bicless
Forumsvar skapade
-
Faan, är du på Maui, vicke lyx. Jag som tyckte det var skönt med +12 och växlande sol här hemma. Hälsa Barry och Phil från Mattias in sweden. Det är han som skriver så mycket tjatiga frågor om seglen och vill ha billiga postpaket med lattor från Maui.
-
Kinabalu vann både slalom och course i Slädklassen och Alexander både slalom och Course i Kitewingklassen. Läs mer om detta på facebookforumet där även kitewingfolket läser. Skriver även om hur vi gör med priser där.
-
Vill du testa på formula har jag en beggad fanatic i helt ok skick för 3800:-. Fena ingår
Det går fint segla med 8,5 och den planar tidigt med 2-3 pumptag. Men på sikt tycker jag du skall ha ett lite större segel.
-
Denna finns från Protec, vi får väl komplettera sortimentet med den. http://pro-tec.net/pinner-suit-snow.php
Jag kommer ösa på med nått för rygg och axlar nästa år efter att ha fått en smäll i ryggen vid kastfall förr/förra säsongen och axelskada efter backwind i år. Förra säsongen klarade jag mig fint 🙂
Bicless
-
Här är en utförlig recention på Exocet D2. Ser kul ut.
http://calema.com/forums/viewtopic.php?id=632 -
Slalom
Brädan är shapad för bra toppfart, acceleration och bra kryssförmåga. Men man ger avkall på förlåtande egenskaper. Svårare dra rigg, krävs mer teknik för att plana, krävs mer teknik för att åka i choppiga förhållanden. Brädan krånglar mer om du inte gör det mesta rätt.Freeride
Klart mer förlåtande än slalom. Man kan stå lite tokigt och den funkar endå. Mjukare gång, klarar vågor och chopp bättre. Planar tidigt passivt, dvs krävs inte så mycket teknik för att plana. Man ger avkall på maximal fartpotential som är högre på slalom. Många kör dock lika snabbt eller tom snabbare på en freeride, speciellt i choppiga förhållanden eftersom slalomen kräver rätt mycket av seglaren då. En slalom höjdar bättre med rätt teknik.Freerace
Mellanting. Lånat några egenskaper från slalom och några från freeride.Freemove/Hybrid
Här har man också mixat 2 kategorier. Ofta freeride eller freerace med wave. Wave liknande tail dvs tunnare och mer avslutande rumpa med smalare kanter för mer manöverförmåga exempelvis. Men en smal rumpa ger mindre förlåtande bräda. Sen sjunker igenom lättare och därför svårare fullplansjippa än en bred så man ger avkall på nått samtidigt som man får mer action i svängen och mer move i den.Screemer skulle jag beteckna som freeride med lite lutning åt freerace. Screemer har funnits i en evighet i massor med olika former så en del var mer speediga och en del mindre. Hade en 2004:a ett tag och den grymt lättkörd. Rätt stel vilket säkert bidrog till trygg gång, lätt åka snabbt på upp till en viss fart sen tog det stopp.
-
Det lär bli rätt kallt, det är inte den varmaste mysticmodellen på långa vägar
Men du kan förstärka den, huvväst på dräkten gör susen och ger flera snäpp extra värme.
Kan kan även ha ett underställ, skidunderställ i typ ull funkar om du vi slippa köpa både underställ och överställ.
Bicless
-
Icecup sweden
http://www.facebook.com/groups/117692055009306/Västerås is-surfare
http://www.facebook.com/groups/issurf/ -
bra initiativ, jag tar mycket info från detta forum och från de som är medlemmar i sssk och varit ute. Sen brukar jag kolla in facebookgrupperna inom issurf där många ofta är ute och rapporterar. En del bra rapporter i exempelvis grupperna ice cup sweden, västerås is-surfare mfl på fejjan.
-
Alla shapers vill väl göra mer optimal form. Problemet är att alla seglare tycker olika vad som är optimalt. Inte nog med det, man ändrar sig ju också utifrån förhållandena den dagen och platsen man skall segla.
Även om man smalnar ned kategorin till just snabba manöverbrädor finns ju massvis med olika egenskaper att laborera med. Stöd i fullplaningsjippen står i motsats till supersnabb jipp och loose känsla. Enkel planing står i motsats till toppfart.Det lär inte finnas en optimal shape för exempelvis snabba manöverorienterade brädor. Då skulle den kommit fram för minst 10 år sen och sen slapp man göra nått mer. Det finns inte en utan massvis med brädor som funkar i denna kategori. Den snabbaste är garanterat inte den mest lättkörda eller manöverorienterade.
Kollar man på just firemove så är den just move fokus. Rrd har ju minst 3 brädor i rangen som man shapat med mer fartfokus. Men den kan säkert upplevas som snabba, speciellt i chopp, då manfår rätt mycket hjälp av manöveregenskaperna. Men i rätt förhållanden eller med rätt teknik lär de andra 3 vara snabbare.
-
Korta, breda och platta brädor kommer ju och går lite grann.
Jag har också kört Free diamond, den var ju rätt mycket längre men samma tänk, gillade också den. AHD fury hade liknande design och egenskaperna, kvick i svängen, lättplanad. Jag gillade den rejält. Ändå tog AHD bort den ur rangen 2011 på grund av att folk eftefrågar mer klassiska kategorier som freeride, freerace, freestyle wave etc.Naish Hybrid (214 lång) är ett ännu extremare exempel, men den kändes mer slalom än manöver. 214 är sjukt kort på en bräda, man blir livrädd när man kör chopp även om den klarar mer än man tror.
Men som vanligt finns det ingen supershape. Tillför man nått så tar man också bort nått.
Svagheten man ofta får på denna typ av bräda (kort, bred, manöverorienterad tail) vilket ofta tillverkaren inte skriver ut är
1) Instabilitet i fart, man måste vara lite petigare med fotposition, hängseleposition.
2) Inte lika lätt fullplansjippa som en mer freeraceorienterad bräda med bredare tail.
3) Inte så bra toppfart tack vare rätt mycket rocker på kort längd. Hybriden hade dock rätt rak rocker och var snabb.
Nu har jag inte testat just rrd:n men man kan misstänka att det blir lite som de andra tillverkare som gjort liknande brädor. You get some and you give some.
-
Hej
Jag tycker som pelegrin ungefär
Köp en bred bräda 70-80cm bred, perfekt för att plana i osäkra insjöförhållanden. Volymen inte så viktig som bredden.
Köp ett större segel 7-9kvm, samma argument som för brädan
Då får du mycket seglingstid och utvecklas snabbt, sen kan du komplettera med mindre prylar om du vill börja köpa hav/vågor etc mer i framtiden.
Märket på brädan spelar inte stor roll, ta det du får bra deal på. Är den någolunda modern (från 2005 och framåt) så kommer det funka fint. 8000 borde räcka utan problem för att hitta ett beggat kitt utan skador. Du kan få nya kitt för ca 12-13.000.
-
Superfint dag där ute, tack Pelegrin för tipset.
Blåste kanske 4-7 och perfekta isar. jag kommer åka ut till muskö fler gånger, helt klart.Själv ramlade iag i en backvindjipp. Jag körde 4-medars men är van köra RAD/pirat och där stagvänder man nästan jämt så ni som är ovana med 4 medars tänk på att det 10 gånger lättare få backvind jämfört med surf på vatten. Och det är hårdare ramla baklänges.
Hade lite otur och fick all kraft på axel och nått som heter ac-luxation i axeln så nu blir det vila några veckor :(. Nästa gång skall jag försöka landa på rumpan.
