bicless
Forumsvar skapade
-
Vi startade Surfspot 2007 och efter 2015 har reklamationgraden sjunkit markant på brädor. Så kanske byggena blivit robustare. Sen är alla boxar bidragande. Och tunnare brädor ger mer sandwich per liter bräda. Men det gör också du kan gå ner i storlek på brädan så inte alltid jämföra 85 liter mot 85 liter.
Sen vet jag att redovisade siffror ofta inte stämde när tidningarna mätte tidigare men där verkar många av tillverkarna nu redovisa verkliga vikter istället för prototypvikt. Prototypen är oftast lättare.
-
Om man fasar lite för frontzipkrånglet så är denna modell lite flexigare och enklare komma i trots att det är frontzip. http://www.surfspot.se/xcel-axis-5-4-mm-hooded-2017-2018.html
Den är tillräckligt varm för att fungera mitt i vintern för de flesta men man kan ju också komplettera med bipoly shorts och tröja om man är frusen av sig och det är nära 0:an.
-
113 fick omdömet bra mellanvindsregister men inte så hög komfort i tyska SURF.

-
Vi bor på Tofta men reser dit det ser bra ut respektive dag. Det går nog köra i helgen om man har annat än vågis med. Vi har både vindsurfvågisar, vågsuppar, kite, och hydrofoils. Nått borde funka 🙂
-
Det kanske ger leverage. Men segeltillverkare vill normalt hålla vikten och draget långt ner i seglet för mer kontroll och detta rimmar ju inte alls då.
-
Jag kan inte i helgen men sugen på nån dag nästa vecka kanske.
-
Starboard har foilbox på de flesta 2018 brädor. Dvs forförstärkta boxar. Det tror jag flera andra märken börjar med också. Så man behöver inte specialbeställa. Se kan man nog köra en gammal slalom eller formula med deeptuttle också. Det kommer hålla hyfsat och får man skador kan man ju laga med epoxy. Är det en äldre och billigare bräda kan det ju vara värt köra på. Starboard hade vanliga deep tuttle när de testade ut sina foil och flera har hållit ok.
-
På söndag kör vi foildag. Då kan man även testa om man inte har foil själv.
Platsen blir Sandarna på Ingarö. Antingen lilla Sandarna eller stora Sandarna, de stränderna ligger precis bredvid varandra bara kolla vilken vi är på. Vi tar den som ser bäst ut. Lätt att parkera på plats och det är samma parkering för lilla och stora.Tid 11-15.
https://www.google.se/maps/search/stora+sandarna/@59.2171633,18.5218114,16z
-
Kan tipsa om Starboard go. Den kan man köra många säsonger med snabb utvecklingskurva. Superbra andrahandsvärde om du vill sälja den så småningom. Men alla stora freeride funkar. Tips Ahd fast forward, rrd zride, fanatic shark. Jag skulle satsat på nån som inte är superkort då de lite längre ger mer autoplaning och enklare utvecklas snabbt med från den nivå du verkar beskriva.
-
Oj, dags att bygga wavepark i city.
-
Jag har kört blast 110 och F-ride 125. Blasten känns kvick och allert, svänger bra trots de praralella railsen, lite läskig i större chopp på grund av den nosen, känns som man skall krocka rakt in i choppen ibland. Men tror det sitter mest i huvudet. Upplevs som snabb men är inte så supernabb när man klockar.
F-ride känns som riktigt premiumbygge, mycket kolfiber och inga genvägar. Den är rätt snäll och lättkörd, lite tvärt emot Blasten, det känns inte som det går fort men det gör det. -
Jag är glad om jag har samma märke på höger och vänsterskon :). PÅ riktigt faktist efter som jag lägger skor på olika ställen när de skall torka och oftast bara hittar den ena när det är dags surfa. Men har fler modeller på skor så får kombinera ihop nått bra.
-
Bara du har en lite bredare slalom /race bom är det inga som helst problem. Alla slalom race segel på marknaden har ungefär samma form så man kan byta bommar mellan olika märken utan problem. Men köper man en wave eller freestylebom så kan den bli för smal. Så se till du köper en bom som är bred och har någolunda brett bakstycke.
-
North är kända för att vara direkta och styva i känslan. Sailloft är också så. Vill man ha mjukare känsla skall man kika på Neil pryde, Loftsails. Severne ligger nånstans i mitten.
