDM-mast.
Jag upplever längre RDM master generellt som lite mjukare än motsvarande SDM, möjligtvis kan en riktigt snärtig RDM (GT?, HotRod?) fungera även i 460 längden.
Just 430 RDM tycker jag fungerar bra i låg-AR-segel med relativt lite förlängning (ca 15cm) och i hög(re)-AR-segel även upp och över 30 cm (dvs jag upplever 430 generellt som lite mjuk – men jag väger normalt 85kg).
Att ange specifica storlekar är lite svårt. Boxer 6.2 fungerar toppen på 430 (+9cm) medans Morpho 6.6 blev svampigt som fasen på 430 (+28). Men boxer bygger på en extrem luff-kurva som stabiliserar buken och toppen så jag tror att ett 6.6 på den tekniken skulle fungera på 430 RDM.
För segel som kräver 460 mast hade jag nog satsat på en lättare och snärtigare SDM, om jag inte vägt lite (säg <70) eller om seglet varit litet i toppen.
/adde
-
Det är ju både upp och ned på beg-markanden, faktum är att saker sjunker i pris opropertioneligt mycket och det är nog det som gör att man ibland ser lite väl dyra saker under säljes. Kollar man tex på hur mycket försäkringsbolagen skriver ned utrustning per år så ”borde” 9000:- vara okej för en 04 bräda (fram tills 06:orna kommer, såklart). Men så fungerar ju det inte i praktiken. Även butikerna tvingas ju sänka sina priser på fjolårsprylar och deras pris måste ju fungera som en övre gräns för motsvarande begagnade pryl.
Bara du plockat ut det ur butiken så ryker 15-20% på årets prylar och fjolårsprylar sjunker nästan direkt ner till beg-marknadens priser. Dvs, om du köper ett nytt 04′ segel för 3500:- i butik så är det inte värt mer än de 2500:- som du får betala för samma segel beggagnat! Kontentan är att ålder och inte skick avgör priset. Märkligt men sant. Därför hör man ofta att ”Jag såg ett sådant segel för 2200 förra veckan på steffo så jag vill inte betala mer”. Trotts att det seglet var lagat och det aktuella seglet är ”nyskick”.
En annan sak som föbryllar mig är bristen på framförhållning. Förra våren sålde jag en vågbräda vars annons, bortsett från några skambud, låg obesvarad i en månad innan en prognos kom. Då, helt plötsligt trillade det in 3-4 svar på två dagar. Givetvis skulle brädan på kort varsel skickas runt i sverige, det skulle ju blåsa! Likadant med en 4.0:a i höstas. Ketchup-effekt? Inga svar (inte ens skambud) som kom första stormvarningen på västkusten (den som slutade med medelvind på över 20 m/s, oj vilken dag i läjet!) och det trillade in inte mindre än 7(!) intressenter. Kunde man inte ha insett att det förr eller senare kommer börja blåsa 4.0 och att det då hade suttit fint med ett segel? Reultatet blev ju såklart att jag sålde till den som bodde närmast…
Just nu ligger det fin-fina segel (Nickes Manic 5.0 tex) på säljes till riktiga rövarpriser. Nog måste det finnas behov av ett sådant segel ute i sverige, bara vinden infinner sig…
/adde
-
Mmm, DMI visar att det går in på fredag vilket även wetterzentrale säger. Sen drar det sig neråt över lördag och söndag (inte ens windguru visar väl mycket vind i klittmöller på lördag-söndag?).
Och ja. Jag är upptagen lördag eftermiddag/kväll
. Men i morgon kan vi kanske köra lite stenungsund? eller beerlanda om det orkar ned dit./adde
-
Du får lära dig WetterZentrale, de visar att vinden kommer gå utanför danmark och ner mot tyskland istället. Egentligen är det Skagerack (västra) och fiskebankarna som man skall kolla på för klittmöller, Nordsjön är lite väl ”grovt”.
/adde