andersbq
Forumsvar skapade
-
@Oregistrerad 448791 wrote:
Jag började från scratch med en Mistral 256 och det var lite småjobbigt ibörjan med balansen osv men när du väl har passerat det stadiet var det självklart värt pengarna. Men det beror helt och hållet på vad du är ute efter, brädan är mer en freeride/freestyle bräda. Är du ute efter att börja plana och snabbt lära dig vindsurfa bör du istället skaffa dig en annan bräda runt 125-130 liter. Men vill du istället snåla och sikta långsiktigt så är det självklart ett bra val med en Mistral 256. När du väl lärt dig gippen mm kan du ha väldigt kul med brädan.
Det där måste väl säljaren som gör ett inlägg. Vem skulle annars lura på en stackars nybörjare en liten smal gammal vågis?
-
Och frågan kvarstår, kommer RTK i fortsättningen att godkänna nya svenska rekord som sätt utan doppler under 2008?
PS Här är en liknade tråd om samma ämne på GPSSS; http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=6249
-
Ja jag kanske var helt fel ute, men som sagt det kan ju bero på att jag är ny, jag trodde i min enfald att alla topptider skulle vara med doppler från 2008. Jag tycker fortfarande inte att jag läst motsatsen någonstans. Men det är ju vagt formulerat:
”The use of a Doppler device is not obligatory but strongly recommended. Especially all top riders are expected to start posting Doppler speeds as soon as possible.”
PS Det där med vilket chip som finns olika apparater är nog inte känt av precis alla.
PS2. Jag fick till en bra fart på 1852m igår, vad är det gör den sträckan så mycket sämre än 5×10 sek rent mättekniskt? -
Ja ja det blir nog bra, du lär ju vara taggad att göra om dina bravader efter den här ”tittarstormen”! Tycker dock att det är viktigt att ta debatten, jag kan ju göra det som inte är i närheten av de högre farterna. Men om GPSSS ska funka så bör väl alla köra med samma apparater. Och det där med att det ”bara” är 5x10s som gäller, det beror väl på att gårdagens GPSer inte var så exakta. Tycker det vore kul om man med bra säkerhet också kan ”räkna” de andra kategorierna.
PS Det där med upp till 4-5 knop diff i maxfart är bara vad jag hört, det kanske är helt tokigt.
-
@benke. 448624 wrote:
Jorå jag har redan köpt en GT11 så man får köra med dubbla gps`er.
Men varför postade du inte upp farterna från GT11 istället, så hade vi alla bara postat ett stort GRATTIS?
-
Nädu, sitter just och mailar att jag vill ha grejorna per flyg, för just nu är skiten kvar i Asien… Men jag hängde iallfall med Surfan på dom långa benen idag. Alltid nåt.
Men vänta bara, den dagen jag har cambersegel, tuttlefenor, dubbelstroppar och en Garmin Geko, då ska ni få se på FART!
edit: som du kanske såg i sessionen kommentarer så hittade jag paket flytande efter en stund, underbart!
-
Först och främst vill jag påpeka att det som nu följer inte är någon kritik mot Magnus Bengtsson, utan mer riktad till RTK och dem som sköter GPSSS i Sverige.
