Forumsvar skapade

Sida 38 av 78
  • carl-r

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 19:38 som svar på: Nära döden upplevelser..

    DaKine SpeedSeat har ett fäste som påminner om ett vanligt viktbälte till dykning. Man kan öppna på spännet så kan man dra ur sig helt ur kroken. Jag har aldrig behövt använda det men det känns väldigt bra med den funktionen iaf.

  • carl-r

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 22:37 som svar på: Nybörjare behöver hjälp!!

    För att hitta balansen i riggen kan du tänka att med framhanden så håller du upp riggen och med bakhanden så väljer du hur mycket kraft du vill få från seglet. Om du släpper bakhanden så ska seglet inte generera någon kraft i princip och ju mer du tar hem med bakhanden destå mer ska seglet vilja dra dig.
    När du skotar in och får in seglet mot dig så kommer seglet att dra dig med en kraft som dels är åt sidan och dels är framåt. Den totala kraften pekar alltså snett framåt sidan. Du måste motverka den kraften genom att hålla emot i motsatt riktning (typ som i dragkamp). Riktningen du ska hålla emot varierar hela tiden beroende på åt vilket håll brädan pekar och hur mycket du har skotat in och hur fort det går. Du får helt enkelt försöka känna efter i händerna.
    En tumregel kanske för händernas placering kan vara att du sätter framhanden kanske 20-30 cm in på bommen till en början och sedan bakhanden så att det blir axelbrett.
    Om du tycker att det drar ojämnt, tex att det alltid är mycket mer kraft i bakhanden så flyttar du bak händerna litegrann vartefter tills det känns bättre.
    Sträva alltid efter att hitta en bekväm balans så kommer det att gå bättre och bättre.
    Lycka till!

  • carl-r

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 22:25 som svar på: pris bräda?

    Köp den Mattias och byt bräda om ett par år. Centerbordet kan du ha stor nytta av i marginella vindar för att ta höjd. Det är inte alls fel. Jag förutsätter att centerbordet går helt in. Den här typen av brädor har ofta centerbord även idag. För svenska vatten särskilt på ostkusten borde det vara optimalt.
    Tycker du centerbordet är i vägen kan du ju alltid plocka ur det.

  • carl-r

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 17:40 som svar på: Femöre, Oxelösund

    Allrajt! Stort tack!

  • carl-r

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 23:05 som svar på: Fintrim i full planing
    kinetic;558962 wrote:
    Som en fingervisning om vad som menas med bra drag så kan man säga att om det är klart obekvämt att köra halvvind med den valda segelstorleken så har man förmodligen rätt storlek för slören…

    Det här är nog mitt ”problem” om man ser till farten. Jag jobbar fortfarande på att bli bekväm med marschfarten på halvvind i choppet. Idag var det lite rejsande, även i lördags, och jag märker ganska tydligt att vettet försvinner bättre om man har en hare framför. Då kan man lättare ignorera choppet.
    Jag får helt enkelt jobba på att bli bekväm med att kryssa överriggad istället. 🙂

    I lördags flyttade jag bak alla stroppar längst bak och det blev klart bättre. Nu var lessacher-fenan riktigt bra. Jag har inte gillat den tidigare. Det känns också som att jag behöver flytta bak hängseletamparna efter att ja justerat bak stropparna. Jag antar att det är normalt.

    Jag testade det idag, men då blir kryssen ännu mer lidande. Det verkar som att det är ett trim (position på hängseletampar) som gäller för kryss och ett annat för slör. Iaf efter att jag justerade stancen.
    Bara 24,9 i halvvind (Mistral Explosion -90 tal, Gaastra 3x 7,5, Chameleon 32cm, 8-10 m/s, chop).

    Idag provade jag att backa bak seglet en tum ytterligare. Nosen låg klart högre i vattnet och det kändes instabilt och kryssförmågan blev mycket sämre. Är det bara att nöta och försöka vänja sig eller är det smartare att köra lite längre fram med masten och hålla ner förskeppet i choppet?
    Jag inbillar mig att jag tappar fart i dagsläget när nosen går nån dec eller två upp i luften. Det kanske är mm-trim som gäller för mastfoten och inte tum?

  • carl-r

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 08:46 som svar på: Raila uppvind

    Jag har standardvarianten av kol-centerbordet.
    45 grader var bara en siffra, ville bara säga att jag kan få upp den mer eller mindre på kant, men att det kräver lite pyssel om det inte brallar på. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 22:02 som svar på: våtdräkt?

    Om du ska ha den nu, så ska du inte ha en för varm dräkt. Då är det bättre med en shorty eller tunn lång. Om du shoppar dräkt för hösten då är det en annan femma och då kan en 5/3 mm dräkt vara mer intressant. Dessutom kan man även kombinera med våtdräktsunderställ typ NP Short John så att en tunn dräkt kan räcka lite längre.

  • carl-r

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 21:31 som svar på: Raila uppvind
    Knatte;559826 wrote:
    Normalt vill du väl ha mastfoten längst fram när du kryssar, så att du har optimal lång vattenlinje.

