Forumsvar skapade

Sida 185 av 197
  • andersbq

Medlem
    15 juni, 2007 vid 11:27 som svar på: Ostligt i Götet

Detta är ju en gammal vanlig fråga med samma gamla vanliga svar; Kungsbackafjorden dvs Finnasand (kyrkan), Stora Enen och Gottskär. Eller varför inte Tjuvkil, om man är norröver.

• andersbq

Medlem
    11 juni, 2007 vid 10:03 som svar på: Klagshamn och Bad-Janne

Håller med Surfmad, make till surfanläggningen i Klagshamn saknar motstycke. Olika omklädningsrum för herrar/damer, utedusch, verkstad, jättekök, 6 containrar för brädförvarining, egen parkering, 10 meter till vattnet, räddningsbåt, lånebrädor, tavla med foton på alla nya medlemmar och en Badjanne med tillhörande kassörsfru… Jag sa till Badjanne att detta nästan räcker som arument till att bli skåning framöver!

• andersbq

Medlem
    11 juni, 2007 vid 09:49 som svar på: Återfallssurfare i nöd

@Hundra 386688 wrote:

Tusen tack, ringer när jag är på väg:)

Du får gärna plussa på mina Aloha nu när du fyllde bagaget med gratis bommar & fena!

• andersbq

Medlem
    10 juni, 2007 vid 06:58 som svar på: Montera hängbanden på bågen

Spray, jag ska upp till Tällberg 25-28 juni, jag kan komma förbi och visa hur du ska trimma dina prylar.

• andersbq

Medlem
    7 juni, 2007 vid 20:12 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Sådana här hemmalagningar blir aldrig 100% snygga men funktionella. Du har alltså bara målat i/på med epoxi. Brädan är därmed lite försvagad just där du lagat. Antagligen ingen problem, men den tål inga smällar just där. Om du hade armerat med ett lager glasfiber, hade den blivit enormt mycket starkare. Dock sticker det ut 0,2 mm… och om du sedan målar på med gelcoat för att göra det vitt och tätt så blir ”bulan” 0,3 mm. Men såna lagningar håller och dom försämrar inte prestandan, bara utseendet. På en bräda med några år på nacken spelar det väl ingen roll? Kolla på bilden på mina flaps, där ser du lagning med glasfiber och lite gelcoat.

• andersbq

Medlem
    6 juni, 2007 vid 21:04 som svar på: Korrekt riggat?

Om förvaring; släpp lite på nedhalet när du inte använder det, typ 1 dm.

OM fukt, jag har aldrig sköljt några segel, brukar bara rulla ihop dem, så småningom torkar allt. All segelduk är antimögelbehandlat. Givetvis är det optimalt att skölja i sötvatten och sedan låta det torka hängande, men har tid till sånt?

• andersbq

Medlem
    3 juni, 2007 vid 12:30 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

OK, då så. Även om ditt segel är till åren får det ändå kanske kategoriseras som ”modernt”. Dvs styv kolmast med mycket böj och fladdrigt akterlik. EN gissning är att gamla segel (se nedan) hade mindre mastkurva, styvare master, styvare akterlik, mer buk hela vägen upp. NAckdelen med dessa segel var bl a ett smalt vindregister. Seglen gav mer sidotryck. Och på nåt vis så stod man lättare/oftare i bakstropparna, även med stora segel, precis som på bilden. Till sklilnad fråm Knattes bild så seglar jag bara på utan att stila, jag visste inte om att Martin Ståhl hade snott min kamera. Dvs det är en helt naturlig stans. En sista fråga, vad har du för fena?

• andersbq

Medlem
    3 juni, 2007 vid 10:23 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Du får ursäkta men jag är inte så kunnig på Pryde-segel. Vad är MKIV för sort segel och hur gammal är det?
    Själv körde jag med North Prisma 7.8, ett cambersegel som Niklas Olausson hade i World Cup -97. Dvs det är gjort för mindre brädor, och för högre hastigheter.

• andersbq

Medlem
    3 juni, 2007 vid 08:37 som svar på: Gammelräser för ickeplanande väder

Vad har du för rigg? Med en gammal rigg från -88 hade du nog kunnat ha fullt drag i bakstropparna, men om du har en lite modernare från senare delen av -90 talet eller nyare så tror jag att för att kunna stå längst bak, så krävs det 9 kvm i 6-8m/s.
    Jag gjorde samma reflektion i Klagshamn förra helgen, 7.8m2 i 8-10m/s borde inneburit bakstropparna på halvvind, men nu fick jag peka ner på djup slör för att kunna stå där bak. Skulle tro att dagens 9.5 är bra segel till raceboard, och kan jämföras med dåtidens 7kvm.

• andersbq

Medlem
    2 juni, 2007 vid 06:27 som svar på: vilket segel?

Du kan ju köpa begagnade segel, jag kommer t ex snart sälja mina Simmer Onshore wave 4.1, 4.7, 5.2, 5.7, 6.3 från -98. Alla utom 4.1 kan man ha en 460 mast. Det finns säker andra säljare med liknande utbud, kanske nyare prylar och nära Stockholm, dessutom.

• andersbq

Medlem
    1 juni, 2007 vid 19:05 som svar på: Vem kan laga bräda i gbg?

Om shoppen som sålt din våtdräkt lagt ner eller kursat får du väl ta reklamationen med importören, jag har glömt vem som har Rip Curl-agenturen, men jag tror det är nån i GBG, kolla med Henrik Fahlén, han vet.

• andersbq

Medlem
    1 juni, 2007 vid 07:15 som svar på: Ställa in mastförlängaren

Låt oss säga att du har en 4.60 mast och seglet behöver 4.95 mastlängd, då ska du förlänga den med 35 cm. Graderingar och siffror på segel eller förängare kan du strunta i.

• andersbq

Medlem
    31 maj, 2007 vid 16:33 som svar på: Ny fena, men vilken??

Eller kolla med Janne Blidberg i Kode(utanför Götet) 030350691

(Han är en fena på fenor, stick till honom nån hundring så blir den som ny, jag har köpt några G10 fenor som han gjort helt själv, jävligt bra)

• andersbq

Medlem
    31 maj, 2007 vid 10:57 som svar på: Ny fena, men vilken??

Som sagt 2 nya fenor är nog inte fel. En för att plana tidigt och en som man kan ha för att göra enkla slides när det blåser. En fena till allt är kompromiss. Det är bara att prioritera.
    Kan du förresten inte putsa ner din gamla 24 till en 23, eller är det en komposit?

• andersbq

Medlem
    30 maj, 2007 vid 13:13 som svar på: Ny fena, men vilken??

26 blir nog bra, du vill ju dessutom ha lite planingshjälp!

Sida 185 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA