Forumsvar skapade

Sida 114 av 197
  • andersbq

Medlem
    15 juni, 2009 vid 11:43 som svar på: Våtdräkt för barn?

Vi kör Prolimit Grommet 4/3, limmade dräkter som är bra från april till september. Det är viktigt att inte köpa kalla grejor på typ Jula.

• andersbq

Medlem
    12 juni, 2009 vid 17:33 som svar på: Soar/Hirlam
    Steffo;552809 wrote:
    Den ger en viss indikation på chansen till sjöbris. Ju snabbare luften kan stiga desto mer kan sugas in från vattnet närmast kusten. Dessutom har den en bra molnprognos.

Tveksam till det där med sjöbrisen, har du läst produktförklaringen?

”Modellens (HIRLAM 22) upplösning räcker normalt inte till för att beskriva sjöbrisarna och därmed inte heller deras inverkan på termiken. Däremot kommer inverkan av en allmän luftström från hav eller stora sjöar med i beräkningarna.”

• andersbq

Medlem
    12 juni, 2009 vid 09:20 som svar på: Vindbojkott i Sthlm?
    dr Masse;552743 wrote:
    Till sist avslutar jag med lite vindstatistik 1961 – 2004

Nr Station jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec år
    6226 Hallands Väderö 7.5 6.8 6.8 5.9 6.0 5.9 6.1 6.0 7.1 7.2 8.3 7.9 6.8
    8745 Landsort 8.9 7.9 7.6 6.8 6.3 6.0 5.9 6.2 7.6 8.1 8.9 9.2 7.4
    6855 Hoburg 7.3 6.8 5.9 5.3 5.1 4.9 4.7 4.8 5.6 6.3 6.4 6.9 5.8
    9945 Söderarm 8.9 7.8 7.3 6.6 6.1 6.1 5.9 6.4 7.7 8.4 9.1 9.3 7.5

(att väderstationen på Landsorts fyr är närmast ökänd för att visa för mycket vind talar vi såklart väldigt tyst om i sådana här sammanhang…)

Ja, det är väl bara att börja övertala frugan och ungarna om att vi bör flytta österut snarast 😉

• andersbq

Medlem
    11 juni, 2009 vid 20:35 som svar på: Soar/Hirlam

HIRLAM SOAR är en produkt från SMHI för segelflygare, den visar vindstyrkan på 1000 meters höjd… Vet inte riktigt vad länken gör här på Surfzone, kanske någon kitare som letar efter termik?

• andersbq

Medlem
    11 juni, 2009 vid 19:22 som svar på: Vindbojkott i Sthlm?
    Robin;552596 wrote:
    @andersbq 552578 wrote:

… varför väljer vuxna människor som uppenbarligen lever för vindsurfing att bo i Stockholmsområdet?QUOTE]

För att man lever för mer än bara vindsurfing?

Såklart finns det många människor med andra prioriteringar, ursäkta mig. Jag menade mer att OM man som jag tycker att vindsurfing är bland det viktigaste i livet, så skulle det vara nästan mentalt självmord att bo så lång från bra vind och bra förhållanden.

• andersbq

Medlem
    11 juni, 2009 vid 15:39 som svar på: Vindbojkott i Sthlm?

Denna rubrik får mig att återigen reflektera, varför väljer vuxna människor som uppenbarligen lever för vindsurfing att bo i Stockholmsområdet?
    (jag har postat en poll om detta för nästan 2 år sedan, men jag tycker fortfarande att det är en märklig prio om man inte har budget att åka utomlands till Maui, SA eller WA varje år.

• andersbq

Medlem
    10 juni, 2009 vid 20:22 som svar på: weed fena storleks fråga

Köpguide för 110 kg surfare med 60 kg flickvän:
    En weedfena = 32 cm
    Två weedfenor = 32 och 24
    Tre weedfenor = 32, 28 och 24
    Fyra weedfenor = 36, 32, 28 och 24 cm
    Fler längder behövs nästan inte, då weedfenor har bredare range än vanliga.
    En prisvärd fena är T-Zone weed som är gjord i hållbar G10.

• andersbq

Medlem
    10 juni, 2009 vid 20:03 som svar på: weed fena storleks fråga

Söker du EN enda fena som ska passa ALLA segel från 4,7 till 9.0 ????

• andersbq

Medlem
    10 juni, 2009 vid 19:57 som svar på: Försäkring?
    xhib;552398 wrote:
    Anger man exakt vilka prylar som försäkringen skall gälla för när man tecknar den?
    Hur vet de annars vilka 3 av ens tex 6 segel som är försäkrade? Förutom vid stöld så är det ju inte troligt att allt man har blir skadat.

Det har hänt att någons lastrem lossnat på takräcke och att brädorna ramlat av på motorvägen. (Själv har jag 4 småbåtsförsäkringar)

• andersbq

Medlem
    10 juni, 2009 vid 19:29 som svar på: Prognosskola tack !

Kortfattat kan man väl säga att det finns olika datamodeller eller ”program” som används för att simulera /progonstisera väderdata. HIRLAM (High Resolution Limited Area Model) är den modell som används av SMHI, DMI, NMI mfl. Därför är ofta prognoserna från dessa väldigt lika. (att DMI sedan väljer att visa mer gratis än SMHI är en annan sak.) För säkerhets skull kan det därför vara bra att även kolla andra prgonoser som använder andra prognosmodeller som t ex GFS (Global Forecast System) eller WRF (Weather Research and Forecasting model). Siffrorna bakom anger upplösningen kilometer.

• andersbq

Medlem
    9 juni, 2009 vid 20:10 som svar på: Trollhätttan!

Håller inte med TSS, tycker att Öresjö med sin lilla ”tunneleffekt” Sydväst, Ursands camping (båthamnen) nord till nordost samt Båtgården i Lidköping är bättre än de flesta övriga. (glöm Sikhall, åk hellre till riktiga Apelviken).

• andersbq

Medlem
    8 juni, 2009 vid 20:53 som svar på: Trollhätttan!

Väst & sydväst, Öresjö 10 km västerut. Brukar blåsa något mer än Ljungkile eller Uddevalla.
    Annars är Svalnäs i Vänern OK.

• andersbq

Medlem
    5 juni, 2009 vid 20:10 som svar på: SWE SPEED SYD – 3:e deltävling, Onsdag 3 Juni

RTK = gud själv.

• andersbq

Medlem
    5 juni, 2009 vid 11:53 som svar på: Bästa bommen
    tobhed;551255 wrote:
    Hur är det med HPL förresten, har inte de slutat tillverka bommar?

Ne ne, har precis fått hem en riktig goding!

• andersbq

Medlem
    4 juni, 2009 vid 20:20 som svar på: Har du någon gång fastnat ute på "havet"?

Bröt bommen i Wollongong och sögs ut av en ripström, ett par lifeguards från Surf Rescue kom paddlande efter 20 minuter och riggade ner och paddlade in med riggen, sedan var det bara att paddla efter och försöka vågsurfa in. En annan gång i Surfers Paradise så mojnade det till ingen vind och jag drev med typ 12-15 knops fart nästan 25 km norrut innan jag lyckades vattenstarta och pumpa in på swellen, tog några timmar att gå tillbaka till bilen. Men värsta gången var nog när jag en söndageftermiddag i september slörade från Fiskebäck till Vinga och vinden la sig vid 16-tiden (när jag var längst ut) tog drygt 7 timmar att komma tillbaka & då vid midnatt var det typ 3 grader, med sommardräkt var det ingen höjdare och det var otäckt när alla stora båtar kom åkande mitt i natten….

Sida 114 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA