andersbq
Forumsvar skapade
-
@SWE-31 444438 wrote:
@andersbq 444366 wrote:
Galet, synd att dela på freesstyle och speedgänget. Vi gillar ju att umgås med varandra.
Och dessutom galet att ha long distance på Haga 2 veckor i rad.Nu har du nog inte kollat ordentligt. Flera av helgerna annordnas det tävlingar i olika klasser på flera olika platser i landet. Därav de L-formade färgade fälten i kalendern. Allt får inte plats på en rad.
17-18 är det SWT Freestyle på Haga och ett lokalt LD i Klagsahamn.
24-25 Det är det SWT LD på Haga.Samt F2 Speed Challenge.OK, lite originell lösning att göra ett tidsschema, men Ok då förstår jag hur du tänker att man ska tolka det! Om det skulle varit longdsistance race båda helgerna på ÖWC hade det nog sett likadant ut. Nevermind, det är ändå tråkigt att vi inte kan ha en stor manifestation med speed & freestylegänget på samma ställe. Från min klubb VVK är jag tämligen ensam om speed men vi har en del duktiga brädsnurrare som dessutom är ett gott partygäng.
-
Beror på att i Guy´s frånvaro spikade jag alla racen och ledde därmed rankingen över nästa VM-uttagning. Så det glömmer jag inte!
Men åter till ämnet, dubbelboka för f:n inte Haga så att folk missar Klagshamn!
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55539&highlight=klagshamn -
@SWE-31 444360 wrote:
Senaste tävlingskalendern finns att ladda ner på SVFs hemsida.
Galet, synd att dela på freesstyle och speedgänget. Vi gillar ju att umgås med varandra.
Och dessutom galet att ha long distance på Haga 2 veckor i rad.Skit i Polen!
Kan säga som kuriosa att på 90-talet gick raceboard EM i Polen samtidigt som Svenska Cupen i Ringenäs. Hur många drabbade det då? en gubbe (Guy)!
-
Synd att det krockar med Per Andersson Memorial i Klagshamn i så fall.
Jag tycker ni förts och främst ska koordinera inom Sverige. Det är väl inte mer än några få som åker runt i Europa. -
@andreasalm 444220 wrote:
Freestyletävligen på Haga Park som tidigare har varit i samband med Kristiflygare och speedtävlingen kommer inte att äga rum den 24-25 Maj utan kommer istället att läggas helgen innan 17-18 Maj. (Detta pga. att det va någon annan freestyletävlingen som krockade med helgen 24-25)
Vad har du för källa?
-
Gjutna fenor? Slutade man inte med det för 25 år sedan?
-
@Jester 444092 wrote:
Den där har jag spanat lite på, men det är nog svårt att få till bra med vind där inne, tyvärr.
Jag tror man seglar utifrån och in. Dvs launchar från Forsbäck eller Hanhalsholme.
Vore bra med en caddybåt som kan dra en tillbaka sedan, eftersom det är lös/sank botten.Vind från VNV kommer nog bli störd, precis som du säger men SSO borde vara lika fri som vid TT. Gäller att inte få möte bara, men vem går ut med båten i 20 m/s!
Största problemet är således att det ganska sällan är halv storm från SSO-hållet…
-
Och när jag ändå är igång med eniro, den här 1 km kanalen som bara ligger 5 minuter från mitt eget hus:
-
Hamnen i Skälderviken, kan det va nåt?
-
I lördagens Kungsbacka Posten 9/2 stod följande artikel;
”STAKET STOPPAR STRANDSPROMENAD
Längs Onsalahalvöns strandlinje vid Kungsbackafjorden finns förutsättningar för en attraktiv strandpromenad – i princip längs hela sträckan från Forsbäck ända ut till Gottskär och Draget i Väster.
Men problemet är att här och var är det stopp till följd av staket och höga murar ner till stranden. Privata fastighetsägare har barrkikaderat sig på sina egendomar. Sen fem år har en av de bosatta i området, Clas Viklund, engagerat sig i frågan. Han vill att kommunen iordningställer en ordentlig strandpromenad och att de hinder som idag finns undanröjs.
Nu är det dags igen. _ Det är fel att några enskilda markägare ska kunna stänga ute allmänheten från tillträde till attraktiva stränder i ett tätbebyggt område. EN ordentlig promenadväg längs den här sträckan skulle kunna bli en stor attraktion tycker han.
