andersbq
Forumsvar skapade
-
Jag trodde detsamma tills för en månad sedan. Jag hade sedan länge intalat mig att aldrig bestiga en sådan pjäs. Men efter en liten olycka när flera av mina brädor hade gått sönder, så lånade en vänlig själ (Putte) ut en riktig feting. Jag blev grymt förvånad, det kändes som en helt vanlig bräda.
Så döm inte musen efter håret, så att säga. -
Jag saknar en kort Chinook-förlängare, SDM, kolfiber, (ca 30 cm) med vit Formuline-tamp.
Hoppas det är den du har! -
Om man med vind menar över 10 m/s så ser det dystert ut. Möjligen kan det bli ostlig vind på tisdag fm som når uppåt 10.
-
Om du verkligen ska segla i vågor, håll dig runt 75 liter, inte 85. Och segel till en sådan är 4,2-4,7-5,3 bra. Borde räcka med två fenor, typ 21 och 23. VVK är klubben i Varberg, majoriteten av medlemmarna bor i Göteborg med omnejd. Vissa är även medlemmar i GWC. Om du inte har bil, kan du skaffa ett bås i VVKs klubbhus att ha prylarna i. Dock lite bökigt om du vill segla i Lejet eller Åsa. Men om du är en racekille kanske du lockas av lite mindre vågor och bara åka runt och hoppa lite i 7-8 m/s då kan även en 90-95 litare med 6.3 vara ett bra komplement.
-
Äh jag har bara en ny bräda en SP95, resten är numera begagnat. Men jag menar med en dåres envishet att man kan segla i +30 med på nästan vad som helst. En smal klassisk vågbräda med ett 5.0 vågsegel och en 23 cm vågfena är marig att komma över 27-28 knop (10 sek). En stubbie med en rak slalomfena med samma segel ger 30-31. Det mariga i detta fall är att hitta en slalomfena med smal profil för US-box. En nyare slalombräda med samma volym, med en bra fena och ett cambersegel 32-35 knop. En freeride/freestylebräda med ett 6-6,5 icke-camber 28-30 oavsett fena.
Samma rigg med en gammal 280 slalombräda från 1988, 27-29 knop.
Allt empiriskt utprovat, av en 90kg, 183 cm gubbe. -
Jag har varit med om att arrangera detta ett par gånger. Massa säljare inga/få köpare… Precis som på köp/sälj!
-
@NLC 480065 wrote:
Siktar mot medelvindar på ca 7-12 m/s, blåser det mer än så harvar jag hellre bland vågor än studsar runt på chop.
Här är ditt problem tycker jag. Du har ju grejor redan för +30, det är bara att du ska ut med dem i mera vind. Dvs kör med ditt 6,7 i 15 m/. För att detta ska kännas bra skulle du nog skaffa en typ 28 cm slalomfena, hjälm och en skyddsväst! Om du ska klara +30 knop i 7-10 m/s måste du skaffa ett 7,8 camber segel, (du kan få ett av mig om du tittar förbi ikväll).
-
Var i TT ikväll vid 20.45 och det söööööööööööööööög!
Vinden kom tebax vid 23.15, men då åkte jag in, inte kul att köra själv… -
Appropå gamla triangelsegel, så träffade jag förresten Johnny Myrin för några veckor sedan av en ren händelse! Har inte sett honom sen SurfSport Speed i Långedrag 1983. Kul att snacka lite om tiden innan de ”moderna” brädorna.
(Johnny var 70-talets Antoine Albeau). -
Tja, du borde bott närmare mig!!! Jag har lagt ut ett North Prisma 7,8 för 5:-, ett utmärkt racingsegel, inga nybörjargrejor men funkar gör det för dem som kan segla. Jag gav bort 2 fina vågbrädor i våras, och massa bommar och fenor förra året. Måste finnas nån i sthlm som behöver rensa garaget i år.
-
Om du absolut vill köpa nåt av det där, bjud typ 150:- för mistral-paketet.
Absolut inte surfpartnern!(mistralen är från -89 och seglet från -87, bommen från -88.)
-
Jo du kan ha en gammal mast i en ny mastförlängare. Men jag rekommederar ingen att någonsin använda ett sk triangelsegel. Jag provade 1983 att använda ett sådant på en vad man idag kallar slalombräda, och det fungerade verkligen inte. Alltså inte ens för 25 år sedan. Det blev till att köpa en ”modern rigg” med kort bom och ett genomlattat segel. Sedan gick det bra. Det var ingen slump att triangelseglen försvann från marknaden några år senare.
-
Varför vill man ha en så gammal rigg på en ny bräda???
Du kan ju lätt få en modern rigg gratis. Det är nog många med mig som slänger prylar hela tiden. -
Mmm det KAN bli uppåt 10 m/s från väst, om det vill sig väl, kanske lite mera. Det går att köra utan sjögräsfena, men räkna med att få rensa ibland. Idag var det inte mycket sjögräs men o andra sidan var det bara dottern och en till ute och ”kajkade” i ca 4-5 m/s.
-
med en fet freestylebräda och 6,5 kan det funka