    Nja, allra längst fram blir inte helt toppen. Det kanske har att göra med att Equipen har väldigt lång mastskena, men man känner rätt väl att det blir för mycket av det goda så att säga.

    Det jag undrade mest om var ifall det skulle va så mycket micklande med fötterna för att hålla en snygg rail, men efter lite läsande på långboardforumet verkar det otvivelaktigt som så.
    Jag tyckte hon tjejen i filmen som seglade longboard med kamera i riggen körde en skön stil.

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 21:00 som svar på: Raila uppvind

    http://www.lbwindsurfing.com/technique/railing-a-raceboard-the-key-to-good-pointing/
    Äh, det är exakt så här jag gör. Mao så är det helt enkelt inget som känns helt perfekt för nån.

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 18:21 som svar på: Fintrim i full planing

    I wish…

    Kommer nog gå upp tidigt och ta en vända på förmiddagen om det inte blir för mycket onda ögat bara.

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:44 som svar på: Fintrim i full planing
    benke.;559604 wrote:
    det är lugnt, behöver ju inte vara på stranden:kändes ju redan i måndags att du ska flytta bak mastfot å stroppar så att du minskar våta ytan och att fenan är för stor.

    Grinig gubbe som jag är så har jag min egen metod. 😉
    Läsa galet och sen fatta när jag är där ute på vattnet och funderar.

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:42 som svar på: Fintrim i full planing

    Tror du inte jag ska hålla på och fylla år och ha mig när det väl blåser? Och vore det inte nog så fyller också tjejens pappa år med. Jag lovar dyrt och heligt att jag ska ta mig till vacuum innan sommaren är över + moms.

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:04 som svar på: Fintrim i full planing
    joth;559568 wrote:
    Ett väldigt bra tips är att prata med de gamla rävarna på stranden. Be dom kolla hur du seglar, riggar etc… De är snällare än de ser ut att vara 😉

    Alltid joth, alltid. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:02 som svar på: Fintrim i full planing

    Lyckades komma ut idag och fick ett gäng aha-upplevelser ihop med det jag har läst mig till här i tråden. Stort tack alla!

    För det första ska bakstropparna flyttas bak, de står nästan längst fram idag och jag har inte ifrågasatt det tidigare. Idag har jag insett att de måste utan tvekan bak.

    För det andra så märkte jag att när jag drog uppåt med framfoten så kändes det som att fenan växte minst 5 cm. Jag kryssade fint och kunde slöra utan problem, men när jag lyfte framfoten så började hela brädan åla sig och vek av åt lä. Det verkar som att jag har en anledning att gå ner i fenstorlek med andra ord.

    Jag har lyckats att slappna av i händerna, inte vet jag hur, men det funkade bara.

    Till sist så körde jag jämnt med alla gubbar på stranden idag, men det var väl kanske ingen större bedrift. Det som kändes bra var att jag hade ett hum om hur jag kunde justera lite för att få det att gå fortare.

    🙂

  • carl-r

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 18:08 som svar på: Fintrim i full planing
    joth;559349 wrote:
    Har inte läst alla artiklar och är ingen seriös speedare men att åka fort i chop är aldrig lätt. Att inte stirra sig blind på choppet närmast brädan kan vara en ide för att låta brädan göra sitt jobb. Höj blicken och studera istället choppet en bit bort. Fungerar rätt bra för mig för åtminstånne. En modern slalombräda drar rakt över mindre chop. Är det meterhögt så skall man nog ta det lite lugnare.

    Det är nog en god ide att försöka sikta lite längre bort bara. Den ska jag ta till mig direkt.

    joth;559349 wrote:
    Teori låter fint och enkelt men praktik är ett måste.

    När jag surfar brukar det vara ungefär så att de första 10 minutrarna som man planar så känns det ”o fi fan va ballt det här är woaaaaaaa”, men sen går det över å då står man där och grunnar på hur man skulle kunna få ekipaget att gå lite lugnare, lite mer avslappnat och lite tryggare över choppet.
    Och då inser jag ganska fort att jag vet lite för lite om vad som är just rätt teknik. Visst, man testar lite olika saker, men när man inte vet vad som är målet så blir bara nån slags balans det man är ute efter.

    Som en jämförelse, en skidåkare i utförsbacken som aldrig fått nån coachning och som åker i lätta backar med bakvikt och är nöjd med det… Hur mycket hjälper ytterligare en vecka semester? 😉

    joth;559349 wrote:
    Tryck på fenan skall nog snarare vara jämt än tokmycket. Om man rör sig mycket för att parera etc så ändrar man trycket på fenan och det brukar inte vara bra.

    Hmm, men samtidigt så ändras väl trycket mycket vid landningen om man bara står eller? Fast det är klart, när man tittar på vissa så är det som att rumpan är still på en nivå och brädan med fötterna går upp och ner. Det kanske är det du är inne på?

Sida 38 av 78
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA