Forumsvar skapade

Sida 128 av 197
  • andersbq

Medlem
    12 december, 2008 vid 18:40 som svar på: Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

@Doc 519880 wrote:

Fasiken, du skulle haft en Naish HybridWave 96, eller vad säger du Adde?
    62 bred, planar tidigt men svänger på en femöring. Trivs bra med 5.7 och 6.2 och till mina 82kg var den perfekt i lätta vindar. Kan dock vara svår att få tag på.

Efterföljaren Naish Global Wave 98 äger. Lite längre och enklare att segla. Planar tidigt, lite freestylekänsla i planingsläge, snabb sväng och hög toppfart vilket ger skön höjd på hoppen. http://www.naishsails.com/en/products/boards/b_globalwave.html

• andersbq

Medlem
    11 december, 2008 vid 17:52 som svar på: Kolla in Emmas surfblogg!!!!!!!!

Om jag säger så här: Jag ser hellre att min dotter växer upp och blir en Emma med shorts som sätter feta bakåtloppar, men har sämre spons, än en spanjorska med string som poserar och ramlar i varannan gipp.

MEN jag tror(vet) att det kvinnosynen är olika i världen och det kan vara så att spanjorskans pappa har en annan uppfattning i denna frågan.

• andersbq

Medlem
    10 december, 2008 vid 20:45 som svar på: Simmer SC 2009

@tobhed 520329 wrote:

Det var tider det anders, då väntar vi bara på att cut-away ska bli poppis om sådär 1 år så är cirkeln sluten.

André håller iallafall stilen här är hans 2008:
    Vad tror du förresten om att ansöka om att bli teamåkare, nu när dom verkar ha rätt design?
    http://www.lefebvre-sails.de

• andersbq

Medlem
    10 december, 2008 vid 18:37 som svar på: Surfingen gynnas av Finanskrisen!!!!

Tja men den låga kronan gör att importpriset på segel resp brädor ökar med ca 20%, så de flesta kommer höja priserna nästa år med motsvarande.
    Det gör nog att färre byter och även begpriserna går upp.

• andersbq

Medlem
    9 december, 2008 vid 22:01 som svar på: Simmer SC 2009

Mmm ja det gör jag med… Lefebvre!

• andersbq

Medlem
    8 december, 2008 vid 17:57 som svar på: Vindsurfing är fortfarande snabbaste segelfarkosten…

@Haze 517751 wrote:

Nä men du svarade inte pà mitt pàstànde eller hur? Ni kör alltsà dà ni ”seglar” vindsegling och inte vindsurfing eller?

I Australien heter vindsurfing ”Sailboarding”, men va fan, visst seglar vi!
    Vi paddlar inte, vi (speedare) åker inte på vågor, så om du blir lyckligare så kan du gärna kallade det för Speedsailing för mig. Oavsett så är det semantik, och jag tänker aldrig jämföra in framfart med varken båtar eller kitare, paddlare, roddare, simmare etc. Det roliga är ju att köra med (någorlunda) samma grejor och tävla lite, allt e på skoj!

(PS jag tror en kitare blir först även över 100 km/h och 60 knop)

• andersbq

Medlem
    7 december, 2008 vid 07:52 som svar på: Slutresultat 08speedcup

Grattis Björnen!
    Men ni borde ladda hem sailwave-programmet (eller räkna manuellt) och ge alla DNC poäng också.
    (det blir nog Björnen ändå som vann). LBJ och Jester har demofiler och instruktion.
    Sen en fundering (som kan vara helt fel) när vi seglade swespeed West, trodde jag att vi har en 30knops gräns på någon eller några, för att kalla det godkänt. Hittar dock inte den regeln på Swespeedsidan.

(Edit) Med lite eftertanke så lät jag nog lite gnällig, kul att det blev en 08-cup, håll i nästa år och hoppas ni kan få med lite fler, även om getwet flyttar söderut

• andersbq

Medlem
    5 december, 2008 vid 18:32 som svar på: Fena?

Jag har ju själv kört våggrejor på plattvatten.
    Tror du kan skaffa en rak, tunn fena av hygglig kvalitet, typ Tekknosport Crossover eller Freerace. Kostar ca 600-700:-
    Du ska ha en 28cm till 6,2. Sedan med ditt kitt kan du försöka klämma 31,2 i 5*10 sec, eller 34,4 i 2 sec. (jag hade dock US-box och ingen fin fena)

• andersbq

Medlem
    1 december, 2008 vid 20:58 som svar på: Tobago vs Barbados

@Störner 518884 wrote:

Silver Sands är ett resort och aktiviteterna är begränsade till resortets utbud. Utanför resortet finns inte mycket annat än crackpundar locals som vill råna och spöa dig och din flickvän. (localsens hat och drogproblem är djupt tragiskt och har naturligtvis sin grund i hur fruktansvärt illa de behandlats i generationer)

Ja där har du västindien i en liten ask. Dock är det ändå rätt OK på Barbados, det är ännu värre på fattiga öar. Räkna med att bli rånad eller ficktjuvad varje kväll. Och på dagtid bli förnedrad eftersom du är vit (antar jag) dom ger nämligen tillbaka för det förtryck som de blivit utsatta för i generationer x10.