Jag själv helt ny inom området speed, såpass ny att jag inte ens börjat, utan bara seglar runt lite med tröga våggrejor. Dock har jag skaffat en Amaryllo-GPS. Som jag förstått så är GPSSS en kul sajt där man kan ranka sig mot andra vindsurfare i fart. För att det ska fungera krävs ett enhetlig mätsystem. De första åren så var inte GPS-prylarna så noggranna så man fick köra medelvärden på 5 repor för att få lite mer rättvisa. De andra värdena var mer på skoj. Men för något år sedan kom en ny sort GPS som mäter betydligt mer noggrant på alla möjliga sätt. Och då bestämde GPSSS gubbarna att det var med den sortens GPS som man ska använda om man vill sätta rekord och posta upp sina farter. Doppler är visst ett krav vad jag förstått sedan 1/1. (detta är så jag uppfattat det). Med detta som bakgrund tycker jag det verkar märkligt att RTK kan godkänna att någon i sin allra första session postar upp svenska rekordtider, producerade av en vad jag förstår, föregångare till Foretex. En Garmin Gecko som enligt många kan visa 4-5 knop fel i toppfart. OM GPSSS ska vara ett slags topplista så vore det väl bra om vi alla har samma sorts mätare? En Amaryllo/Navi kostar ungefär som en fena och om man postar farter till GPSSS kan man väl kosta på sig en sådan. MEN om RTK i Sverige tycker att Gecko är det som gäller i år, så är jag lite intressad av att köpa en sådan. (Man vill ju ha samma grejor som toppgubbarna)!PS Efter en 3 timmars session på TT idag med Surfan så gjorde jag en rejäl vurpa, när jag väl kom upp igen upptäckte jag att aquapacken var borta. Det första som jag tänkte var ”fan 3 timmars surf förgaves”. Det andra var ”undrar om Wallen kan öppna imorgon”. Långt senare slog det mig att även bilnyckeln låg i aquapacken…
-
@culing 448491 wrote:
Nu säger jag det halva gps-sverige tänker:
Hur sanningsenliga är dessa tider på 100m platt? Är det möjligt på dessa förhållanden?
Markus E. har precis passerat 40 på 500m platt på Haga och han ’e grymseglare.Jag missunnar inte Benke något, bara ifrågasätter resultatet.
Ja han verkar ju haft lite strul med med sin Garmin Gecko förra gången han var över 41 dryga 10 m/s… Sedan står det i GPSSS att allt sattes på en F2 men enligt tråden ovan var den på en Fanatic. En sådan här toppsession måste så klart tåla ordentlig granskning då det kommer krävas riktigt optimala förhållanden att slå den.
-
Wow! Det var väl lite mera än ”en” by!
Förresten, TB-surf, hur ”räknas” tider som inte sätts med Amaryllo/Navi? (har sett att Thomas Gaudiot som ligger 7:a i år inte heller använder dem)
-
andersbq
Medlem28 februari, 2008 vid 05:50 som svar på: Intressant test av hängseletampar i senaste Boards!Lite kul kuriosa i senaste Boards är att Andreas Pastor (duktig racejunior i Svenska Cupen i slutet på 80-talet som utvecklades till en riktigt bra vågseglare) har ett stort fotoreportage om vindsurfing i New York.
-
@JPS 447794 wrote:
Kan någon vänlig själ stänga/döda/ta bort denna tråd?
Snälla moderator snabba er innan denna tråd blir ännu mera spammad!
-
@gifvars 447742 wrote:
Tjena.
Kort fråga – Jag var inne på pinnacles hemsida och vad jag begrep så finns videroedigering bara för PC. Så Macintosh har bara ett alternativ, Premiere?
-JG
imovie, som redan ingår i OSX duger väldigt lång, nästan samma funktioner som Pinnacle och väldigt snabbt att komma igång med jmf med Premiere
-
andersbq
Medlem26 februari, 2008 vid 18:53 som svar på: Intressant test av hängseletampar i senaste Boards!@RRD 447465 wrote:
Inte enligt vad man kan utläsa av artikeln.
Läste artikeln när jag nästa sov häromkvällen. Jag antar att de flesta här på konfen har Boards som sista kontakt med sitt vakna tillstånd varje kväll?
Men visst har du rätt, det är deras team som gillar 28 tums därför att dom alla är långa grabbar. Men lite intressant hur dom smäller upp detta på 4 sidor som en stor nyhet! ”vi har mätt linor”. Snacka om vintertorka! -
Man kan väl sammanfatta det så här:
– SWE-bokstäver har man om man kör seriösa regattor internationellt.
– ISA (Speed World Cup) verkar vilja ha tydliga nummer som fungerar för optisk läsning, skulle man ha otur som Surfan hade så får man riva av S-et.
– PWA så verkar det duga med en bokstav framför siffrornaMen för oss i den stora massan, som bara kör lite här hemma så behövs inga bokstäver. Dock är det trevligt med en bokstav, då numret blir unikt och är lite av ens eget varumärke. Är man t ex i Klitmöller så ser man snabbt vem som är vem.
-
@Oregistrerad 447462 wrote:
Skall du köra internationellt är det SWE som gäller. Man gick över till 3-ställiga kombinationer för några år sedan.
lite bilder från senaste ISA-tävlingen: