Forumsvar skapade

Sida 106 av 197
  • andersbq

Medlem
    10 september, 2009 vid 17:04 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!
    Leif Stenbom;574761 wrote:
    Hej! Tänkte jag skulle hoppa in här och ”spionera” lite. Intressant att se era synpunkter om oss (SMHI), även om det svider lite. Vi är nyfikna på vad ni har för tankar om vädertjänster. Är medveten om att vi ligger en bit efter när det gäller tjänster men vi har micklat med nya saker ett tag. Om ni är nyfikna så kan ni titta på en betaversion av SMHIs kommande webbplats. Allt är ännu inte på plats men tyck gärna till.
    http://www-beta.smhi.se/
    Jag misstänker att det som vi lagt ut hittills inte är det som ni efterlyser, men vi håller på att titta på en del tjänster som är lite mer ”avancerade”. De kommer i ett senare skede dock.

Sen vill jag bara flika in att vi inte är en vädersite. Om vi ser till vårt uppdrag så skulle vi antagligen vara ännu snålare med väderinfo. Vi ska informera om annat än väder. Varningarna är väl den tyngsta biten men vi ska även informera om klimatfrågor, forskningsrön och annat. Så vi kan inte enbart fokusera på vädret.

Vi vindsurfare vill ha sk punktprognos för sjöfart som uppdateras var 6:e timme för:
    Grebbestad
    Lysekil
    Uddevalla
    Stenungsund
    Björlanda
    Göteborg
    Vänersborg
    Karlstad
    Lidköping
    Motala
    Linköping
    Kungsbacka
    Åsa
    Frilleseås
    Varberg
    Falkenberg
    Tylösand
    Ängelholm
    Höganäs
    Helsingborg
    Malmö
    Skanör
    Trelleborg
    Sandhammaren
    Färjestaden
    Visby
    Västervik
    Nyköping
    Landsort
    Fituna
    Vaxholm
    Öregrund
    Gävle
    (och kanske 5-10 platser till)
    Dessutom vill vi ha Vattenståndsprognoser.

SMHI har redan produkterna så det är en ren politiskt fråga samt cirka 2-4 timmars jobb att tillhandahålla tjänsterna.

• andersbq

Medlem
    8 september, 2009 vid 20:10 som svar på: Tips till pöjkvasker med dålig balans!

Mja, Playmaten känns ganska kort framför masten, tricket att slå med den är att göra det planande. Skulle nog säga att det borde vara lättare att gippa, Playmate är en fantastisk gippmaskin.

• andersbq

Medlem
    8 september, 2009 vid 15:59 som svar på: Sm speed 3-4/10 funktionärer!!!

USM-upplägg är nog kul, men gynnar nog mest vi som är Locals och i synnerhet stenexperterna!

Nä nu ska jag till TT, hoppas på lite planing!

• andersbq

Medlem
    8 september, 2009 vid 10:09 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!

SMHI svamlar inte alls, problemet är att dom visar sin data på ett undermånligt sätt för en väderberoende allmänhet. Dom har förstås SWAN-modellen (Simulating WAves Nearshore) och andra modeller som tex HIRLAM men när detta visas på SMHI.se, är på ett sätt som passar förskolebarn.

• andersbq

Medlem
    8 september, 2009 vid 09:04 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!

Det är fanemig på tiden. Det är lite fördjävligt att SMHI mörkar all väderdata för allmänheten. De har ett samhällsansvar och alla i vårt land är grymt beroende av vädret.
    Alla borde t ex kunna ha tillgång till att plotta regnmoln, kunna få punktprogonser a la Windguru etc. Borde kunna bli en valfråga till nästa år. Väderpartiet!

• andersbq

Medlem
    7 september, 2009 vid 19:54 som svar på: Sm speed 3-4/10 funktionärer!!!

Håller med dig Tobbe,
    HAr ett förslag, vi sätter upp 4 snökäppar där det är plattast vatten (behöver ingen båt & lätt att flytta)
    Käpp 1: Kö/start,
    käpp 2: en mans zon/upplaning (ca 50m),
    käpp 3: bana (300-400m)
    käpp 4: slut på banan
    1-3 måste man segla nära. Efter 4 ska man bromsa/vända (och om jag har satt ut den så är det så nära land så att man måste kasta sig av)

• andersbq

Medlem
    7 september, 2009 vid 18:11 som svar på: SM i Speed?

Bra att du äntligen ger dig till känna, badföreningen kräver skadestånd.

• andersbq

Medlem
    7 september, 2009 vid 16:50 som svar på: Sm speed 3-4/10 funktionärer!!!

Jag har en känsla av att det kommer bli rekord i antalet deltagare i år. Kanske uppåt 35.
    Det kommer i så fall bli extra viktigt att skapa ett stort tävlingsområde.
    Det är ofta så på våra tävlingar när vi har bojar, att folk startar typ 50-70 meter från banan och så är själva banan bara cirka 200 meter. Dvs för kort för att att få en bra 10 sekundare. Om vi skulle granska filerna mer noga så skulle jag tro att många har sina bästa farter i slutet och 50 meter efter ”mål”. Jag föreslår ett lite större område. Gärna trattformat med en smalare ”startgate” men med mera ”fri slör” till en bredare mållinje. En längre banan skulle också sprida ut fältet. Inser att vindens riktning kommer styra hur banan ser ut, men som princip.
    (Sedan tycker jag att om det är västliga vindar så hade varit kul att köra i området Äskatorp/Tjolöholm istället, området ovanför piren blir lätt för trångt och skvalpigt.)

• andersbq

Medlem
    6 september, 2009 vid 19:48 som svar på: vilken fenbox?

Det finns/fanns väl en uppsjö av brädor som heter Bic Techno, allt i från US, Tuttle, Deep Tuttle och Powerboxar borde finnas, du måste speca mer vilken bräda du menar.

• andersbq

Medlem
    5 september, 2009 vid 17:48 som svar på: Hotspot Klagshamn

shit pommes, STORT grattis!

• andersbq

Medlem
    5 september, 2009 vid 07:48 som svar på: chocofins 2

Mach2 som är lite tunnare än Mach1 kom i våras. Är det någon som har seglat mycket på Mach1 som märkt någon skillnad?

• andersbq

Medlem
    4 september, 2009 vid 21:12 som svar på: Sm speed 3-4/10 funktionärer!!!

Vi är några som pratat om att köra SM i ”Stealth-mode” i år. Dvs inga flaggor, ingen bod, kanske inga bojar utan snökäppar med vimplar istället. Detta för att inte återuppleva strulet från förra året när markägaren kom och skulle stoppa tävlingen.
    Det fungerade ju att köra Heineken på Öland utan bojar mm.

• andersbq

Medlem
    4 september, 2009 vid 21:04 som svar på: Klagshamn fre förm…

Jag är så avis på er, vill oxå ha en förlängd pir…

Grattis förresten!

• andersbq

Medlem
    4 september, 2009 vid 20:36 som svar på: Hydroptere har tagit 500 m samt nautisk mil!

Anders sköter försegelskotet, men han sponsrar även projektet (från sin lilla Mistral-firma, därför har alla Mistral-kläder), man får väl gratulera!

• andersbq

Medlem
    4 september, 2009 vid 13:44 som svar på: Kastfall Med Kite i 50kn

Den där tyska spotten ser ju kanon ut.

Sida 106 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA