anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
För det är ingen som vill längre, och att det bara finns typ tre pers som skulle kunna hävda sig som är under 21…en kom nyss 4 på Funboard VM, Kristofre Karlsson! Jag själv har mer eller mindre lagt ner racing eftersom jag tycker inte att det ger mig nåt längre… Erik S-81
-
anonym-anvandare
Medlem30 augusti, 2000 vid 08:11 som svar på: LIVET ÄR FULLT AV PRIORITERINGAR!!!VEM VILL INTE SEGLA I 26° GRADIGT VATTEN OCH SAND MELLANT TÅRNA…Vart är prylhysterin på väg?
På 70-talet var man macho om man hade ”290” långa stenhårda störtloppskidor
utan nån som helst midja. Hur macho är det idag??
Hade man då dykt upp med korta Carvingskidor typ X-Scream så hade man blivit
betraktad som sinneslö. Däremot om man OCKSÅ helt själv råtränat en helt ny
åkstil och kallat den för freestyle (med puckel osv.) så hade man ju fullkomligt
trashat dåtidens macho-åkare och mängder av skidåkare ”hade följt efter.” Så
blev det ju faktiskt till sist mest tack vare Snow-boarden (nästan 15 år senare)
och framförallt p.g.a att dåtidens macho-sar till sist blev ”pensionärer.”Sen april har jag seglat ca två gånger per vecka tom juni. Under semestern
seglade jag varenda dag under 5 veckor, denna vindfattiga sommar mest tack
vare att jag blev övertalad att köpa också en Bee 164 som trots ballfaktor ”-18”
också kan segla lugnt och stadigt i 20 – 22knop med +9 i ca 9m/s i lagom slör
vilket är perfekt för mig.Jag har lagt ut ca 35 kKr under de tre sista åren att tex jämföra med mina
kompisar som köpt motorcyklar modell balla och hur mycket kostar det tex att
driva traktens mest ”mörkblå-aggro-sänkta-BMW” per år (som ingen egentligen
bryr sig om utom kompisen och hans brorsa som inte har råd själva.)Det här betyder att jag lagt ut ca 12 kKr/år.
Vad kostar det tex att försäkra en motorcykel 175 kg/turbomatad till ca 250 hkr i
Stocholmstrakten som är väl det enda som till 10% kan matcha windsurfing i
storm på öppet hav.
Vad kostar det att åka med familjen till Sälen 1 vecka, ÄRLIGT för en gång skull.Eller så här: Köp en nyare familjebil på avbetalning. På 3 år har värdet halverats
och du är blåst på 100kKr – 150kKr…köper du en typ: Tahoe eller Yukon som
helt klart är nästa trend….200kKr (kolla leasingavtalen)….puff bilindustrin är en
enda stor kanon-hype.
Men framförallt:
Vad är det värt i kronor att en eller två gånger per vecka april tom oktober segla
ordentligt och på så sätt meditera bort IT stress och på köpet bli vältränad under
låt oss säga 10år.
Mao Windsurfing är inte dyrt alls det är faktiskt precis tvärtom.
Men visst håller jag med i sak, det är ju bara att spana in prylarna i videon R.I.P.
och jämföra med sig själv.Men det som måste bli bättre är logistiken det är för puligt som det är nu. Vore det
”enkelt” så skulle man kunna ta prylarna med till jobbet och dra några repor på
Riddarfjärden på väg hem en sen eftermiddag. Mao jag kommer att fortsätta att
köpa många år framåt.Det märkliga är att vi inte förstår hur extremt stor windsurfingpotential det finns i
det här landet.Vad är tex det gällande speed-rekordet i Apelviken, Haga Park men framförallt
Riddarfjärden?? för att ta ett enda smalt spår. Vem har hoppat högst i landet och
hur högt?? Var finns windsurfingens Sälen för hela familjen med schysst logistik?
Vad kostar det att prenumerera på den svenska
windsurfingtidningen?…………………………..Prylen är ju att kombinera ett rått prylbegär med egna visioner och fokusera
långsiktigt. Mina två mål är 28.4knop (motsvarar jumbon i Leucate, 4.4 knop
kvar) och Haute Route i skärgårdar. (Att välja ut en bräda med just målet 28
knop är nåt av det roligaste jag gjort inom området windsurfing faktiskt. Valet är
klart och nu är det dags för fenorna, ett guld-projekt.)Och till sist: Anta att du är i Sydafrika du drar rakt ut till havs långt och din
oplastade Fibersnapp bom snappar. Och nu ligger du där ute ensam. Jag har
varit med om detta att prylar går sönder lång ute i varmare vatten och i alla fall jag
tycker det är otäckt skit samma om det bara är 13 per år eller dylikt som stryker
med, just då har det mindre betydelse för känslan av att vara en mänsklig
Nils-Master (wobbler) är inte kul. Nää tacka vet jag nors i Riddarfjärden.Mvh / Bosse
Som bara har råd att åka till varma vatten 1 vecka/år. -
Resultat från Junior VM i Formula, läs själva så förstår ni vad jag menar……
Junior World Championships Murcia , Spain.
