Forumsvar skapade

Sida 146 av 197
  • andersbq

Medlem
    6 maj, 2008 vid 19:31 som svar på: En underbar dag i sillvik…..

@Hankloose 459691 wrote:

Måste även säga så här i efterhand att det e rätt töntigt med folk som inte klarar av att rigga sina segel utan vev. Har aldrig sett dunken eller albeu plockat en flanig jävla vev. Det är en typiskt nybörjar grej ni kommer att lägga av med vev tids nog!!

När man monterat Ronstan block och bytt till Formuline-tamp så var det enkelt att dra utan några verktyg. Kanske det är det är sådana prylar proffs som Dunken och Albeaus använder.

• andersbq

Medlem
    6 maj, 2008 vid 11:21 som svar på: Peter Forslin har startat surfshop

@Oscar 463233 wrote:

Och jag blev ju grymt sugen på ett Neil Pryde custom mk4 från -93 för 2499….all respekt för Peter Forslin men…

Skulle gissa att det är en del prutmån på de beggade grejorna, och att priserna beror på att ha ”köpt” in dem från sig själv som privatperson. Det kan man göra första året när man startar en ny rörelse men går inte att göra år två. Sedan ska de givetvis vara en marknadsmässig värdering, vad det nu är (Blocket?).

• andersbq

Medlem
    5 maj, 2008 vid 10:49 som svar på: Bringdal på franska!

Det var väldigt vilket flyt han har på det språket. Jag snappade upp ”Planche” någon annan som förstod något mera?

• Inte erfarna = typ småbarn och nybörjare, får runda en boj 50 meter ut och segla fram & tillbaka 2 ggr på grunt vatten.

Alla andra som planande kan segla 200 meter halvvind och ta sig runt en boj och tillbaka och orkar göra det typ tre varv = erfarna. Dvs det har inget att göra med att klara en laydowngipp i 25 knop.

Reglerna brukar vara de vanliga sjöväjningsreglerna, (typ babord väjer för styrbord, upphinnande väjer tills man har ”mast tvärs” etc). men med en avslappnad attityd, det är ju ett hyllningrace och inte VM. Reglerna är nog mer till för att hjälpa till med lite ordning, snarare än att vinna placeringar på ett protestmöte. Jag kan ha en snabbkurs för dig.

• Jag räknar med att komma, Pers minne ska hyllas.
    Tobbe, är du själv med i år då?

• andersbq

Medlem
    29 april, 2008 vid 04:55 som svar på: Sydost 10-14m/s i em. Göteborg, vart ska man köra?

@surfmeister 461601 wrote:

Vart riggar man om man vill segla vid Draget? Kommer man ner med bilen?

Mellan Gottskär och Draget tangerar vägen vattnet och en sandstrand md rigggräs. Man brukar ställa sig lite i diket/sidan av vägen. Du lär få lite sura blickar från folket i lyxvillorna när du riggar, men det går ju att stå ut med.

• andersbq

Medlem
    28 april, 2008 vid 16:26 som svar på: Sydost 10-14m/s i em. Göteborg, vart ska man köra?

Det blåser helt OK, runt 10 m/s. Draget är också helt OK idag om man vill ha chop hopp.

• andersbq

Medlem
    28 april, 2008 vid 16:23 som svar på: F2-problem med ekonomin? (tysk artikel)

Trist, konkurser är aldrig roliga. Kan inte Gustav och Hans lägga ett bud på varumärket och rätten till formarna!

• andersbq

Medlem
    28 april, 2008 vid 13:12 som svar på: SweSpeed West – Funrace

Tänkte mig mellan typ 7.00-9.30, jag måste vara på möte i stan vid 10.30.

• andersbq

Medlem
    28 april, 2008 vid 12:44 som svar på: SweSpeed West – Funrace

Själva idén med Swespeed Cup är väl att man kan köra vilken tid som helst på dagen eller? Jag kan imorgon bitti men ej på kvällen…

• andersbq

Medlem
    28 april, 2008 vid 10:59 som svar på: SweSpeed West – Funrace

jag kände till prognosen, men är fast i sociala obligations denna veckan… Dock droppar det ikväll vid vca 18.00
    imorgon tisdag blir det också vind från SE, den kan nog hänga i hela dagen.

• andersbq

Medlem
    27 april, 2008 vid 16:35 som svar på: Neil Pryde: RS Racing vs RS Slalom vs Hellcat

@Oscar 461271 wrote:

Jag hade ju lätt kört på RS-S. Seglet ser väldigt fint ut (klubbkompis som har ett). Du behöver inte ha X9 masten och väga 100 kg som A Albeau och M Buzianis för att få ut max prestanda. Lättare att rigga och troligen lättare att köra fort med för en normal seglare. Även bättre 2a-handsvärde i procentuell värdeminskning. Jag skulle vara livrädd varje gång jag riggar RSR pga x9 masten…

Jo, men Tom är ju gammal speedkung och tävlat mot Dunken mfl, bara typ 2 knop efter Björn på världscuptävlingen i tarifa, klart han ska ha det bästa.

• andersbq

Medlem
    27 april, 2008 vid 14:53 som svar på: Funkar denna som allroundfena till 4.2?

Jo den funkar till 4,2 om du är en lätt räka på en ganska liten vågbräda och inte behöver pina höjd, den är tunn och flexar mycket. Själv tycker jag Onshore är mer allround om man ska välja bland PLs fenor.

• andersbq

Medlem
    27 april, 2008 vid 09:37 som svar på: Neil Pryde: RS Racing vs RS Slalom vs Hellcat

Du har ju en historia som snabbåkande racare. Du kommer bara ångra dig om du skaffar något halvdant nu. När du väl står där på slören och svär för att du inte kan klämma ur de sista 2 knopen kommer du banna din snålhet. Spelar ingen roll att det inte är Namibia. Om det bara är NP som gäller för dig, så satsa på ett 6,7 RS R till den brädan. (Hellre det än 2 Hellcat tycker iallfall jag). Det där med bred mastficka får man stå ut med.
    Nu finns det visst även Evo I att fundera på…

• andersbq

Medlem
    26 april, 2008 vid 09:42 som svar på: Happy Birthday Robby!

@Tim.Eriksson 461015 wrote:

+ att han gör några framåtar med slalom prylar 🙂 Hur ofta ser man slalom / race nissarna dra på en framåt nuförtiden :cool2:?

enda anledningen att ladda på med racegrejorna i hopp är om man är på en fotosession med en helikopter + att grejorna man seglar helst inte är ens egna! Annars är det nog lite smartare att ta sitt vågkitt…

Sida 146 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA