

bergelin
Forumsvar skapade
-
SWE223 wrote:Hej !
Åker till Karpathos 20/7 och stannar i 2v. Har boende bokat på Aegean village i Amophi. Hur tar man sej smidigast till surfet vid flygplatsen? (Tänkte hyra hos Chris Schill) Går det någon lokal buss som man kan ta eller är det bara, taxi,hyrbil,moppe som gäller?.
Tips på mysiga utflyktsmål med familjen mottages oxså tacksamt.
Mvh NicklasMoppe är grymt billigt att hyra och det gör alla. Bussar går sällan så det är hyrbil eller moppe som gäller. Kolla efter restaurangen ”Under the Trees”.. det är en av de mysigaste uterestaurangerna jag varit på. Man sitter och äter under några stora träd vid en vik och ser solen gå ner. Nyfångad fisk och underbara sallader är oftast det som rekommenderas. Hela västkusten och i synnerhet den norra delen uppe i bergen är annars grymt. Ibland är dock vägarna avstängda så kolla upp det först!
Ha det gött, surfingen där är grym.. testa luv-spot de dagarna det blåser 3.2 i Devils Bay. ;o)
// Erik
-
Håller med Svenne..
Du frå absolut inte blanda olika oljor, och vet du inte vilken du hade innan så byt allt.. Byt ut all olja till en tjockare. Hade samma problem men det löste sig perfekt när jag bytte till en tjockare! (Fråga på verkstaden, de vet)
// Erik
-
130 liter räcker mer än väl för att dra rigg och segla lättvind. Ditt segel är helt ok på en bräda på 130 liter. Jag sålde precis en Mistral Screamer 133 – 03 och jag kan tänka mig att en sådan bräda skulle passa dig perfekt.. lycka till med inköpet!!!
// Erik
-
Pyradon wrote:Ok, tack för svar.. Kommer köra mest i Bråviken.
Med mitt 8,1 segel verkar det som att 145l är den man ska köra på.
Då det inte blåser mer än 4-7 m/s oftast så är det nog 145l man ska köra på 🙂Hade nog satsat på en bräda runt 130 istället för 145..
Den som är 145 kommer du tröttna på fort, säkerligen även 130-litarn men den kan faktiskt användas även när man blir lite bättre.. Speeda med lite större segel.
// Erik
-
Ser grymt ut.. Flyttar till Sthlm i mitten av juli och hoppas att jag kan joina er där.. Riktigt snygga kort..
-
Johan_M wrote:Jag funderar på att kitta upp mig på mastsidan då jag nu bara har gun c35 master, funderar på att kitta upp till åtminstone 55%are. är väl 430 och 460 som skall bytas i första hand, är väl lite inne på RDM men då måste även längare bytas. Nu till frågan då.
Törs man köpa master begagnat?
Känns lite tveksamt då man inte vet hur hårt dom är körda, och kan vara svårt att se hur slitna dom är.Så vad säger ni andra om att köpa master begagnat, är det värt prisskillnaden mot nya?
Det viktiga som du ska kolla är om det finns jack i masten.. Om den är sliten och ”nedskavd” spelar ingen roll, det viktiga är de sprickor som vid en liten överbelastning går av..
Tycker absolut att det är värt att köpa begagnade master, har själv två stycken. Ganska tacksamt att köpa en som är använd i Sverige pga de inte allt för extrema förhållandena!
// Erik
-
Rekommenderar F2 Eliminator eller Mistral Syncro.. De funkar med segel upp till 7.5 och ganska långt ner (4.7 ller något liknande)
// Erik
-
Som jag försökt säga och vad Oscar förkortade ner till en mening: Screamern är extremt lättseglad och det är ganska svårt att misslyckas med basic surfing på den.. därför blir den mångas favorit.
Syncro 115 är fortfarande ett dåligt köp enligt mig som iallafall har 15-20 effektiva timmar på den då det inte fanns några andra brädor att tillgå för tillfället. Det spelar inte någon roll hur många tidningar som säger annat, jag ändrar inte uppfattning.
Tävlade mot en polare med Screamer 115 mot Syncro 115 på ”snabbast runt klippan” (Den lilla klippan på Karpathos som ligger mellan Afiartis och Amoopi <-- jävligt långt) och vi hade samma segel etc. (7.5 tror jag) och det blev ingen riktig match.. iof kanske inte så viktigt här, men screamern är tillräckligt snabb. Rekommenderar även lite äldre versioner av screamern. Jag fick med mig en screamer 133 -04 hem för 15 euro och den har jag fått ganska sköna surfdagar på. Bra timmar på vattnet/krona ratio. 🙂 Mycket snack men lite hockey kanske? Men jag vet att folk som testar brädan gillar den, och har då kvantitativt bevis på det. Inte en testpanel som förmodligen är vanare vid lite mer extrem segling än plattvatten 7 m/s och 7.5 kvm?? // Erik
-
Oscar wrote:Har läst samtliga testerna på screamern. Att säga att den är testförlorare bara för att den inte får toppresultat i speed är väl att ta i. Den får däremot toppresultat i kontroll och att vara lättseglad. Dettta är vad 90 % av alla vindsurfare behöver. 90% av alla vindsurfare är inte inne på konfen, rippar vågor seglar +30 knop etc etc. För de flesta är screamern en grym bräda!
WORD!
Oscar vi syns på Roxen så snart det brallar på!
// Erik
-
Skönt att återse de vackra irländska registreringsskyltarna.. den 2578-onde bilen reggad i countyt Limerick under 2004.. <-- Kul med lite bakgrundsinfo om irländska reg-skyltar. 🙂 Bra skrivet, ser fram emot fortsättning..
-
Skönt att återse de vackra irländska registreringsskyltarna.. den 2578-onde bilen reggad i countyt Limerick under 2004.. <-- Kul med lite bakgrundsinfo om irländska reg-skyltar. 🙂 Bra skrivet, ser fram emot fortsättning..
-
Om definitionen av ”slö” är att den inte är känslig vid snabba gippar etc. så är det helt rätt. Skillanden som jag tycker mellan 2005 och 2006 screamer är att de nu endast är till för att surfa snabbt och göra långa fullfartsjippar.. 2005 var mer formad som en bräda som skulle kunna annat men det kunde den inte.. Så den nya shapen är shysst. Körde med den nya screamer 95 toköverriggad i somras och den var riktigt RIKTIGT snabb.. (testa om ni får möjlighet) Kul att de gör en bräda med den shapen med låga volymer så att man verkligen kan bränna som fan i lite starkare vindar utan att man tappar alltför mycket känsla.
// Berka