Formula windsurfing.1/ Aleander Grynis POL 86 Starboard
2/ Robby Swifft GBR 89 Starboard
3/ Pawel Hlavaty POL 124 Starboard
4/ Tue Deleuran Den 76 Starboard
5/ C.Andersen DEN 291 Starboard
6/ A.Pijoan ESP 55 Starboard
7/ R.Williams GBR 80 Exocet
8/ K.Orkisz POL 2 Starboard
9/ M.Gutirrez ESP 101 Starboard
10/ E.Zoonekynd FRA 1 FanaticMvh:
Jonas
Surfman GBG -
Det är otroligt vilka historier som tar fart angående kitesurfingen.
När jag var nere på Bunk i H-hamnen sthlm, berättade killen i shopen om två olyckor, en som blev av med örat på Öland och en som blev upplåst över träden på västkusten. Båda historierna har jag hört tidigare men då var stället Hawaii. Den med killen som flög upp över träden och blev liggande livlös stämmer men alla andra om tår som kapas, öron som flyger, impotens, sömnlöshet och fortkörningsböter 😉 är bara dravel…tror jag…/CH
-
Hej.
Brädorna är gjorda för olika viktklasser på seglaren dvs:
135 ca 40-65kg 58cm fena
155 ca 65-95kg 58cm fena
175 ca 95+ kg 65cm fenaBilder finns på:
http://www.star-board.com/bd_for_2001.html
Notera att längderna och vikterna inte stämmer på denna sidan.Angående segel storlekarna så är det väldigt svårt att säga innan man testat brädan så jag får återkomma med det, men 11-12kvm som största ska inte vara några problem eftersom folk har annvänt 10.9 på årets model.
Mvh:
Jonas
Surfman GBG -
Det skulle kunna vara Knappelskär, har dock ej varit där själv för att veta om det är bra att vindsurfa där.
/Christian
-
anonym-anvandare
Medlem30 augusti, 2000 vid 07:06 som svar på: Nästa generation svenska stridsflygplan , en feting !!HM. Inte får man upp dessa farkoster i luften. Mac Ts försökte och då blev den två delad i ett hopp på två cm. Detta innbär att vårt luftrum kommer att bli obevakat.
Jag föreslår att man kommer använda RRD Cult för att bevaka luftrummet. -
DU Voodo-mannen det var jag som skrev det om klen jag har kört 3,7 3 gånger i år och hur många gånger du gjort det vet vi allt för väl, vad jag menade var att det lär inte bli 3,7 på söndag då de lovar 8-12 och ingen kuling. Blir det 3,7 här på västkusten så skall jag baske mig köpa ditt segel för 1800:-
-
Bra att du tog upp det. Jag har två NP sheattip segel nya för i år.
På båda seglen har sheatippen lagt av. Det verkar vara någon felkonstruktion.
Jag har testat med smörjning det hjälper inte. Är det någon som läst nåt om detta på nån utländsk saite.
Nu vill vi inte ha svar från Voodoo om att vi skulle köpt North.
För gjort är gjort. Men faktum kvarstår att överhuvudtaget så tycks NP inte ha
nån kvalitet på nåt längre. Har följt konfen om dräkterna.
PS alla skrynklor dvs. Är det bara NP som får dom eller gäller det andra märken med. Kom inte med nåt hur man rullar dom. Jag har haft NP i hela mitt liv och det är inte kort. Seglen är svinbra men det är kvaliteten vi pratar om.
Hade det gällt bilar hade dom blivit återkallade.
Tacksam för svar och tips. -
Jag menar ”bakom markeringarna”. Masten jag använder ska vara den rätta för seglet.
Per
-
har rätt svårt att känna medlidande…
hur lyckas man med det för övrigt? -
Det var inte ens jag som retade dig denna gången.
Annars så får jag erkänna att jag nämnt att du är lite klen ett par gånger…
Det är någon annan som har konstaterat detta… hmmm… undrar vem….?S..
-
Lustigt.
Jag har nya North men lyckas alltid få mycket bra balans i seglet om jag sätter dem vid markeringen. Jag har dock märkt att man har lite olika placering beroende på hur man riggat seglet – hårdvind/lättvind vill säga. Det skiljer dock inte många millimeter. Det är i och för sig inte så konstigt att det skiljer lite då man ändrar ganska mycket på både ut- och nedhal. Men under seglingen när jag väl fått balans behöver jag aldrig ändra dem.Förresten – passar din mast till seglet. Det kan vara avgörande.
Vad menar du med ”från markeringen” ? Är det bägge utåt eller är det framåt eller bakåt?
S..
-
Sveriges speedrekord innehas av en Björn XXXXXX nånting, cirkus 40knop..tror jag, det sattes isf fall med ett NP MK4 (från Surfsport -94)…..rekordet sattes i Frankrike i speedkanalen..Eller var det Fuerte, nej jag tror det var i Frankrike!
Nån annan som vet mer kanske?? -
Ungefär två knytnävar emellan är lagom enligt mig….sen sätter du bara tamparna där du tycker du har balans mellan händerna..håll med typ 40cm mellanrum och känn att du har balans och sätt tamparna där, man brukar dock få flytta bak dem ett par cm efteråt