Allemansrätten
Ett sådant tillträde skulle kunna hävas med stöd av strandskyddetslagen och allemansrätten, menar Clas Viklund och pekar på ett aktuellt fall i Särö där hovrätten ålade två fastighetsägare att riva ett staket som gick ända ner till vattnet. Men frågan är inte solklar. Här finns en gråzon mellan allemansrätten och den enskilde tomtägarens rätt att hävda en hemfridszon, som det står i lagtexten.
– Allemansrätten gäller inte på tomtmark, även om det råkar ingå vatten på tomtmarken, säger Ulf Havtorn jurist på länsstyrelsen. Sedan är det frågan hur tomtmark ska definieras. En tomt behöver inte sammanfalla med fastighetens storlek.Max 2000 kvadratmeter
I miljöbalken hävdas att en fritidshustomt inte bör omfattas av mer än 2000 kvadratmeter. Därutöver gäller allemansrätten, oavsett hur stor fastigheten är. Ungefär samma regel gäller för villabebyggelse. Fritidschefen Lars Nyström berättar att planer på att anlägga en promenadstig längs den föreslagna vägen har funnits. Vi lät en konsult titta på det och jag vet att han också hade en del samtal med fastighetsägarna. Men vi backade ut, i första hand av ekonomiska skäl. Det skulle bli för dyrt. Dessutom går det faktiskt, så när som på några undantag, redan nu att ta sig fram nästan hela sträckan, säger han.
Kungsbacka-Posten, Lennart Jonson 0300-51985”
-
[QUOTE=Robin;443368Därför undrar jag hur långt bakåt i historien man kan gå om man vill ha den där fantastiska kombinationen av grymt tidig planing, skitrolig toppfart och känslan av lugn men ursinnig behärskning. Måste jag köpa en 07:a eller går det lika bra med en 04:a eller kanske till och med en 01:a?
Ska väl tillägga att jag inte tänker köpa med fel mast.
Jag tycker mina freestylesegel Naish All Terrain -08, och även AMP från 06/07 levererar på allt det du beskriver. Och dessutom betydligt tidigare planing än speedgängets nya cambersegel. Enda fördelen med ett cambrat racesegel är att dom klarar betydligt mer vind ”på toppen”, dvs när jag kör All Terrain 6.0 i 18 m/s så kan man segla ett racesegel på 6.8. men eftersom du inte har några GPS ambitioner spelar kanske inte fart 30+ någon roll?
-
Usch vad jag blir upprörd, jävla tyskfasoner att claima strandlinjen, det räcker ju om dom släpper till ett par meter längst ned.
-
@getwet 443583 wrote:
Bäst är att inte köra alls….:wink:
Vår har en förbrukning med automatlåda och två stora feta extra ljus i fronten (som jag är övertygad om förstör aerodynamiken ganska rejält)
på 0.65-0.7 blandad körning med motorvärmare. På landsväg kommer vi oftast ned på ca 0.53-0.56.
Observera att ett fordons förbrukning enligt konsumentverket tror (inte hundra nu men jag tror det) jag är baserad på en jämn fart i 60km/h.
.Det här är inte mitt hemmaämne heller, men lite koll har jag. Bränsleförbrukningarna som uppges i bilarnas specifikation för blandad och landsvägskörning, är en teoretisk EU-körcykel med mix av olika farter och belastningar. Alltså inte någon jämn 60km/h fart. Dom räknas ut via dator och stämmer inte alltid med verkligheten, t ex då vissa bilar senare visar sig ha högre rullmotstånd än förväntat, vilket kan bero på sånt smått som fukt på bromsskivor i kombination med nya tekniska bromshjälpsystem etc.
Sedan en annan sak, när jag jobbade på Saab satt jag i rummet brevid aerodynamiska avdelningen, jag frågade då hur man packar mycket surf optimalt på taket och den optimala farten, ur bränsle förbrukning.
Deras svar var att under ca 70 km/h spelar luftmotståndet liten roll i förhållande till rullmotsåndet, så då kan man åka runt med vad för något som helst, utan att det börjar kosta. Men sedan gäller det att packa långt bak, inget framför A-stolpen /takets framkant. Och förstås helst ingenting på taket…
-
@gonzo 443565 wrote:
fan hur håller brädorna
Nej dom håller inte. Jag har hoppat av cirka 10 stycken…
-
@Oscar 443508 wrote:
2fast4you är en annan kille från Linköping. RRD 271an tror jag först var i Bringdals ägo för att sen köpas av Sveriges bästa damseglare Kicki Willquist från Linköping.
Kristina är nog duktigt, men ”Sveriges bästa”? Det epitetet skulle hon själv aldrig använda, om jag känner henne rätt!