• andersbq

Medlem
    30 november, 2008 vid 17:22 som svar på: Carbontillverkning för den intresserade…

Dom har iallafall en hemsida:
    http://www.libertywind.jp/index.html

• andersbq

Medlem
    29 november, 2008 vid 19:26 som svar på: Tobago vs Barbados

Om det är vågor och nattliv du vl ha, och koncistent vind från babord då är det Barbados.
    Om du vill ha softa, slöa, segla på kristallklart plattvatten och vågor med vind från styrbord, dock väldans långt ut från stranden så kan du åka till Tobago. eller varför inte börja på Barbados och sen dra till TT? Lifta med nån båt, tar bara nåt dygn med en seg segelbåt. Och visst går det segla över revet på båda ställena.

• andersbq

Medlem
    29 november, 2008 vid 10:45 som svar på: Tobago vs Barbados

@suecocabron 518633 wrote:

Tack för alla tips!!

Vad körde du för storlekar på Tobago när du var där Anders?

5,2 och 5,7

• andersbq

Medlem
    28 november, 2008 vid 20:05 som svar på: Speedtävling April/Maj 2009, Windsurfing

@Surferboy 518485 wrote:

Nu är det officiellt att denna tävling räknas som första deltävlingen i Svenska cupen i speed. Förbundet SVF håller som bäst på att sätta ihop en tävlingskalender inför 2009.

De datum vi planerar att hålla speedtävlingar är följande:
    30 april – 3 maj, norra Öland, Arrangör ÖWC
    21-23 Maj (tor-lör): Haga Park (21:e är Kristi Himmelfärdsdag), Arrangör ÖWC
    30-21 Maj (lör-sön): Klagshamn eller Lomma, Arrangör Klagshamns WK eller LBWS
    6 – 7 Juni (lör-sön): reservdagar Klagshamn, Arrangör Klagshamns WK eller LBWS
    3-4 Oktober (lör-sön): Torkelstorp, Arrangör GWC

Kalendern är dock inte helt spikad så håll utkik efter information om den beslutade kalendern som kommer publiceras på http://www.vindsurfingforbundet.com under vintern/våren 2009.

Mvh,
    Gustav

Det gäller m a o att hålla sig på benen i maj nästa år… Inte stuka, bryta något, inte gå för nära någon som hostar, undvika att ta folk i hand etc.
    Varför tävlar vi inte mera på hösten, i oktober och november, när man börjat få trim på grejorna och sig själv?

• andersbq

Medlem
    28 november, 2008 vid 19:07 som svar på: Tobago vs Barbados

Var och seglade i västindien på 90-talet, hade med våg- och slalomgrejerna.
    Barbados är en lite större ö som är rejält exploaterad i södra delen. Dvs bra turistliv. Längst ner vid Silver Sands blåser det ofta bra och det bryter fina vågor över revet. Lugnare på insidan.

Tobago låg vi vid västra udden som heter typ Pigeon Point, det är ett område på norra sidan med underbart plattvatten där man seglar över korallrev i fantastiskt klart vatten. Bra med vind men en lite otäck känsla att blåsa på när det ser ut att vara 15 cm djupt, docj var det säkert en meter. När jag var där var jag i princip ensam vindsurfare varje dag. Det var väl därför som jag inte surfade i brytet utanför revet. Som jag minns det var det säkert 7-800 meter ut från stranden. (sedan låg vi i lä om udden och det behövdes lite slalomvolym för att kryssa upp runt pointen.) Det var lite badturister på stranden samt lite kryssningsbåtsgäster hela tiden. Nattlivet var på den tiden ganska dött, vi hängde på hotellens barer. Å andra sidan var vi festtrötta efter 2 veckors festival på grannön Trinidad… Vi hyrde jeepar, körde lite i djungeln på nordöstra delen. Ön påminner lite om Maui med en grön, blåsig nordsida. Men om jag ska vara ärligt så är varken Barbados eller Tobago några öar jag längtar tillbaka till.

• andersbq

Medlem
    26 november, 2008 vid 19:17 som svar på: ISA/Speed World Cup kalendern?

Jag kan tänka mig att åka ner ett par veckor och även ta med familjen, åtminstone en vecka. Kvartera in dem på ett nice hotell med pool inne i stan.
    Kan du kolla om du kan rigga medpassagerare på resan?

Sida 128 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA